2020-03-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jadu du får väl sitta i en bilkö till Ullevi till Metallica/The Maulers comeback som kommer ske samtidigt på samma scen

Jag tänkte på allt som måste skjutas upp med publikförbudet

Min bil går på annat
Så antifeministisk är den

Jaså du är en av de som skaffat elbil
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Men lol hur jävla dåligt mår du egentligen? Flashback svämmar över av deprimerande psykfall som ser sin chans att dra ner andra i sin mörka misär. Fy fan vilka kräk ni är.

Om du är psykiskt känslig och tycker att vi drar ner dig i träsket tycker jag du ska hålla dig borta från tråden. Men om du själv är ett nyfiken psykfall , som inte kan hålla dig borta, då får väl naturen ha sin gång ner i den mörka misären och stanna där.

Jag ska gå och lägga mig nu. Sova lite och bygga upp mitt immunförsvar. Jag räknar inte får, utan B-lyfosyter, T lymfocyter, nutrofila graulo, etc tills jag somnar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man har ingen nytta av en stor pump hemma dit kommer det inte in smitta om ingen kommer och går i dörren. Ha med sig på andra ställen där det vistas mycket folk däremot då har man anledning att använda det ofta. Jag har förpackningar i fickstorlek.

Nej. Jag har en stor pump direkt i hallen, som familjen är, av mig, tvingade att sprita händerna ordentligt med direkt när de kommer in, innan ytterdörren stängs.
Citera
Medlem
Hjälper isolering? Många i tråden menar att man inte blir immun varför släpper vi inte detta fritt då?
Citera
2020-03-11, 22:34
Medlem
Om smittstyrkan ligger på r2-3 så borde man kunna räkna ut ungefärligt mörkertal från första italienska importfallet (26/2) och räkna med att viruset smittar ggr 2.5 personer i led. Sedan gör man samma uträkning med alla importfall och börjar räkna viruscyklar från dagen dom blev importerade.

Genomsnittligt utbrott är 5 dagar, dock smittar man 2 dagar före utbrott, så inkubationstid är ca 3 dagar. Det vill säga att en virus-cykel är ca 3 dagar med tanke på hur smittsamt viruset är, men i bästa fall 5

Nu orkar jag inte sitta och räkna. Men om någon annan orkar, så kör
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuellittle
Tänker MOB-förråd, måste finnas hur mycket ärtsoppa, mintkrokant och hönsfrikassé som helst. Bra tillfälle att skicka ut gammal ”skåpmat”.

Det fanns i mängder fram till mitten av 90-talet. I takt med avvecklingen av försvaret har dom flesta MOB-konserver destruerats med tiden, och några nya har inte tillkommit i samma utsträckning när Ryssen inte längre ville invadera oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ibland undrar jag om det haft ett annat förlopp hos oss om vi hade haft mer kompetenta journalister. Hur kan Lena Hallengren utan en enda kritiskt fråga få stå och mala om att "vi nu tydligt gått in i en ny fas" (samhällsspridning).

FRAM TILL IGÅR TESTADE JU FHM BARA IMPORTFALL.

Varför kan INGEN journalist ställa frågor utifrån detta - vi var extremt sent på bollen vad gällde att konstatera att vi hade samhällsspridning för att vi inte letade efter en.

[b]Patienten som låg på IVA på SöS och hann komma i kontakt med 70 personer innan smitta konstaterades är ett tydligt exempel. Personalen misstänkte smitta och ville testa för COVID-19 men smittskyddet vägrade då h*n inte uppfyllde de kriterier som FHM hade satt upp (importfall eller anhörig till importfall). Så då låg h*n otestad och icke-isolerad på en IVA-sal på SöS.

Detta framgår dock inte av några artiklar - men tydligt är att FHM:s rigida kriterier och ovilja att testa brett bidrog till att samhällsspridningen pågick i det tysta.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGmOxB/tva-personer-far-intensivvard-efter-coronavirus

Ganska idotiskt uttalande - det är ingen som testar "brett", dvs alla med förkylningssymptom. Det ingår att testa de som har fått akut insjuknande = utanför de som är resande. Övervakningen är igång också, bara invänta rapporterna (sentinel) och de ger indikationer på om vi har samhällspridning och hur stor den är.

Om smittskydden inte testat inresande och de mest misstänkta och satt dem isolering, vad hade hänt då? Jo samhällspridningen hade varit 100x större nu.

När samhällspridning är på gång (och många andra länder har spridning) är det ingen mening att testa inresande, det säger sig själv. Då skiftar fokus till att skydda vården och riskgrupper mm. Samt att det blir en allmänt direktiv till alla att stanna hemma vid förkylningssymptom.

Det hela är helt logiskt.
Citera
Medlem
Blorkums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Alltså när jag flugit har bolagen sett till att kärrorna är så fulla det går. Tror inte det är annorlunda nu bara för att det är färre som flyger. Man sitter tätt och ingen chans att komma undan!
Det enda du påstår är att luften skulle vara bättre på flyget. Finns det något belägg för det? Jag såg en video om hur smutsig miljön är på flygplan. Och luftfiltren byts inte som dom ska. Det är ju tryckkabin. Nej löjligt att påstå flyget har mindre exponering. Nej jag tycker vi lägger ner denna pseudo-diskussion..

Smutsiga flygplan:
https://www.youtube.com/watch?v=VZUVbQrVZIU&t=2s
Bara för att det är en tryckkabin betyder det inte att det inte kommer in frisk luft i kabinen.

En del av den luft som går in i motorn tas som friskluft in i kabinen. Moderna flygplan omsätter luften på 3 minuter. Förmodligen mycket bättre luft än de flesta andra inomhusmiljöer.

Det är en myt att man lättare blir sjuk på ett flygplan. Att man sitter nära andra är såklart en faktor, men det är inte värre än ett tåg. Dock är luften extremt torr vilket kan förvärra exempelvis förkylningssymtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Alla experter är faktiskt rörande överens om att de inte vet dödligheten ännu. Alla siffror som florerar är gissningar.

Nej, dom har faktisk rörande överens om att det är mellan 1-2% men att kommer hamna betydligt lägre när man räknar på alla symptomfria smittade.

Men det ila nog särskilt om flera blir smittade samtidigt.
Senast redigerad av bombayduck1 2020-03-11 kl. 22:36.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Karantänzoner, hur ska de upprättas, hur drar man gränserna, vilka kriterier?
Det blir väl de nya länsregionsgränserna då'rå, med en liten kurva för Kristinas tomt, för hon är ju regionsrådets flickvän. Det dröjer dock till nästa mandatperiod innan den parlamentariskt sammansatta enmanslångtidsutredningen är klar och någon beslut kan låtsasfattas. Tills vidare fattas beslutet.
Citera
2020-03-11, 22:35
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hoppas ni har bunkrat upp med mat. Det går inte att få hemleverans från Mathem och liknande förrän nästa vecka.
Varför skall man bunkra mat? Finns det risk att livsmedelaffärerna stänger snart eller?
Citera
2020-03-11, 22:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ibland undrar jag om det haft ett annat förlopp hos oss om vi hade haft mer kompetenta journalister. Hur kan Lena Hallengren utan en enda kritiskt fråga få stå och mala om att "vi nu tydligt gått in i en ny fas" (samhällsspridning).

FRAM TILL IGÅR TESTADE JU FHM BARA IMPORTFALL.

Varför kan INGEN journalist ställa frågor utifrån detta - vi var extremt sent på bollen vad gällde att konstatera att vi hade samhällsspridning för att vi inte letade efter en.

Patienten som låg på IVA på SöS och hann komma i kontakt med 70 personer innan smitta konstaterades är ett tydligt exempel. Personalen misstänkte smitta och ville testa för COVID-19 men smittskyddet vägrade då h*n inte uppfyllde de kriterier som FHM hade satt upp (importfall eller anhörig till importfall). Så då låg h*n otestad och icke-isolerad på en IVA-sal på SöS.

Detta framgår dock inte av några artiklar - men tydligt är att FHM:s rigida kriterier och ovilja att testa brett bidrog till att samhällsspridningen pågick i det tysta.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGmOxB/tva-personer-far-intensivvard-efter-coronavirus
Det är mycket som hade varit annorlunda och bättre i Sverige om vi haft en fungerande journalistkår. Nu har vi ju i princip bara nickedockor till regimen, klart det inte blir bra då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in