2020-03-11, 23:08
Medlem
Tänker så här, detta virus kan knappast ha uppstått precis före det upptäcktes speciellt med tanke på att symptomen i många fall går att förväxla med förkylning eller influensa. Det är fullt rimligt att den har varit i cirkulation en tid innan och även nått oss här, kanske redan i höstas och antagits för att vara just förkylning eller influensa. Nu testar man bara dom som varit i riskzon, skulle man börja testa bredare skulle man säkert hitta många fler som inte går att spåra till utlandet eller någon annan klar källa.
Citera
2020-03-11, 23:13
Medlem
Man får alltså feber när man har Corona. Min fråga är dock om den här febern är som en vanlig feber vid influensa. Alltså att den går över efter 24-48h ? Eller om den håller i sig längre.
Kort å gott undrar jsg om Corona är mer plågsamt och smärtsamt rent fysiskt än en vanlig influensa?
Citera
2020-03-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M5
Tänker så här, detta virus kan knappast ha uppstått precis före det upptäcktes speciellt med tanke på att symptomen i många fall går att förväxla med förkylning eller influensa. Det är fullt rimligt att den har varit i cirkulation en tid innan och även nått oss här, kanske redan i höstas och antagits för att vara just förkylning eller influensa. Nu testar man bara dom som varit i riskzon, skulle man börja testa bredare skulle man säkert hitta många fler som inte går att spåra till utlandet eller någon annan klar källa.

Bra poäng. Läste några inlägg upp att kina känt till Corona sen slutet av förra året... så den kan ju mkt väl funnits ända sedan sommaren 19..
Citera
2020-03-11, 23:34
Medlem
En i min skola har varit i Norra Italien och åkt skidor. Jag har ont i halsen, snuva, hostar. Ingen feber dock. Lönt att kolla upp?
Måste man åka in till sjukhuset eller var fan kollar jag mig
Citera
2020-03-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Jag och min flickvän är iaf konstaterade covid19-fall, vi var i Italien och åkte skidor för ett par veckor sen. Vi är i god form och det känns som en rejäl förkylning, har högsta febern jag nånsin noterat runt 39.9 nu med paracetamol men vi är friska i övrigt och kommer naturligtvis friskna till, håller oss borta från allmänheten. Friska människor har inget att frukta förutom karensdagar. Är som en rejäl förkylning, inte mässling TBC eller ebola som folk verkar tro.

Mycket värre idag, vi har båda fått diaree och det är svårt att få i sig vätska, vi har båda feber på drygt 40 grader och jag har fått besvärande näsblod som rinner på kudden när jag sover/dåsar , får ta det lugnare med nässprayen. Frugan har även kräkts och gnäller om huvudvärk, antar vi är lite uttorkade. Vi är friska och vältränade dock så vi tar oss ur detta om några dagar. Ingen av oss kan jobba som det ser ut nu, inte ens hemmifrån.
Citera
2020-03-11, 23:51
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Danmark stänger skolor 2 veckor!!
Tidsfråga Sverige?
Idiotiskt och populistiskt slag i luften, men som säkert kommer till Sverige också, regeringen kommer att tvingas till det pga konspirationshysterikerna och tvärsäkra idioter på nätet.
Barnen kommer smitta riskgrupper när de går hemma, som mor- och farföräldrar som stressade medelklassföräldrar anlitar som barnvakt.

Tänk på baaarnen, jamen hallå eller, det är definitivt inte barn som är i riskzonen.
Citera
2020-03-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Idiotiskt och populistiskt slag i luften, men som säkert kommer till Sverige också, regeringen kommer att tvingas till det pga konspirationshysterikerna och tvärsäkra idioter på nätet.
Barnen kommer smitta riskgrupper när de går hemma, som mor- och farföräldrar som stressade medelklassföräldrar anlitar som barnvakt.

Tänk på baaarnen, jamen hallå eller, det är definitivt inte barn som är i riskzonen.

Och det gör dom inte om dom går i skolan och är hemma med föräldrarna på kvällen?
Citera
2020-03-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
En i min skola har varit i Norra Italien och åkt skidor. Jag har ont i halsen, snuva, hostar. Ingen feber dock. Lönt att kolla upp?
Måste man åka in till sjukhuset eller var fan kollar jag mig

Från: https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/covid-19--coronavirus-nat/ kan du hitta följande information :

"Ring telefonnummer 1177 om du får feber, hosta eller andningsbesvär och något av följande stämmer in på dig:

Du har under de senaste 14 dagarna varit i Kina, Hongkong, Iran, Sydkorea, norra Italien eller Tyrolen i Österrike.
För Italien omfattas Aostadalen, Piemonte, Ligurien, Lombardiet, Emilia-Romagna, Trento-Alto Adige, Veneto, Friuli Venezia Giulia, Toscana och Marche.
Du har under de senaste 14 dagarna varit i kontakt med någon som har covid-19."

Så enligt denna information som gällde när detta inlägg skrevs så bör du helt enkelt ringa 1177 och fråga om hur du ska göra.
Citera
2020-03-12, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av terwaloo
Jag fick en liten hostattack idag och det smakade blod i munnen. Men det brukar jag kunna få annars också, lika plötsliga bara så där(ej rökare)
En annan gång hade jag 41 graders feber, jag tror det var någon influensa jag hade?
Jag överlevde det(ingen sjukhusvård)

Jag tror inte att jag skulle dö om jag smittas av Corona, men jag inga sjukdomar heller.
Jag vet flera som just nu är sjuka, men det verkar inte vara Corona utan bara en vanlig förkylning/ influensa? Men testar man sig inte så vet man ju inte.

Men vi får väl se vad som händer med denna smittan.

Hm...... sex dar senare och i dag när jag vaknade kände jag mig hängig.
Lite nu också, känner mig lite sjuk, lite feberkänsla och så.

Och jag kom på att jag har inga sjukdomar, vad jag vet, men att lite nedsatt i allmänkondition är jag. Äter dåligt, näringsbrist, och känner mig ofta som jag gör just nu så jag vet inte om det är mitt vanliga jag som spökar?
Man om man skulle få lunginflammation genom Corona eller man får svårt att andas själv och man kanske inte får någon vård, finns det då något sätt att hjälpa sig själv med andningen?
Jag är mest rädd för att bli smittad och man plågas och inte får någon hjälp med det.

Det var det här jag läste från idag som fick mig att undra vad man ska göra om man inte får någon vård, min fetning:
"De allra flesta får lindriga symptom som feber, torrhosta och trötthet, och tillfrisknar på egen hand. Men en del blir mycket sjuka och får så allvarliga besvär i luftvägarna att de får svårt att andas."
https://www.smp.se/nyheter/det-har-behover-du-veta-om-coronaviruset-5/

Jo förresten en sak till som jag inte tänkt på förrän nu är att det brukar tjuta i mina luftrör.
Varför vet jag inte för jag röker inte.
Det har varit bra ett tag i luftrören, men jag googlade på det förra året för jag hade länge gått med pipande luftrör.
Jag hittade inga bra svar för jag har ingen astma heller.
Nu har det börjat tjuta och pipa i mina luftrör igen, innan Corona, och då blir jag orolig för vad som ska hända om jag blir smittad och får svårt att andas.
Kan man hjälpa sig själv om man får svårt att andas?
Jag är inte mest rädd för att dö utan jag är mest rädd för att behöva plågas.
Senast redigerad av terwaloo 2020-03-12 kl. 00:45.
Citera
2020-03-12, 00:39
Medlem
Som redan nämnt är det nu försent att testa sig, iallafall i Stockholm. Oavsett symptom kommer man inte få reda på om det är Corona man har eller om det är något annat, så länge inte symptomen är så illa att man behöver akut sjukvård. Undrar lite hur detta kommer resonera med statistiken. Borde inte detta innebära att Stockholms bekräftade fall kraftigt kommer sjunka de kommande dagarna, när fallen i verkligheten bara kommer öka? Och finns inte risken att detta leder till en falsk trygghetskänsla? Detta skulle kunna innebära att man bär sig åt mindre försiktigt, vilket i sin tur leder till ökad smitta. Var detta ett särskilt smart beslut av stockholm?
Senast redigerad av EnRiksPundare 2020-03-12 kl. 00:47.
Citera
2020-03-12, 01:41
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Man får alltså feber när man har Corona. Min fråga är dock om den här febern är som en vanlig feber vid influensa. Alltså att den går över efter 24-48h ? Eller om den håller i sig längre.
Kort å gott undrar jsg om Corona är mer plågsamt och smärtsamt rent fysiskt än en vanlig influensa?

Min kompis som sitter isolerad just nu tycker det känns snäppet jobbigare än vanlig influensa, framförallt för att febern kom så plötsligt och var över 40 grader direkt. I övrigt har han bara halsont och kraftig huvudvärk. Han har dock bara varit sjuk i ett dygn.

Tror det är individuellt hur länge det sitter i. Jag har ju haft feber en hel vecka med vanlig influensa tex
Citera
2020-03-12, 01:50
Medlem
Mikaelias avatar
Idag(igår} sjukskrev jag mig och kommer vara sjukskriven veckan ut. Jag har en rejäl torrhosta, svag i kroppen, lite snuva och även lite feber. Känns inte alls speciellt jobbigt men känner att jag gör rätt som inte går till jobbet.
Jag jobbar på en väldigt stor arbetsplats och möter många människor varje dag ifrån hela Sverige.

Problemet blir nu att jag kanske inte är helt frisk på måndag eller att jag fortfarande bär på smittan om det nu skulle vara corona. Sjukvården vill inte testa mig och jag kommer att behöva läkarintyg. Hur fan är tanken här egentligen? Ska jag gå till jobbet på måndag och förmodligen smitta ner ett gäng kollegor eller hur är tanken? Ska jag sätta mig i kollektivtrafiken och smitta ner mina medmänniskor? Allt känns så luddigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in