2020-03-11, 21:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Löfven fick stå i TV och framstå som handlingskraftig landsfader i mindre än en halvtimme. Jävla magplask, som alltid med Svetsministern.

Du kommer att få se honom många dagar på rad nu i tv :

-vi har koll..
-vi började alleredan för en månad sedan med detta..
-vi jobbar dygnet runt..
-och mer svada..
Citera
2020-03-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talkabouttruthh
Då lyder frågan, ska man bli smittad nu och få chans till vård eller vänta och kanske inte ens bli vårdad pga det höga trycket som kommer bli.

Är du inte i riskzonen kommer du med största sannolikhet inte behöva vård. Det räcker att härda ut skiten hemma som ett influensavirus.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Varför skulle ett flygplan vara säkrare än en ICA-butik. Ett flygplan på hög höjd cirkulerar väl luften och torde vara än mer smittande än buss/tunnelbanevagn. Och från Kina vet vi ju att viruset smittar 4,5 meter bort och dessutom en halvtimme efter att virusbäraren har lämnat bussen - i en del av bussen där smittväraren inte har varit - dvs det är lutburet i minst 30 minuter.

Många ICA-butiker har väl normal ventilation med in- och utluft och stora volymer (betydligt större än en flygplanskabin eller en buss), speciellt om det är en ICA Maxi eller liknande. Fr.o.m. nu bör man dock använda ansiktsmask (vad än Vold säger) och gärna engångshandskar eller rejäl spritning/tvätt när man lämnar butiken.

Ett flygplan är säkrare än t ex en ICA-butik därför att du exponeras för mycket få personer, du sitter t ex nära ett mycket litet antal personer. I livsmedelsbutiken så kommer du oftast nära ett stort antal personer under ditt besök. Du pillar på allt från kundvagn till äpplen och bananer som lätt kan kontamineras via beröring, nysning eller droppar från mun/näsa.

Viruset är ju inte luftburet, men små droppar kan tydligen färdas med luften. Luften i ett flygplan cirkulerar genom filter och är därför mycket ren.

Siffran 4,5 meter som du nämner är ju fel. Viruset kan smitta på längre håll om nå’n kan nysa eller spotta längre än så, men då de flesta inte spottar och inte nyser mer än ca 1-1,5m så kan du nog känna dig trygg på närmare avstånd än så. Men igen, viruset är inte en ”loppa” som hoppar från folk till folk. Det sprids via droppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du kommer att få se honom många dagar på rad nu i tv :

-vi har koll..
-vi började alleredan för en månad sedan med detta..
-vi jobbar dygnet runt..
-och mer svada..

Ladorna är fulla! Vi står väl rustade!
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-vaccines-insight/as-pressure-for-coronavirus-vaccine-mounts-scientists-debate-risks-of-accelerated-testing-idUSKBN20Y 1GZ
Börja polera Guinness boken för dom kör stenhårt på vaccin. Oavsett bieffekter.

Detta låter inte som ett vaccin som jag hade tagit frivilligt iaf...

Citat:
Studies have suggested that coronavirus vaccines carry the risk of what is known as vaccine enhancement, where instead of protecting against infection, the vaccine can actually make the disease worse when a vaccinated person is infected with the virus. The mechanism that causes that risk is not fully understood and is one of the stumbling blocks that has prevented the successful development of a coronavirus vaccine.

Citat:
Normally, researchers would take months to test for the possibility of vaccine enhancement in animals. Given the urgency to stem the spread of the new coronavirus, some drugmakers are moving straight into small-scale human tests, without waiting for the completion of such animal tests.

Citat:
At least for now, the world’s experts have concluded that accelerated testing is a risk worth taking.
Citera
2020-03-11, 21:08
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Danmark stänger alla skolor i landet. Vi måste göra det samma. NU.

Säg det till idioterna på FHM. Ordet riskanalys finns inte i deras vokabulär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Hur kommer det att gå för SHL nu? Ska man spela matcherna och sända på TV eller hur kan dom tänkas lösa detta. De kommer ju att förlora enorma pengar då folk inte kan gå på matcherna.

får väl flytta fram det någon månad och se vad som händer?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Skulle aldrig köpt detta. Eftersom viset lär bli kvar länge så lär du få gå runt med mask ett bra tag. Varför göra detta om du inte är en riskgrupp.
Gör du däremot det för anledning av att andra inte ska smittas av dig så gör du däremot nytta.

Det tar folk 10 minuter att vakna på morgonen.
Citera
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo. Jag har sedan början, för över en månad sen, sagt att det här blir som Spanska sjukan. Med ungefär samma dödlighet. Men kan vi hålla smiddspridningen långsam så vi hinner rampa upp vården så borde vi kunna hålla kaoset borta och slippa totalt sammanbrott

Jag var också en utav de som tragiskt nog hade rätt.

Dock har jag inte samma hopp som du av att vi kan hålla smittspridningen långsam.

Sverige sjukvård är inte som regeringen säger, om någon tror på detta bullcrap så får de stå för dem. Men det är inte sanningen. Jag har flera vänner inom sjukvården och dom har skrikit efter hjälp sedan innan viruset.

Detta kommer skapa en storm av kaos inom 1-3 månader. Vi får helt enkelt se, men tragiskt nog har jag haft rätt hittills.
Citera
Medlem
Här hänger man på Flashback vid min ålder, men ändå. Visst hade Asiaten 1957. Ganska så hög feber och ett tag hälften av skolbänkarna i klassrummet tomma. Mest yngre drabbade under denna pandemi. Ja så var det dags igen. Ny världsomfattande pandemi. Gäller att minimera riskerna. Tillhör ju själv klar riskgrupp. Ålder och lungproblem utan att just ha rökt. Men man är ju inte ensam om detta även om den absoluta majoriteten av befolkningen inte flåsar sig fram i tillvaron. Bara att vidta försiktighetsåtgärder och hålla omgivningen på avstånd, så att säga. Man får bara traska vidare i tillvaron på minst armlängds avstånd till sin nästa.
Citera
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Stockholms län har 88 platser för intensivsjukvård i hela landstingslänet. Det innebär att vi inte kan hålla fler än så många personer vid liv om de behöver mer än vanlig syrgas.

I förlängningen innebär det att din mormor och äldre bara kommer att ges paliativ vård, för de 88 platserna kommer snabbt att tas upp av unga och relativt sett friskare människor.

Om du undrar var jag fått detta från så ringa landstinget och fråga om vårdplatserna. Resten är slutsatser.

Tvätta händerna.

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/03/who-gets-hospital-bed/607807/

Exakt det jag sa skulle hända i Sverige snart händer nu alltså i Italien. Läs artikeln.
Citera
2020-03-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bichers
Så klart det är, bägaren rinner över när det var tydligt om riskerna men inget agerande, bara passivitet. Jag förstår att folk gnäller, våra myndigheter och ledare inger förtroende alls.

Sedan håller jag med dig, vi har vårat solidariska ansvar vilket jag självklart följer och hoppas på det bästa utfallet i situationen vi är i.

Jag tror mer det handlar om människans benägenhet att vilja skylla på någon eller något. Ilskan och rädslan måste kanaliseras och få komma ut. Folk måste ta ett kollektivt ansvar och använda hjärnan. Att det ska krävas olika typer av förbud för att befolkningen ska agera är inget annat än skrämmande. Jag är helt ärligt förbluffad över denna totala oförmåga att kunna fatta egna och rationella beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in