2020-03-12, 09:04
Medlem
ningudos avatar
Inte uppmuntrande läsning: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdXOl/saras-man-nedsovd-i-respirator-efter-covid-19
Citera
2020-03-12, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Tegnell har en hel stab med folk som är smartare och mer insatta än 95% här inne. Låt karln göra sitt jobb och sluta skrika som bortskämda snorungar. Hans jobb är svårt till skillnad från ditt.

Han har inte en kommunikatör värd anställningen, den saken är klar. Hade han haft en Lottie Knutson hade han inte gjort bort sig nationellt genom att låtsas vara tvärsäker på saker han borde ha erfarenhet och utbildning nog att inse att han inte kan vara tvärsäker på. Man behöver inte ha någon form av kunnighet för att bli en Bagdad Bob, man behöver ha det för att undvika det ödet.
Citera
2020-03-12, 09:05
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
Enligt nu tillgänglig statistik från det hårt drabbade Lombardiet får över 50 procent av de smittade inga symtom alls, eller mycket lindriga, 40 procent blir lindrigt sjuka och bara 10 procent blir mycket sjuka.
Studien är gjord på 105 avlidna av viruset i regionerna Lombardiet, Veneto, Emilia Romagna och Marche. Studien har publicerats i flera större italienska medier som La Repubblica, Corriere della Sera och RAI."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-som-dor-av-coronaviruset

Att 90 % blir lindrigt sjuka och 50 % knappt får symptom tycks trotsa denna info:

http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioContenutiNuovoCoronavirus.jsp?lingua=ital iano&id=5351&area=nuovoCoronavirus&menu=vuoto

Via (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Översatt:
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=2&nv=1&rurl=translate.google.com &sl=it&sp=nmt4&tl=sv&u=http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioContenutiNuovoCoronavirus.jsp%3Flingua%3D italiano%26id%3D5351%26area%3DnuovoCoronavirus%26m enu%3Dvuoto&usg=ALkJrhg0pulo9Q63r9Ywe1stg7LN3cESPw

(Beror på antagna mörkertal?)
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu har jämlikhetstänkandet gått för långt. Tegnell tycker att det är ojämlikt att Spotifyanställda ska jobba hemma då det finns folk som inte kan det. Nu har han uppenbarligen problem med tänkandet. Om Spotify-anställda jobbar hemma då finns det färre virusspridare och potentiella smittade i samhället. Men Tegnell vill att viruset ska spridas jämlikt.

Hmmm. En stor grupp medellklassskattebetalare som varit till Italien är nu sjuka. Hur jämlikt är det? Nej, hindrande av virusspridning får inte sinkas av jämlikhet, jämställdhet mellan könen, värdegrunder och annat strunt. Om de företag som kan låta sina anställda jobba hemma då minskar man spridningen redan där. Om deras anställda håller sig friska och jobbar, fortsätter de att leverera skatt, tjänster och även hålla beredskapen uppe i Sverige.

Skärpning Tegnell.

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331
Skärpning?

Jag tycker att det här borde vara grund för avsked.

Uttalandet visar att andra faktorer än rena smittskyddsaspekter styr den här mannens rekommendationer och beslut.
Citera
Medlem
Kan man någonstans läsa vart de som är drabbade bor, mer än att de bor i sthlm, gävleborg, dalarna etc?
Citera
2020-03-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan87
I januari när tråden skapades så började vissa att förbereda sig, de såg vart detta skulle leda oss..
Vi var idioter och foliehattar och jävlar i mig vad skit vi fick äta. Speciellt en här inne som jag störde mig så in i helvete på. Skällsord och förnekande deluxe på honom 😂
Jag köpte på mig mat, har förberett detta noga sedan i januari, så att jag och min familj kan låsa dörren och klara oss inlåsta i ett par tre månader.

Märker ni hur tråden har ändrat karaktär?
Vart är alla idioter som kallade oss "foliehattar" idioter?
Jag hade så gärna önskat att jag hade foliehattat mig i onödan. Jag önskar så att jag skulle haft fel... Fan.

Ni är fortsatt foliehattar.
Finns ingen anledning för matbunkrande och att kunna låsa in sig i 3 månader
Herregud...
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winona
Åkte både tunnelbana och pendel till jobbet idag, såg enbart två personer med masker på sig. Tror dock inte det handlar om att folk är ignoranta utan att masker är slut överallt och i princip inte går att få tag på längre.

Antingen det eller så är dom typiska Svenskar som inte vågar stå ut ur mängden och visa att man faktiskt är orolig. Fortfarande skrämmande många som skrattar åt Corona.

Helt sant iofs, tror inte masker kommer finnas tillgängliga överhuvudtaget nu när FHM och Anders Tegnell har ju sagt att det är onödigt med masker. Räcker att tvätta händerna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är illa. Extremt illa. Det är ju bara bra att vissa företag kan ta till detta. Det minskar det överhängande trycket. Det är bra! Men Bagdad Bob har alltså invändningar mot även det.

Det gick att förstå deras taktik till en början. Inte skapa panik. Men det är kanske dags att ändra den inställningen.

Han har ju sagt från början att de håller hårt på värden som öppenhet.

Damer och herrar vi skördar nu frukterna av en vetenskapsman som vill testa hur det öppna och fria samhället är rustat för en pandemi.

Utifrån hans arbetsmodell går det ju bra för oss ändå måste jag säga.
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Haha.

Jag var en av dom som hoppade in här och frågade vad fan som försiggår och att det här snart kommer blåsa över. Jag fick rejäla utskällningar för det och jag ber så mkt om ursäkt. Det var en välförtjänt hurring. Ni får väl vara glada att ni var snabbast i klassen och nu är mest förberedda

Påtal om förberedd. Jag måste fan iväg till apoteket nu och köpa handsprit..
Finns det apotek som fortfarande har handsprit?
Citera
2020-03-12, 09:07
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Tegnell har en hel stab med folk som är smartare och mer insatta än 95% här inne. Låt karln göra sitt jobb och sluta skrika som bortskämda snorungar. Hans jobb är svårt till skillnad från ditt.

Ja verkligen. Vad har Tegnell sagt som är smart!? Att vi har nått toppen på antal smittade? Eller att Corona inte kommer drabba Sverige?

Skjut!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Inte uppmuntrande läsning: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdXOl/saras-man-nedsovd-i-respirator-efter-covid-19

Läste just. Verkligen inte uppmuntrande. Slut på skola för barnen nu. Nu får de faktiskt ta i med hårdhandskarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Detta går åt fanders. Snart har gemene man inga pengar. Hyror och lån kan inte betalas. El och vatten stängs av. De flesta i dagens samhälle har endast en buffert på 0-3 månader. Sen finns det några som klarar sig ett par månader längre, kanske max 5 månader. Endast några få procent av befolkningen har tillräckligt på banken eller i madrassen för att klara sig ett halvår eller mer

Om några månader, när staten stoppat pensioner och löner, företagen står still, anställda skickats hem, maten tryter, folk är hungriga och förbannade kommer vi befinna oss i ett galet hårt och farligt samhälle.
Men vi har iaf inte corona, lite får man offra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in