2020-03-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum45
Vilka ytterligare sjukdomar hade denne arma människa, jag och min fru är väldigt oroliga. Vi två är över 70 år och inte i det bästa skick?

Du är min favorit på hela flashback älskar dina startade ämnen 5/7 i papperskorgen.

Han var multisjuk, ni måste tänka på hygien och följa råden, så kommer det gå bra.
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag undrar bara varför stängs inte skolor nu? Skulle de stänga skolor nu och om alla respekterade de råd om hygien plus att alla som kan jobbar hemifrån så tror jag att vi inom två veckor skulle se en nedåtgående smittotrend. Varför vänta? Agera nu...
Näe, det är dumt att stänga...vi gör som i min sons skola; sätter upp knapplås på alla skoldörrar som alla måste pilla på för att över huvud taget komma in i skolan. Man måste ju säkerställa så stor spridning som möjligt. Om inte corona, så förkylning, influensa, kräkis och varför inte lite springmask också?!
Senast redigerad av Mangelina 2020-03-11 kl. 23:07.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Om dödligheten är runt 4% så är det att jämföra med att av alla röstberättigade i Sverige så dör alla som röstar på miljöpartiet.
Citera
2020-03-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Hur illa det än må låta så är detta ett bra test för mänskligheten. Corona är som tur är inte så extremt dödligt som ett virus hade kunnat vara. Det här kommer att ge oss chansen att ta lärdom och förberedda oss bättre inför framtiden. Det är jag helt säker på. Mycket lärdomar kommer dras av detta.
Förutom att vi inte lärt oss något av tidigare erfarenheter.
Detta är ej något som vi ej redan känt till att det kan hända och det har redan skett förr.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Nope! Man började ta fram ett vaccin mot sars som exempel men gjorde aldrig klart det så sars dog ut på egen hand.

Det är ett jätteproblem, nationer världen runt har inte tagit detta på allvar sedan länge tillbaka.

Var du med under hysterin runt svininfluensan?

Frågan jag ställer mig är att hur i helvete kunde vi inte ens ha utrustning till en eventuell pandemi idag?

Svaret är enkelt... Man tog det aldrig på riktig allvar och glömde bort en kort tid därefter.

Jag minns inte hysterin runt svininfluensan. Jag vaccinerade mig för att min arbetsgivare ville det. Men det är allt jag minns.

Vi har ju vetat länge att en pandemi kommer igen. Varför har vi inte satsat forskningsresurser på det? Det är väl sånt EU och WHO borde ägna sig åt.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag vill verkligen belysa, sydkorea, 7070 smittade, bara 60 döda. Det ger 0.8%. varför har sydkorea lägre dödlighet jämfört med andra länder?

Har de mindre mörkertal då de testar sig folk mer rigoröst?

Har koreaner en supergen ?

Har de bättresjukvård eller mer seglivade kroppar innan de faller av pinnen?

Har de en yngre befolkning.

Andra demografiska skillnader där äldre stannar mer hemma i skyddande miljöer, medan i italien, iran.är äldre mer ute på vift?
Sydkorea, Hong Kong, Singapore (jag glömmer säkert nåt) är länder som vet hur man hanterar utbrott. De agerar omgående med resoluta åtgärder och inte minst så samarbetar hela befolkningen. Sydkorea har dessutom en enorm militär kapacitet eftersom de egentligen ligger i krig med Norra vilket gör att de kan mobilisera på nolltid. Det går inte att jämföra med Europeiska länder.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
0.01%, dvs. mer än 300 gånger mindre än coronan.

Corona har inte 3% dödlighet lol.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Bättre rädda landet med raljant argumenterande..

Du svarar inte på frågorna, gör det istället eller håll käften.

Jag för ett resonemang, kalla det raljant, frågan kvarstår, vad uppnår vi med att dela in landet i karantänzoner?
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Ruagni i Juventus har fått Corona sägs de t
Citera
2020-03-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Vill du hata på mig, varsågod, jag kan ta det, men det du gör nu är att förminska viruset. Du får min "irrationella" reaktion att framstå så stor att det i sin tur får viruset att verka mycket mindre farligt än vad det är.

Behöver du verkligen kommentera MIG i denna tråd? Ta ut dina hämningar i ett PM till mig istället så kan jag svara dig där.

Du är en farlig person. Du är en desinformatör. Det är inte ok. Sådana som du som låter känslorna styra är inte nyttiga att ha i ett samhälle. Om flera som du tillåts sprida sina ogrundade panikkänslor så kan det sprida sig som ringarna på vatten till absolut ingen nytta alls. Det hotar att skada samhällsfunktioner och ekonomin mer än den skada själva viruset gör i sig. I Tyskland ser vi just nu en dödlighet på 0.3%. I Sverige knappt ens 0.2%. Lugna ner dig för i helvete. På dig låter det som 100% dödlighet och att slutet är här imorgon. Du är fan patetisk och jag har lust att klappa till dig på käften.

Vi ska ta detta på STORT allvar och begränsa spridning så gott det går. Jag är helt med på att stänga skolor och hålla folk hemma. Men det du sysslar med är till ingen nytta alls och gör faktiskt saken värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Vi är ett glesbebyggt land utanför Stockholm, Göteborg, Malmö. Vi har nog ändå hyfsade förutsättningar att rida ut det här.
Men snälla nån... svenska folket bor i städer och tätorter, folk sitter inte isolerade i stugor med eget potatisland och getter med 2 km till närmsta granne utanför storstan. Promenera runt i Täby en dag med dåligt väder och jag lovar dig att du inte stöter på fler människor än i Bräcke.
Citera
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nej falsk information. dödligheten ligger kring 0.3-0.6% eller lägre. Att dödligheten är stor i vissa länder beror på att inte tillräckligt många testats, dvs dåligt statistiskt underlag. I Sydkorea är dödligheten mycket lägre men samtidigt har de gjort flest tester av alla länder.
Enligt worldometers så har 44% av dom avslutade fallen i Italien resulterat i dödsfall. Nu tror JAG att den siffran kommer att minska betydligt då folk hinner dö fortare än folk hinner tillfriskna. Men för tillfället är det detta statistiken säger.
Senast redigerad av Skadan 2020-03-11 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in