2020-03-11, 20:44
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winona
Hur ser symptom och andra risker ut för folk med astma? Bor mitt i Stockholm och hela familjen har Astma
Individer med kroniska lungsjukdomar har 8 % risk att dö enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/.

Om ni är fyra personer i familjen är sannolikheten att alla överlever 0.92 ^ 4 = 0.71 = 71%
Dock antar jag att vissa kroniska lungsjukdomar är värre än andra. De med lungcancer tex lär löpa högre risk. Hade jag varit du hade jag dock isolerat mig tills man vet mer. Kärlek till dig!
Citera
2020-03-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Får man fråga varför du ringde, var det något allvarligt som du inte bara kunde ha sökt på nätet?

Enbart som test. Hade jag hamnat i kö hade jag bara lagt på.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kina ser det som en propaganda tur att hjälpa väst hantera viruset. Xi vill vara hjälten i storyn
Möjligt. Men de kommer ju att låta det gå rejält åt helvete först i så fall. För maximal hjältestatus. Ska bli intressant också att se framöver hur pass viktigt EU är när det brinner på allas bakgård.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Danmark stänger alla skolor...
Vore ju gött om de som kommer med ny info slänger in en källa. Tack på förhand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Vad har en sjuksköterska för användbar klinisk kunskap? Vill du samtala med en sjuksköterska när du är sjuk?
Det länkas friskt till en mycket kunnig ssks youtubekanal, Gr John Cambell, häri tråden, så ssk kan nog mer än du tror.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Ja, det är märkligt varför man drar gränsen vid 500. Fick inget bra svar på varför gränsen dras där mer än att "vi går efter Folkhälsomyndighetens beslut".

Ja, jag hade känt mig mer trygg om de satt typ 438 eller 511, då hade man verkligen känt att det var väl avvägt.
Citera
2020-03-11, 20:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
källa tack

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/coronapressemoede-elever-og-studerende-sendes-hjem-nu/8043652
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro

https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-tv-foelg-seneste-nyt-i-corona-udviklingen-statsministeriet-holder-pressemoede
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Tycker presskonferensen ger jävligt dåliga svar. Varför de inte har stängt ner Ikea och såna ställen där lätt 500 pers samlas på en dag, då hänvisar de bara till folkhälsomyndigheten SOM HAR NOLL JÄVLA KOLL. definitivt inte mindre orolig nu.

Nej man måste nog bedöma situationen själv nu, som det såg ut på presskonferensen idag, när alla journalister till och med verkade lite desperata (vilket är förståligt).

Jag ställer mig in på att få viruset, det är nog det enda realistiska scenario jag ser framför mig. Att inte får viruset minskar för varje timme.
Man får hoppas man har bra immunförsvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Enbart som test. Hade jag hamnat i kö hade jag bara lagt på.

Gjorde med det igår, men insåg sedan att det inte är så smart.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
https://www.berlingske.dk/samfund/nu-lukker-skoler-boernehaver-vuggestuer-i-danmark-alle-barer-og-diskoteker
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Man kan posta massa statistik och uppgifter om mörkertal. Men det vi kan se rent konkret är följande två jämförelser:

Smittade Vs. Döda: 125,620 smittade och 4,605 döda = 3.6% dödlighet
Friska Vs. Döda: 67,051 friskförklarade och 4,605 döda = 6.8% dödlighet

Ingen av de siffrorna är särskilt låga, båda är otroligt oroväckande.

Sedan har Sydkorea 0.7% dödlighet, vilket kan tyda på att de är bättre på att testa vilket skulle kunna ge en sanningssiffra så att säga MEN det är livsfarligt att gå efter Sydkorea, för det kan ju faktiskt vara så att plötsligt börjar massvis med människor dö där. Det kan bara vara ett sammanträffande att de lever längre där innan de blir allvarligt sjuka.

Det här är ett problem för hela världen, vi måste gå på de siffror som finns för hela världen och inte kolla på enskilda länder. Och då är dödligheten mellan 3,6% och 6,8%.

Man ska inte räkna med de ovissa när man beräknar dödlighet, så siffran 6.8 är närmare sanningen.

Dessutom gäller denna siffra enbart när man har en fungerande sjukvård till de som behöver den. Saknas detta så ligger dödligheten på runt 20%. I Sverige går redan sjukvården på knäna, så här kommer dödligheten hamna närmare 20% än 7%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in