2020-03-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag är bara rädd för det som jag inte har någon kontroll över. Jag kommer inte dö i trafiken, eftersom jag kör väldigt säkert och bara på bra väglag etc. Att jag skulle bli påkörd kräver rejäl oaktsamhet, vilket jag inte har + en sån sinnessjuk otur att den mest oroliga själ inte ens kan oroa sig för det.

Smittohärdar har man inte kontroll över, det kan drabba än även om man är försiktig.

Hyperventilerar du också över att du kanske lever i en fastighet där du kan ha fått i dig en dos med asbest eller radon? Eller att du bor nära en trafikerad gata? Hur många fall av lungcancer, blodcancer och annat orsakar inte detta i långa loppet? Tänk alla sjukdomar som ligger och väntar som en tickande bomb. Shit. Jag tror ärligt talat Corona är ditt minsta problem. Ta itu med hypokondrin först vännen.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskox
Tror vi har 1000 smittade nu på lördag, i värsta fall redan på fredag. Det enda som talar emot dessa siffror är att det nu talas om att bara testa allvarliga fall pga bristande tillgång på testutrustning.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/begransat-antal-tester-for-covid-19

Jag tror vi har betydligt fler sjuka redan nu, men att symptomen för många är så milda att man inte ens reflekterar över att det ens kan vara Corona.

Läkaren som skrev att han hade mild nästäppa och lite ont i halsen och dagen efter lite torrhosta. Hur många har inte haft det i februari?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Svininfluensans vaccin kom ganska kort efter att sjukdomen spreds. Jag minns det väl. Vaccin för covid 19 ligger minst ett år, upp till två år bort.

Mitten av sommaren planeras behandlingsmetoder komma, mot endast symtom.

Testas 200 substanser vid Göteborgs universitet just nu. Bla. HIV-mediciner. Resultat nästa månad.
Citera
Medlem
[quote=HejaFinland|70657319]

Det kanske kan påverka vanor, själva kulturen, långsiktigt. Öka näthandel och "butiksdöd", minska nöjeslivet och kanske fler hemmafester och privata tillställningar? Färre som äter på restaurang?[/QUOTE

Ja har människan mer allvarliga virus som florerar mer frekvent och blir normaliserat så kommer det ju marknat ändra vårt beteende. Jag tror mycke.på att jobba hemmifråm, videokonferenser medmera.
Citera
2020-03-11, 23:52
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
-Ryssland stängde sina gränser i janauri. 26 smittade inga döda.
-Mongoliet stängde sina gränser i januari 1 smittad. En fransman.

Hur känner ni er alla idag som stod och skrek år 2015 "Mitt Europa bygger inga murar" ?

Ja. Vi hemska "högerextremister" fick rätt precis som vanligt.

Vi sade redan i januari att vi skulle stänga gränsen och stoppa alla flyg. Då blev vi utskrattade på sociala medier. Vad säger alla globalistäckel nu då?

Tröttnar ni aldrig på att ha fel?
Citera
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Fan jag mår skit av det här? Finns det inga positiva nyheter alls? Ska iaf isolera mig fram till måndag och se hur läget ser ut då. Jag var på universitet idag inte omöjligt att jag har corona.

Kram, jag förstår hur du känner. Nu måste vi bara ta oss igenom detta och tänka framåt vad vi har att se fram emot när det är mer stabilt, för det kommer det bli. <3
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Nej det är inte farligt om du är frisk i övrigt, detta har blåst bortom sina proportioner.

Skriv inte sån dårskap, du har uppenbarligen inte läst tillräckligt om smittan.

Det är farligt för alla. Oddsen säger att du borde klara dig, men även unga fullt friska dör, ingen vet innan de får viruset hur de kommer klara sig. Det finns inga garantier, ingen säkerhet.

Det är INTE blåst bortom proportioner, snarare tvärtom. Vi behöver extrema åtgärder NU.
Citera
Medlem
Citat:
Men du vet ju inte vad som händer i framtiden. Ja, i dagsläget får 80% bara förkylningssymptom och de nästan alla som dör är gamla och svaga. Men du vet inte hur det kommer utvecklas. Vad händer om man får viruset en andra gång, eller en tredje? Blir man inte immun kanske detta aldrig tar slut och blir dödligare efter varje wave, till slut kan det bli extremt farligt.

Eh, ja OM det händer så får man ta det då. Är det någon mening att sitta och hyperventilera över saker som inte skett menar du? Tänk om HIV knullar ihop sig med Ebola och smittar genom regn. Vad gör vi då? Tänk om!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Nu när rutinerna för provtagning ändras. Hur kommer det se ut framöver? Antar att siffrorna över smittade kommer sjunka, fast de riktiga antalet ökar? Vandras man inte in i någon form av falsk trygghet då?
Enligt Per Follin, Smittskydd Stockholm, kommer inte antalet tester att minska, snarare tvärtom. Däremot riktar de in sig mer på svaga patienter än de som har varit ute och rest.
Citera
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
622 fall I Norge just nu

Helvete, antingen är de lika korkade som oss eller så testat de och rapporterar sina fall så som de skall, och inte struntar i det som vi gör
Dom testar inte alla, endast dom som är sjukast. Fortfarande inga åtgärder för att skydda dom gamla och andra utsatta grupperna.
Flera sjukhus är drabbade pga personal som varit utomlands har kommit tillbaka direkt och fått börja jobba utan ngn karantän eller ngt.

Det infördes böter och i värsta fall fängelsestraff i Oslo och Bergen om man bryter sin karantän.
Men men, någon kommer att göra det ändå.
Citera
2020-03-11, 23:53
Medlem
Citat:
Jag vet att du är räddare än du framstår och som sagt, jag vill inte skrämma upp dig, men det är viktigt att du + alla andra vet att det inte finns några garantier. Man kan inte tro att allt är lugnt om man får viruset och att allt är lugnt bara för att man mår bra.

Jag hoppas verkligen inte det, men du skulle kunna vara död i lunginflammation om en vecka, något som framför allt de som inte har respekt för viruset måste förstå.

Du har oddsen med dig och jag hoppas du förblir frisk, men det finns inga garantier.

Tack, klart jag är orolig, allra mest för min fru som verkar sjukare än mig. Du har rätt....men jag måste försöka vara positiv.
Citera
2020-03-11, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det går inte att sprida denna artikel nog:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Epidemiska virusutbrott är matematik och modeller. Så är det bara.

Om inte extrema åtgärder sätts in NU så kommer vi ha precis den situationen att 70% insjuknar, samhället lamslås och en dödlighet på flera procent. Dödligheten är naturligtvis kraftigt viktad mot äldre, men även några promille av den yngre befolkninen kommer att dö.

Mest intressant tycker jag det var hur man kan räkna ut antalet smittade i populationen bara genom att titta på antalet dödsfall. Det tar alltså i snitt 17 dagar från det att man blivit smittad, till dess att man dör. Om dödligheten är 1%, och 10 personer dör idag, så blev 1000 personer smittade för 17 dagar sedan. Och med en ökning på 20% per dag så innebär det att talet är 22 gånger högre idag.

Applicerat på exempelvis Italien: 196 personer dog idag i Italien. Det innebär att ca 19000 personer blev smittade för 17 dagar sen. Det innebär att ca 400000 personer blev smittade i Italien idag. Vilket också innebär att ca 2 miljoner männskor är smittade i Italien idag (3.3% av befolkningen).

Vilket också innebär att Italien börjar klinga av av sig själv om ca 2 veckor. Då är upp mot 30 miljoner människor smittade.

Applicerat på Sverige (naturligtvis extremt grovt eftersom vi just hade vårt första dödsfall): 100 personer blev smittade för 17 dagar sedan. Idag blev 2200 personer smittade. Totalt är ca 11000 personer smittade i Sverige idag (0.1% av befolkningen). Om 19 dagar är vi där Italien är idag, med 3.3% av befolkningen smittad. Vid det tillfället kommer det att dö ca 30 personer per dag. Sverige börjar klinga av om ca 35 dagar, då är halva befolkningen smittad, och det dör ca 450 personer per dag.

Men dödligheten fortsätter att öka, via eftersläpningen. 2 veckor efter dessa 35 dagar (dvs om ca 50 dagar), så ligger vi i värsta läget vad gäller samhällsläget, då faktiskt upp mot 10000 personer på en enda dag dör (eftersom peak-nysmittade var 2 veckor tidigare med 1 miljon nysmittade på en dag). Sen klingar det av. Totalt dör i denna modell ca 50000-100000 personer i Sverige.

Så här blir det om inget gör. Jag tror det är dags att ta till extremt drastiska åtgärder.
Hur fri förutsätter vi att spridningen är?

Sverige är ett glesbefolkat land - begränsas inrikes resande kan man kanske hejda utvecklingen. Eller är det bara en förhalning av något oundvikligt?

Såvitt jag förstår går vi emot en våg två av smittan i höst - det säger till och med Tegnell. Det går även att basera på dina uppgifter om ett snabbt och aggressivt utbrott, kombinerat med andras om ungefär ett halvårs immunitet.

Om jag tolkat begreppet ADE rätt kan ett likartat utbrott i höst bli bra mycket dödligare än detta. Det här börjar bli läskigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in