2020-03-12, 07:38
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
En sak som faktiskt är en gåta är hur stora, folkrika länder som Indien och Indonesien klarat sig så bra.

Indien är ju knappast känt för sina goda hygien och ligger som en kil mellan Iran och Kina samt har ett stort inflöde av europeer. Indonesien kan jag inte uttala mig förutom att in -och utflödet av kineser är gigantiskt.
Hur vet du att de klarat sig?
Citera
2020-03-12, 07:39
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag läste för ett tag sen om ett par i Köpenhamn som var satta i karantän och som åkte på semester till Maderia.
Kan tänka mig det. Har kollegor som sitter och planerar sin semester och är glada att flygbiljetterna har blivit så billiga. Tycker sånt är så provocerande.
Citera
2020-03-12, 07:40
Medlem
Xfiless avatar
”Antalet rapporterade fall av virussmitta fortsätter att minska i Fastlandskina. Under onsdagen bekräftades 15 nya fall, vilket är färre än tisdagen då 24 fall rapporterades. Totalt har nu 80 793 fall bekräftats, rapporterar Reuters”.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
För ett par dagar sedan uttalade sig Landsfader Stefan Löfven i tv om COVID-19, från ett rum med brokig inredning i jordiga toner och mindre lampor. Var tror ni han var? Fjällstuga gissar jag på.

När Kina hade lika många fall som vi har nu bosatte deras regering på en liten ö sydväst om Beijing.

Kommer Sverige bygga nya baracksjukhus? Kommer Sverige bygga fältsjukhus på sjukhusens mark? Kommer Sverige kalla in alla fältläkare och militär sjukvårdspersonal?

Hur slåss vi mot sånt här?

Minns du i vilken video det var. Har du en länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
En vanlig influensa har inte 40% dödlighet, som nu i Italien.

Du kunde inte använda din hjärna för att läsa hela inlägget? Förstår du inte att jag skämtade när det var så extremt uppenbart så bör du söka hjälp.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
60-årig smittskyddsläkare till Steffo och Jenny Strömstedt i morse på TV4 nyheterna..
”Vi behöver inte oroa oss, det är dom äldre som kommer drabbas”

Jaså, va bra att vi andra inte behöver oroa oss!

Det han inte fattar är att det är just oron för äldre närstående som är värst.
Citera
2020-03-12, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
Förstår inte hur dödligheten i Italien kan vara så hög jämfört med andra länder som etablerat viruset. Har de mörkat ner antalet eller är italienare rent av svagare genetiskt. Eller har de haft otur att de spridits runt på flera stora äldreboenden?

De har säkert gjort som Sverige gör nu, testar bara redan väldigt sjuka. Det blir knasig statistik då tyvärr...
Citera
2020-03-12, 07:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det bygger på modeller med de årliga vanliga förkylningarna, infuenca o kräksjuka. och bortfall bygger på att man förlorar pengar.

Nu måste varje företagare räkna på hur man ska hantera att världens ekonomi kört in i en bergvägg.
Gissar att men redan har gått igenom med HR avdelningar na vilka man ska säga upp o i vilken ordning.
För varje onödig person förlorar företagen 1000-lappar om dagen.

Med den senaste tidens turbulens så kommer konsumtionen rasa på sällanköp o kaoitalvaror. men även överlag på annat, med undantaget på bunkring av livsmedel.

och sticker arbetslösheten iväg så riskerar den svenska kronan att försvagas.
Nej, det är en direkt konsekvens av viruset. I normala fall hade vi varit tvungna att sjukskriva oss eller gå till jobbet snörvliga, eller med lite halsont. Nu vill många företag inte få in den här smittan bland personalen varför man snarare är mer generös och till och med går längre än slopat karrensavdrag i vissa fall.

Ang. resten av ditt inlägg så kan man bli uppsagd p.g.a. arbetsbrist precis när som helst, men den diskussionen ryms knappast inom topic.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
Förstår inte hur dödligheten i Italien kan vara så hög jämfört med andra länder som etablerat viruset. Har de mörkat ner antalet eller är italienare rent av svagare genetiskt. Eller har de haft otur att de spridits runt på flera stora äldreboenden?

Vid något tillfälle har jag läst om att det ev. finns två varianter av viruset men om det nu stämmer vet jag icke.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Håller ungen hemma från skola, tänker inte sitta och vänta på staten.
dito!
Jag har också skickat mail till chefen och sagt att jag jobbar hemma. Take it or leave it!
Citera
2020-03-12, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
60-årig smittskyddsläkare till Steffo och Jenny Strömstedt i morse på TV4 nyheterna..
”Vi behöver inte oroa oss, det är dom äldre som kommer drabbas”

Jaså, va bra att vi andra inte behöver oroa oss!
Det är konstaterande av faktum, så varför oroa sig?
Citera
2020-03-12, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det han inte fattar är att det är just oron för äldre närstående som är värst.

Vad är logiken? Ska vi bara tänka 'ähh, min farsa på 65 har haft ett bra liv. Och farfar på 80, ja den jäveln betalar ju knappt skatt. Skönt att slippa dom' eller vadå? Vi kanske rent av ska vara tacksamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in