2020-03-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Så barnen bestämmer alltså själva. ?

Du vet att man kan hålla lektioner och undervisning överlag på nätet va ?

För att barnen blir hemma betyder inte det att dom ska vara ute och leka med sin bff på dagarna.

Sen är det väl föräldrarnas ansvar att bestämma över sin egen avkomma, vad denne ska och inte ska göra och på vilka tider
Ska förskolor ha Skype-undervisning? Lågstadiet? Mellanstadiet? Möjligtvis högstadiet. Yngre barn kommer behöva barnvakt.

Aldrig att tonåringar kommer sitta hemma i karantän varje dag i en månad. Föräldrar borde ha koll på sin egen avkomma men många har inte det.

Möjligt att det är effektivt att stänga skolor OM det är där smittspridning sker, men det är absolut inte självklart.
Citera
2020-03-11, 23:46
Medlem
Folk som inte tar detta på allvar är ju rent utsagt korkade! Som någon tidigare nämnt ska jag nog handla in stora mängder mat och alkohol för att hålla sig borta från så mycket folk det bara går! Förmodligen inga krogbesök heller!

PS: Jag är ute efter en skyddsmask mot skiten, har någon bra förslag? Helst inga fantasipriser men en fungerande och säker mask för rimligt pris!

Tack på förhand & stay safe!
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är klart man ska fördröja spridningen. Man köper tid. Tid till att få fram ett vaccin m.m. Tid räddar liv. Vi vet ju inte heller om det ens går att få ett vaccin och om man blir immun, då är tid ännu viktigare.
Jo vi vet att man blir immun. Det har forskare från Göteborg konstaterat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickname99
Hur kan det vara ett faktum innan det hänt? Det är din domedagsteori, inget annat.
Visst, det kan vi vara överens om. Vi vet inte säkert ännu.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, det är inget acceptabelt alternativ, absolut inte, men det är vad som kommer att hända. Det är absolut inget jag vill, utan jag bara konstaterar faktum.

Ja, det är det förmodligen, utan drastiska åtgärder. Tror inte man behöver vara riktigt så drastiska som Kina, vilket ändå är snudd på omöjligt här, men man måste verkligen få alla att ta sitt individuella ansvar, för då kan man begränsa det. Det kommer bli dyrt ja, men en snabbt totalhavererad sjukvård och det som följer på det kommer i längden kosta ännu mer, det är jag övertygad om.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Nu när rutinerna för provtagning ändras. Hur kommer det se ut framöver? Antar att siffrorna över smittade kommer sjunka, fast de riktiga antalet ökar? Vandras man inte in i någon form av falsk trygghet då?

Ja siffrorna på smittade kan inte jämföras över tid för antalet provtagna och vilka grupper som testas ändras hela tiden. Det skulle vara vettigare att jämföra hur många nya som behöver sjukhusvård (För de testas fortfarande) och hur många som är inlagda på sjukhus för stunden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Har funderat en stund nu när jag försökte nyktra till och inte drabbas av mera panik. Försöker hålla mig lugn. Undrar: är det här viruset verkligen så farligt? Med tanke på hur omvärlden agerar och även en del av Sveriges agerande men är det verkligen så farligt? Är situationen verkligen så farlig? Fattar inte.

Ja, det är så farligt.

Vi vet inte exakt hur viruset förstår kroppen. Vi vet att det är farligare för gamla och sjuka men vi vet inte varför unga friska dör.

Vi vet inte om man kan bli immun och vad som händer när man blir smittad flera gånger om annars.
Citera
2020-03-11, 23:47
Medlem
Hegamons avatar
Personer med högt blodtryck har högre mortalitet läste jag. Men hur är det med personer som medicinerar mot högt blodtryck och har normala nivåer?
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Nu, när det snart är dags att sova så gäller det att kolla på någonting som får en att glömma virusfanskapet.
Allt jag har hört och läst idag angående c-19 och Sveriges sätt att hantera smittan är oerhört oroande. För att kunna hantera saken så kommer det att krävas hårda metoder. Annars kommer stora familjer och klaner att bränna ner sjukhus och spränga vårdcentraler till att börja med. De kommer inte att acceptera att deras anhöriga dör av brist på vård. Det räcker att en enda drogad ung man förlorar en älskad mormor för att otäcka saker skall hända.
Det här beror på att det saknas polis och ingen har någonsin brytt sig om att sätta stopp för sådana herrar. De har levt rövare fritt sedan de lärde sig att gå.
Massor av kriminella kommer också att leva loppan och ta för sig. Om inte samhället visar sin makt så går det åt skogen.
Jag tror inte att folk kommer att jobba och riskera livet inom vården och polisen tex. Här kommer att behövas militära krafter typ stridsvagnar utanför sjukhusen och vårdcentraler.
Massor kommer att dö av viruset pga politikernas enorma inkompetens och folkförakt. Dessutom så kommer kaos att utbryta.
Vilka fega kräk som styr det här landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Men du vet ju inte vad som händer i framtiden. Ja, i dagsläget får 80% bara förkylningssymptom och de nästan alla som dör är gamla och svaga. Men du vet inte hur det kommer utvecklas. Vad händer om man får viruset en andra gång, eller en tredje? Blir man inte immun kanske detta aldrig tar slut och blir dödligare efter varje wave, till slut kan det bli extremt farligt.

Men det vet inte du heller. Och baserat på det vi vet hittills är ditt scenario minst troligt.
Citera
Medlem
Är Tegnell betald för att stå och ljuga?

Herregud, tillbaks med tjänstemansvaret NU så vi kan ställa honom inför rätta.

Fanskapet kommer kosta liv med sina påståenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
De fanns de väl inte ? Corona vaccinet är bara nån månad bort va jag har läst.

Svininfluensans vaccin kom ganska kort efter att sjukdomen spreds. Jag minns det väl. Vaccin för covid 19 ligger minst ett år, upp till två år bort.

Mitten av sommaren planeras behandlingsmetoder komma, mot endast symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in