2020-03-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Smittad av läkare vore ej kul.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpagA/lakaren-olle-63-smittad-av-corona--tjatade-till-sig-test
Som gammal läkare kunde han åtminstone tvinga sig till ett test. Omöjligt för andra.

FHM skulle givet vetskapen om de obefintliga resurserna givetvis varit mer försiktiga i det initiala skedet. Horribelt att de med vetskap om omfattningen bara lät farsoten strömma in i landet plan efter plan. Psykopater.
Citera
2020-03-11, 23:36
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Kände inte till det. Men för två dagar sedan har jag för mig att de sa att det fanns en handfull smittade som inte kunnat spåras.

Men oavsett det vet vi ju inte hur många som har smittats i Stockholm.

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

Jag tänker att de siffror vi ser om två veckor är skit värda eftersom Stockholm är vårt primära smittfokus.
Citera
2020-03-11, 23:37
Medlem
Redas avatar
Trump ska hålla tal till nationen om ett par timmar. Det ryktas att USA kommer att stoppa flyg från Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men vad gör du åt det då? Sitta här kommer inte lösa ett jota. Du får väl tokmejla politiker, styrande och offentliga personer, demonstrera eller bombhota någon.

Det finns tyvärr inget jag kan göra. Jag jobbar själv som journalist men jag kan inte publicera vad som helst, har ingen makt vad vi printar. Vad mer kan jag göra? Jag har mejlat läkare och politiker hundra gånger men får antingen inget svar eller bara "vi återkommer" eller "vi vet inte vad vi kan göra nu" typ.
Citera
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Spelar inte så stor roll om vi vet hur många som är smittade, eller? Informationen kan vara intressant för att räkna ut statistik, men är väl inte så användbar annars. Hade vi haft kapacitet som Sydkorea för massiva tester och folk hade följt hemkarantän så hade det i och för sig varit bra.

Kanske kan det vara bra att de med lindriga symptom får svart på vitt att de är smittade och enligt lag ska sitta hemma och inte gå omkring och smitta andra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Tack så en sr100 med massa exta förfilter håller upp till 18 månader om man sköter det. Sen byter man bara sr 510 för 18 nya månader?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Läste du bara den första punkten?

Dessutom så är vaccin användbart även om det är användbart om åratal.
Jag kan ju tycka att utgångsläget hade varit extremt mycket bättre, om man inte hade låtit sjukvården förfalla så långt tidigare. (Nu pratar jag om Sverige.) Att åtgärda detta desperat genom att förstöra världsekonomin, tror jag inte på.
Citera
2020-03-11, 23:38
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Fast kollade man på sydkore antalet döda 60 i förhållande till antalet tillfrisknsnde på 320 så var det inte liks imponerande dödsstatistik
Frågeställningen var initialt en annan så varken förkastar eller försvarar siffran 0,8 eftersom jag har inte en aning. Påståendet var att även 0,8% blir många om de räknas från ett stort antal.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Ni som följde svininfluensan, vad jag kan minnas så va de inte så hypat med andningsskydd då? Kan ha fel givetvis, svininfluensan va väl också luftburen ? Varför använde man ej andningsskydd i den utsträckningen då och nu vid Corona pandemin har varannan mask på sig ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Vad kommer hända med samhället? Får vi infinna oss i att sjukhusen är överbelastade och gamlingar dör som aldrig förr?

Jaaa. Allt kommer att kollapsa och om en månad lever vi alla i skogen på bär och älglort.

Samhället och människan är robustare än många här tror. Än har inget land kollapsat, och där är nog många som skulle göra det långt före ett land som Sverige.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Den svenska sjukvården kommer att duka under.Visst kan man vinna några veckor, till extrema kostnader, men inte de år det tar att få fram ett vaccin. Svensk sjukvård är ju redan så nedgången, av skäl som kanske inga skall diskuteras här.

Och det anser du vara ett alternativ alltså, på riktigt? Att låta sjukvården duka under. Låter ju vettigt.
F ö vet vi inte om ett vaccin kan vara klart tidigare, inte säkert att det tar flera år. Det kan komma redan i år t o m. Inte heller osannolikt att det kommer verksamma mediciner dessförinnan.
Det är ju självklart att man måste försöka begränsa och fördröja. Vilket de flesta också håller med om.
Citera
Medlem
selusts avatar
Nu när rutinerna för provtagning ändras. Hur kommer det se ut framöver? Antar att siffrorna över smittade kommer sjunka, fast de riktiga antalet ökar? Vandras man inte in i någon form av falsk trygghet då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in