2020-03-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Hur blir det med t ex Viking Line? Mer än 500 pers. Fatta vilken pesthärd, massa fulla människor som grisar i buffén och raggar på varandra. BLÄ.

samma med de flesta färjor, Stena till Danmark o Tyskland, snart kör väl bara tradarna på - hmmm?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuellittle
Någon som vet hur många fältsjukhus landet kan presentera.
Från Italien ser man bilder från den typen av miljö. Kan Försvarsmakten stötta sjukvården tex?

Ja det kan dom naturligtvis.
Men kommer inte att bli tillfrågade. Och om regeringen till slut gör det, så kommer det vara lite försent.
Baserat på hur dom har agerat hittils....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Kära vänner hur många har en vanlig radio.?..OM "internättet" överbelastas....bara en spontan tanke....
Det finns FM-radio i de flesta mobiler, även i äldre icke smartphones.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenvarld
Lägg av din jävla dåre. Urrgh..doomsayers. Like bra du går ut i den mörkaste skogen nånstans och bara begraver dig. Snälla?

Varför dåre? Kolla på vad som hänt i Italien, vad som händer i Tyskland och Spanien nu. Det började likadant där som det är i Sverige nu och vi har ÄNNU mer inkompetent ledning.

Varför skulle INTE mer än halva befolkningen smittas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Alla förståsigpåare, hypokondriker, stövelslickare och domedagsprofeter, Turkiet har bara ETT konstaterat fall, vad beror det på?
Jag gissar på att Erdogan, denna starka man, håller gränsen, men kanske även sitter på ett framtida vaccin.
Jag inser att oneliners inte är OK, men jag hittar bara ett logiskt svar på ditt inlägg:

Va???
Citera
2020-03-11, 22:57
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Det spekuleras väl i att 70% förr eller senare kommer att smittas. Om virusets dödlighet ligger på 3% skulle detta motsvara 210 000 dödsfall i Sverige. Kan man räkna så eller har jag missat någon faktor?

Fler kommer dö när vården kollapsar. Då borde 5-10% dö. Minst 5% för de är critical sjuka.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det finns hur mycket fakta som helst!

Idag har vi 500 smittade, igår hade vi 360, i förrgår hade vi 260, för en vecka sedan 52.

Ser du inte hur fort det ökar här? Kan du inte förstå att det kommer fortsätta? Imorgon kommer vi nå 700.

Visst kommer det att öka, men just nu har vi en död och fåtal kritiska. Inte dags att bli hysterisk, ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/14-of-recovered-coronavirus-patients-in-chinas-guangdong-tested-positive-again

Om du läser försiktigt och nedanför i artikeln kan du se att det primärt handlar om patienter som fortfarande inte har blivit helt friska och återhämtar sig från lugninflammation och därmed har viss mängd av virus kvar i kroppen..
Nej, det de säger är att de inte vet.

Och jag riktade mig mer mot att du sade 2 fall. 14% av alla fall i Guangdong är bara ett av exemplen som kommit upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Sydkorea har en extrem testning, så utgå utifrån att de har typ minst mörkertal i världen.

De har bland annat drive-in-testning.

I sånna fall är.dödligjeten bara 0.8%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Coronar visst som andra virus, denna variant slår på din andning och det är också skälet till att den som strök med först var en gammal man.

Du kan dra på dig en vanlig lunginflammation och dö också. Problemet med Corona är att majoriteten blir smittade och antibiotika biter inte då det är ett virus.

Har du aldrig haft en virus betingad lunginflammation någon gång?

En del frågar sig hur pass allvarlig just denna version är och det får tiden utvisa. Men det gagnar ingen att gå in i ett paniktillstånd över det.

Jag har aldrig haft lunginflammation eller influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nu, ja.

De har ju förändrats.

Ja och då återstår att se hur många sådana fall som hittas närmaste dagarna. Att gamla mulitsjuka kan avlida av luftvägsvirus är naturligtvis alltid tråkigt men det sker ju varje år utav influensa utan att vi reagerar. Än så länge syns inget särskilt på Europanivå vad gäller överdödlighet av detta Coronavirus.

http://www.euromomo.eu/outputs/number.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är Corona Virus nr 7 som drabbats människan. Varför har man inte lyckats få fram något vaccin mot nr 1-6?

Är Corona Virus klurigare än andra virus?

Nope! Man började ta fram ett vaccin mot sars som exempel men gjorde aldrig klart det så sars dog ut på egen hand.

Det är ett jätteproblem, nationer världen runt har inte tagit detta på allvar sedan länge tillbaka.

Var du med under hysterin runt svininfluensan?

Frågan jag ställer mig är att hur i helvete kunde vi inte ens ha utrustning till en eventuell pandemi idag?

Svaret är enkelt... Man tog det aldrig på riktig allvar och glömde bort en kort tid därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in