2020-03-11, 23:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Jag tycker inte de siffrorna är särskilt intressanta så här tidigt. Ingen vet och så länge det inte hoppar upp till 30% på bred front så är det skitsamma. Och jag tror du underskattar hur pass lång tid det här kommer att pågå när du säger att börsen kommer gå upp pga en exakt siffra på dödligheten. Det handlar nog inte så mycket om det.

Börsen går dåligt därför att ekonomin tvärbromsar pga de åtgärder som vidtas för att bromsa smittan.

Dödligheten spelar ingen större roll. 0,8% är fortfarande en skyhög siffra.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag antar att du inte tyckte det var bra att vår statsepidemiolog åkte för att bygga vårdcentraler i Somalia mitt under en pandemi?

Han kunde gott stannat där och begett sig till den oroliga sidan av landet på studiebesök,,
Dom våldtar även män där har jag hört..

Sjukt att lägga pengarna på detta utomlands när det är brist på respiratorer i Sverige sedan länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Har funderat en stund nu när jag försökte nyktra till och inte drabbas av mera panik. Försöker hålla mig lugn. Undrar: är det här viruset verkligen så farligt? Med tanke på hur omvärlden agerar och även en del av Sveriges agerande men är det verkligen så farligt? Är situationen verkligen så farlig? Fattar inte. Många verkar helt obrydda och lever på som att ingenting farligt finns i landet. Är jag kanske överdriven?

Nej det är inte farligt om du är frisk i övrigt, detta har blåst bortom sina proportioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Sex månader tog det, så inte med en gång. Men klart snabbare än Covid-19, men det beror nog mest på att vaccinet mot H1N1 backfirade så inåt.

Så var det kanske, det kom ganska tidigt vill jag minnas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Folk dör relativt fort om de är gamla och sjuka. Att räknas som frisk tar lång tid dock och inte heller lika angeläget att ha koll på alla som insjuknat för att se om de är friska. Folk som ligger i intensivvård har man större koll på.

Jah bra info, och sen de som blev sjuka i korea tilhör generellt en yngre grupp, som då kanske inte dör lika fort som gamla, varför sydkorea har lägre antal döda, men sen också att korea har högre noggranhet och väntar ut längre innan man blir friskklarad. Så många grejer som kan rubba statistiken frisskförllarad/död
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Men du vet ju inte vad som händer i framtiden. Ja, i dagsläget får 80% bara förkylningssymptom och de nästan alla som dör är gamla och svaga. Men du vet inte hur det kommer utvecklas. Vad händer om man får viruset en andra gång, eller en tredje? Blir man inte immun kanske detta aldrig tar slut och blir dödligare efter varje wave, till slut kan det bli extremt farligt.

Alltså hur orkar du.
Citera
2020-03-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Nu, när det snart är dags att sova så gäller det att kolla på någonting som får en att glömma virusfanskapet.
Allt jag har hört och läst idag angående c-19 och Sveriges sätt att hantera smittan är oerhört oroande. För att kunna hantera saken så kommer det att krävas hårda metoder. Annars kommer stora familjer och klaner att bränna ner sjukhus och spränga vårdcentraler till att börja med. De kommer inte att acceptera att deras anhöriga dör av brist på vård. Det räcker att en enda drogad ung man förlorar en älskad mormor för att otäcka saker skall hända.
Det här beror på att det saknas polis och ingen har någonsin brytt sig om att sätta stopp för sådana herrar. De har levt rövare fritt sedan de lärde sig att gå.
Massor av kriminella kommer också att leva loppan och ta för sig. Om inte samhället visar sin makt så går det åt skogen.
Jag tror inte att folk kommer att jobba och riskera livet inom vården och polisen tex. Här kommer att behövas militära krafter typ stridsvagnar utanför sjukhusen och vårdcentraler.
Massor kommer att dö av viruset pga politikernas enorma inkompetens och folkförakt. Dessutom så kommer kaos att utbryta.
Vilka fega kräk som styr det här landet.

Fyfaan det där var en riktig domedagstext. Allt känns skit och ännu värre efter att ha läst din text. Det är som en overklig dröm, fattar inte att det här händer.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Nej staten vill inte veta. Finns det siffror så är man ju då tvungen att agera. Och att agera utan resurser så som testkit,sjukvårdsprylar, sjukvårdspersonal etc

Ja då är det här slutet på livet som vi kände till det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror på runt 1 000 smittade om en vecka, och mindre än fem döda. Om två veckor ungefär det dubbla antalet smittade, kanske något fler döda (≈15 till 20). Men det är fortfarande inte alls orealistiskt att vi får en Italienliknande situation, och det är bra att myndigheterna tar höjd för detta. Så 10 000 smittade om två veckor, och mer än hundra döda...ja det kan bli så.

Tror vi har 1000 smittade nu på lördag, i värsta fall redan på fredag. Det enda som talar emot dessa siffror är att det nu talas om att bara testa allvarliga fall pga bristande tillgång på testutrustning.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/begransat-antal-tester-for-covid-19
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
-Ryssland stängde sina gränser i janauri. 26 smittade inga döda.
-Mongoliet stängde sina gränser i januari 1 smittad. En fransman.

Hur känner ni er alla idag som stod och skrek år 2015 "Mitt Europa bygger inga murar" ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
>Titta på tex hur folk tillfrisknar.
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

De flesta tillfrisknar och jag har ingen anledning att tro att jag eller min partner inte skulle tillfriskna. Hotet är mot de som är i riskgrupper, tex min mamma som har KOL och dessutom diabetes + ålder....det är såna som dör av detta, inte unga friska flashbackare.

Jag vet att du är räddare än du framstår och som sagt, jag vill inte skrämma upp dig, men det är viktigt att du + alla andra vet att det inte finns några garantier. Man kan inte tro att allt är lugnt om man får viruset och att allt är lugnt bara för att man mår bra.

Jag hoppas verkligen inte det, men du skulle kunna vara död i lunginflammation om en vecka, något som framför allt de som inte har respekt för viruset måste förstå.

Du har oddsen med dig och jag hoppas du förblir frisk, men det finns inga garantier.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jo vi vet att man blir immun. Det har forskare från Göteborg konstaterat.
Hur gjordes det testet. Det är väl hittills bara en enda i Sverige som tillfrisknat....eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in