2020-03-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag vet inte hur du lyckades utläsa ur inlägget att jag var emot smittspårning (som f ö blev extremt mycket mer besvärlig för att FHM och Tegnell - fem steg efter som vanligt - inte uppmanade UD att avråda från resor till Italien/Iran).

Det jag kritiserar är att man utformade så rigida kriterier för smittspårning att man inte ens testade en IVA-patient med luftvägssymptom som utvecklats till total svikt av andningsfunktionen.

Här borde man tidigare givit utrymme till sjukvården att testa allvarligt sjuka.

Det gjorde att en IVA-patient låg en hel helg icke-isolerad medan smittskyddet VÄGRADE att ta prover - varför? För FHM:s kriterier sade att han inte skulle testas, han var ett exempel på samhällsspridning FHM förnekade förelåg och därför inte testade för.

Kan du verkligen inte se hur skevt detta är och hur stora konsekvenser det blev för SöS?

Men de ingår i provtagningskriterierna ju:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5893ab8dca1f4b3f87ee19a29724a44b/provtagningsindikation-ncov.pdf
Citera
Medlem
Kineserna verkar inte tycka Kina hanterat situationen så bra, varför då kan man undra de har ju nästan solskenssiffror med tanke på antalet smittade de har enligt officiella siffror.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/06/fake-fake-senior-chinese-leader-heckled-by-residents-on-visit-to-coronavirus-epicentre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Haha, nej. Experter är just nu ganska rörande överens om att den faktiska dödligheten är på mellan 1 och 2 %, men att den sannolikt kommer att sjunka eftersom många inte kommer med i den officiella statistiken då de ej söker vård pga välidgt milda symptom. Dessutom är ett läkemedel emot det inte lika långt borta som ett vaccin (om vi har tur så finns läkemedlet redan, man testar ett atm) vilket i sin tur också kommer dra ner dödligheten.

Isolerar man och utgår från cases/recovered så är det 3-4% i iran, italien och kina men du har en bra poäng att mörkertalet är mycket större. Sydkorea har 7000 cases och 60 döda vilket ger 0.7%, dödlighet där sydkoreanerna kan tänkas vara noggrannare med att testa, och med då mindre mörlertal så har vi vips 0.7% dödlighet 60/7000. eller åtminståne en siffra som är mycket mindre än 3-4%

Ja, läkemedel är redan raskt på gång, och mycket före ett eventuellt vaccin. Vi har inovio, moderna medmera.

Motsäger inte det du säger. Vill bara komplettera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är du seriöst på riktigt? Varför tror du Italien, Storbritannien, Danmark, Sverige, Norge osv agerar som de gör?

Jag har inte påstått att de gör fel, men tycker du Xades patetiska reaktion här är befogad? Det är bisarrt alltså. Det enda som är tydligt är att vissa här inne mår jävligt dåligt. Jag säger inte att vi inte ska ta Corona på allvar, men man måste för fan vara rimlig inte bete sig som en panikslagen jävla kärring.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Jag hittade den gamla tråden för svininfluensa och öppnade en random sida. Vet du vad? Precis samma saker skrevs där.

Jaha, intressant!

Mellan vilka datum stängde en provins i Kina ner den gången?
Mellan vilka datum stängde ett av EU's största länder ner den gången?
När förbjöd svenska regeringen folksamlingar större än 500 personer den gången?
När stängde Danmark sina skolor den gången?
När ställde flygbolagen in 20-30% av sina avgångar den gången?

Eftersom det skrevs precis samma saker, tänkte jag.
Citera
Medlem
hejsan07s avatar
Kära vänner hur många har en vanlig radio.?..OM "internättet" överbelastas....bara en spontan tanke....
Citera
2020-03-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Den 23 åringa friska atleten i Iran då? Förnekar du att hon existerade? 29 åriga full friske läkaren i Kina? 34 åriga läkaren i Kina, också frisk? De är inte exakt 20, men fortfarande unga i jämförelse med de flesta som dör.

Även till synes fullt friska individer kan bära på olyckliga gener eller ha latenta "bomber" som triggas av ett virus. Så dessa är öht inga bevis på att "fullt friska" unga individer kan dö av Corona, inte alls.

Fö verar du vara väldigt pigg och energisk så troligtvis kommer din upplevelse av en Corona-smitta bli som en hyfsat lindrig influensa och sen är tillbaks till det vanliga igen. Dont worry pal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är mycket, mycket, mycket värre än Ebola. Det har inte du förstått. Vi har 500 smittade, vi kommer ha fem miljoner smittade en dag. Hundratusentals kommer att dö. Alla åldrar, sjuka eller inte, kommer se dödsfall.

Ja, Ebola har högre dödlighet, men detta virus smittar som en förkylning och har 3,5% dödlighet, minst, förstår du inte då hur farligt det är?

Lugn och fin detta är att föredra framför Ebola alla dagar i veckan. Ebola är ju en dödsdom för vem som helst.

Covid-19 kommer ställa till det så in i vassen men egentligen mer vad gäller ekonomi och samhällsbygge än dödsfall.
Det blir åka av men inte riktigt domedagen denna gång.

Med ett undantag om en andra våg som rensar rent riktigt ordentligt med klart högre dödlighet ja då kan vi snacka domedag.
Då är vi körda och du fick rätt i allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag var inte speciellt orolig till jag läste denna väldigt seriösa artikel:
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
Andelen smittade är mycket högre än vad som uppges. Om vi inte agerar väldigt snabbt så kommer vi få väldigt många fler dödsfall. Jag är väldigt tveksam till att gå till jobbet imorgon.

Skrämmande läsning.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sen igår eller förrgår om jag förstår rätt. Där lär man hitta smittade. I Sverige pysslar vi inte sånt
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLdQ5g/passasjerer-fra-omraader-med-utbredt-coronasmitte-maa-melde-seg-paa-flyplassen
Okej, tack. De är körda i Norge likväl. Men det är en bra signal.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Men de ingår i provtagningskriterierna ju:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5893ab8dca1f4b3f87ee19a29724a44b/provtagningsindikation-ncov.pdf
Nu, ja.

De har ju förändrats.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det blir väl de nya länsregionsgränserna då'rå, med en liten kurva för Kristinas tomt, för hon är ju regionsrådets flickvän. Det dröjer dock till nästa mandatperiod innan den parlamentariskt sammansatta enmanslångtidsutredningen är klar och någon beslut kan låtsasfattas. Tills vidare fattas beslutet.

Finns det några smittfria regioner i dag, i så fall, hur vet man att de är smittfria?

Ponera att vi sätter karantän på Sverige regionvis, vad uppnår man med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in