2020-03-11, 23:08
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VainPain
Är väl en jäkla skillnad nu när alla läkemedelsbolag lägger ner alla sina resurser på detta... Handlar ju om pengar i slutändan, nog för att det forskats på Sars som är snart 20 år sedan, men i vilken utsträckning?

Sedan har man kommit flera steg på vägen redan pga de andra virusen.

Jag tycker inte att forskning och produktion av mediciner och vaccin enbart ska överlåtas till privata bolag.
Citera
Medlem
Bumblebeebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Corona har inte 3% dödlighet lol.

3,4% till och med
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
När ska vi bli det då? När det är totalt försent? Det är redan försent, men för varje dag, för varje timme blir det värre. Vi måste ta till extrema åtgärder NU.

Håller med om att vi bör ta till hårdare åtgärder. Men det är inte vi som styr. Och än så länge är det inte hysteriskt läge i landet. Det kan bli och då vet vi vilka som bär ansvaret.
Citera
2020-03-11, 23:09
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jo, det känns som en självklarhet. Allt annat skulle överraska mig, så jag förstår av den anledningen inte varför man försöker fördröja spridningen. Den kan inte stoppas. Möjligen i en diktaturstat, men inte annars.

Hur kan du INTE förstå varför man försöker fördröja spridningen? Det är ju lättare än 2+2, vad är det som inte klickar?
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Enligt worldometers så har 44% av dom avslutade fallen resulterat i dödsfall. Nu tror JAG att den siffran kommer att minska betydligt då folk hinner dö fortare än folk hinner tillfriskna. Men för tillfället är det detta statistiken säger.

Eh nä? vadå "44% av dom avslutade fallen"? Det är massvis fler människor som tillfrisknat än som dött
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Återigen.., stämmer detta med testkit ?

Ifrån Norge :

Stoltenberg sier testaktiviteten i Norge nå er betydelig økt. Dette innebærer at testkriteriene er utvidet, og at koronatesten nå inngår som en rutinetest hos stadig flere laboratorier i Norge.

– Etter hvert som flere laboratorier inkluderer covid-19 som del av sine tester for luftveisinfeksjoner, vil vi oppdage flere personer som er smittet i Norge, uten tilknytning til reiseaktivitet, sier Stoltenberg.

https://www.nrk.no/norge/siste-nytt-om-koronaviruset-i-norge-1.14938353

Det låter inte som ett specifikt "testkit". Eller hur ?
Jag har fattat det som att det finns generiska testkit vilket används för att ta ett prov från en människa och sen säkert transporteras till ett labb där en maskin kan leta efter specifika DNA/RNA. Alltså testkittet i sig är typ pinne med bomullstuss, vätska för stbilisering, förseglingsbart provrör. Eller typ något åt det hållet. Men kan ha fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Du menar Tyskland som har typ 0,3 % i dödlighet atm?

Jag menar Tyskland som är ett av de länder där antalet smittade ökar mest av i hela världen, ett Tyskland som totalt tappat kontrollen och som får in hundratals fall varje dag.

Mitt företag jobbar nära med många tyska företag, och vi pratar med dem dagligen. Det är total kaos, folk har panik och förbereder sig för att totalt stänga ner landet. Ledarna i Tyskland har inte samma panik, men befolkningen har det.
Citera
2020-03-11, 23:10
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Va? 6% är det enligt worldometer. Men du har rätt i att det lär minska.
Oops glömde väl tillägga att det handlade om Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jo, det känns som en självklarhet. Allt annat skulle överraska mig, så jag förstår av den anledningen inte varför man försöker fördröja spridningen. Den kan inte stoppas. Möjligen i en diktaturstat, men inte annars.

Det är klart man ska fördröja spridningen. Man köper tid. Tid till att få fram ett vaccin m.m. Tid räddar liv. Vi vet ju inte heller om det ens går att få ett vaccin och om man blir immun, då är tid ännu viktigare.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Slutsatsen är väl att man bör undvika såväl flygplan som affärer.

Jag håller med och resonerar ungefär så här.

Många har dom senaste dagarna uttalat sig nedvärderande om människor som hamstrar. Vi försöker handla på ett sätt så att antalet affärsbesök minskas. Mer storhandla och mindre småhandla. Då kan vi reducera antalet affärsbesök till ungefär hälften, eller mindre. Det borde minska sannolikheten för smitta något. Ännu bättre blir det om alla gör så, så att trängseln i affärerna minskar.
Det kanske är att hoppas för mycket att det ska bli så?

Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Vet någon vad dödligheten ligger på i åldern 18-40? kan inte va över 1% ?

Kan småbarn få det, typ 1,2,3 år gamla? och spädbarn?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
3,4% till och med

Så Corona har 3.4% dödlighet? Konstigt då att den ligger på 0.3% i Tyskland och just nu mindre än 0.2% i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in