2020-03-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ge inte denna stackare mer skäl att oroa sig. Han är redan självmordsbenägen Vi kommer inte utplånas av detta virus det kan jag garantera 100%. 1-3% dödlighet räcker inte för det. I worst case scenario stannar alla bara hemma tills det lagt sig (även om det kan vara illa nog) så får det dö ut av sig självt eller tills man hittar vaccin. Hade det varit Ebola som hade den här spridningen skulle det vara bra mycket värre. Går inte ens att jämföra.

Vill du hata på mig, varsågod, jag kan ta det, men det du gör nu är att förminska viruset. Du får min "irrationella" reaktion att framstå så stor att det i sin tur får viruset att verka mycket mindre farligt än vad det är.

Behöver du verkligen kommentera MIG i denna tråd? Ta ut dina hämningar i ett PM till mig istället så kan jag svara dig där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag undrar bara varför stängs inte skolor nu? Skulle de stänga skolor nu och om alla respekterade de råd om hygien plus att alla som kan jobbar hemifrån så tror jag att vi inom två veckor skulle se en nedåtgående smittotrend. Varför vänta? Agera nu...
Håller med om allt. Hoppas de inser detta nu och agerar. Det borde redan har skett redan för en vecka sedan men bättre sent än aldrig.
Citera
Medlem
https://www.rivm.nl/en/news/result-of-random-sample-4-hospital-staff-infected-with-coronavirus

Sjukhus ska man nog försöka hålla sig borta från nu. Personalen kan smitta utan de vet om det
Citera
Medlem
Hur illa det än må låta så är detta ett bra test för mänskligheten. Corona är som tur är inte så extremt dödligt som ett virus hade kunnat vara. Det här kommer att ge oss chansen att ta lärdom och förberedda oss bättre inför framtiden. Det är jag helt säker på. Mycket lärdomar kommer dras av detta.
Citera
2020-03-11, 23:02
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Men dessa 500 som har blivit smittade och testade positivt dom har väl sökt sjukvård?

Ja men platserna tryter nu. Nu är det var man åt sig själv som gäller, om man inte har tur att hitta en lucka när man ringer 1177. Oddsen är dock låga.
Citera
Medlem
Redas avatar
Länk till Vita huset och Trumps tal till nationen om några timmar:
https://www.youtube.com/watch?v=k19WyNDHlmY&feature=youtu.be
Citera
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Sa jag det eller? Jag sa bara att det spritas direkt innanför dörren som svar på att du tyckte det var meningslöst att ha en pump hemma. Jag har en pump i bilen och en liten i fickan. Jag har flera par handskar med mig för olika situationer. Ett par jag rör mig ute med. Tar av dem, spritar händerna. 'Öppnar bilen och hoppar in, innan jag ens stängt bildörren trippelspritar jag händerna innan jag startar bilen. Sen sätter jag på ett par andra handskar som bara ligger i bilen. Utöver det har jag sanerat i bilen ungefär en gång om dagen, samt sanerat hemma på kritiska punkter i hallen. Sen när jag kommer hem åker handskarna av, hoppar ur bilen, tar av mig jackan, öppnar ytterdörren och spritar händerna samt tvättar händerna. Om det hjälper vet jag inte, men om det så eliminerar risken med 1% så är det värt det.

Svårt att bestämma vem av er som är bäst. Väldigt jämnt är det iallafall. Hoppas kukmätartävlingarna på internet går bra i fortsättningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så då delar vi upp Sverige i karantänzoner med syftet att rädda Gotland, är det därför man propagerar för karantän?

Blir det inte ett ganska högt pris vi svenskar får betala för att rädda några få gotlänningar från smittan?
Bättre rädda landet med raljant argumenterande..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är Corona Virus nr 7 som drabbats människan. Varför har man inte lyckats få fram något vaccin mot nr 1-6?

Är Corona Virus klurigare än andra virus?

Är väl en jäkla skillnad nu när alla läkemedelsbolag lägger ner alla sina resurser på detta... Handlar ju om pengar i slutändan, nog för att det forskats på Sars som är snart 20 år sedan, men i vilken utsträckning?

Sedan har man kommit flera steg på vägen redan pga de andra virusen.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tror at du har rett i at det er vanskelig å få kjøpt testkits.

Men Kina hadde tydeligvis mye testkits og beskyttelsesutstyr m.m. på lager og har nok vært forutseende:

De glömde de mobila krematorierna.
Citera
Medlem
Fast om dödsprocenten är 2% så är den ju bara det tills sjukvården klappar ihop, sen måste man väl baka in alla 10% kritiskt sjuka, plus alla andra patienter av sjuka, trafikskador, blindtarmsproblem osv..alla dör utan sjukvård. Och sjukvården klappar väl ihop långt innan ens 1% av befolkningen smittats i det här landet?

Med allt kaos inbakat borde vi få dödssiffror i över miljarden i världen det måste väl ändå vara ganska rimligt? Såvida viruset inte trivs i Indien och såna varma länder då blir det säkert färre som dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Gjorde med det igår, men insåg sedan att det inte är så smart.

Ser inte hur det skulle kunna påverka någon annans möjlighet att komma fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in