2020-03-10, 19:29
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
BREAKING

Mowliid Haji Abdi
@MowliidHaji
#BREAKING: Somalia reported the first suspected coronavirus (COVID-19) disease in the country on Tuesday, after a Somali citizen with symptoms arrived in Mogadishu.The person travelled from China with Ethiopian Airlines according to local authorities.
https://twitter.com/MowliidHaji/status/1237428516393824256?s=20

Ni vet vem som är där, va?

Nu kommer Tegnell att sprida smitta på FHM
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Gissningsvis är det två huvudsakliga skillnader mellan Sydkorea och Italien.

För det första testar Korea något kopiöst och de lär därmed hitta fler av de fall som i Italien blir mörkertal. I Italien hittar man inte de milda fallen, utan bara de allvarligare, och därmed ser sjukdomen farligare ut där.

För det andra har Italien sagt att smittan där fått fäste i sjukvårdssystemet samt äldrevården. Därmed blir de mest utsatta smittade och dör i högre grad. I Korea verkar smittan till stor del spridits inom den omtalade religiösa sekten och jag gissar att de som är pigga nog att gå till kyrkan inte är lika gamla/sjuka som de som smittats inom sjukvården i Italien .

Vi får hoppas att det inte tar sig in på samma sätt här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
En kommentar till er som gnäller på regeringen, på Löfven, på ”sjuklövern”, sossarna osv. osv.

Såhär: I Sverige har vi inte vad som kallas ”ministerstyre”. Sveriges lagstiftning ser inte ut som Danmarks eller Norges. Där är ministern för sakområdet ”högste chef”. Det funkar inte så hos oss. Det handlar alltså inte om flathet från regeringens (eller ministrarnas) håll. Det handlar om hur vi fördelat makt och mandat i vårt land. Det finns fördelar och nackdelar med det ena och det andra sättet men det är knappast något vi ändrar mitt i pågående kris.

Börja läsa nedan: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ministerstyre

Klart det handlar om flathet från Lövféns och regeringens håll.

De är totalt hjärndöda och kan inte dra en enda vettig slutsats. Självklart har en statsminister möjligheter att beslut om åtgärder om han vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackslayer
Vad tror vi om Polen? Har en resa till Gdansk om 2v. Ska man hoppa den eller?

Ja. Ingen tvekan.

Alla människor behöver ställa in sig på att resor (om inte absolut nödvändiga, och nej det är inte en nödvändighet att dra och knarka i Paris) får läggas åt sidan en överskådlig tid framöver. Jobba om du är frisk, stanna hemma vid minsta känning för att vara säker.

Så länge vi fortsätter resa, så kommer problemen att kvarstå. Det är egentligen väldigt enkelt.
Men det räcker inte att du gör det. Alla måste börja tänka i dessa banor.

De som tar flyget till Italien eller andra drabbade områden nu har nog inte ens en genomsnittlig IQ, för hade man det så hade man förstått faran och vad man utsätter sig själv och sina medmänniskor för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
På med säkerhetsbältet, försök överleva bara ... var och en upp till sig själva.

En självklarhet. Men nej.
Citera
2020-03-10, 19:30
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
BREAKING

Mowliid Haji Abdi
@MowliidHaji
#BREAKING: Somalia reported the first suspected coronavirus (COVID-19) disease in the country on Tuesday, after a Somali citizen with symptoms arrived in Mogadishu.The person travelled from China with Ethiopian Airlines according to local authorities.
https://twitter.com/MowliidHaji/status/1237428516393824256?s=20

Ni vet vem som är där, va?
vild gissning"Handen i byxan"mannen med spåkulan i "brallan"
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har ingen exakt uppgift på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag har inte sett siffror på antalet dödsfall, men det bör ha varit några tusen (2500). Vanliga säsongsinfluensor, som Hongkong fortfarande är, leder till några hundra uppemot tusen personer avlider i sviterna efter influensa.
Några av mina syskon samt flera vänner arbetar i äldrevården, på vårvintern har liemannen "skördetid".

Tråkigt att vi inte verkar ha fört dokumentation kring det. Hade varit intressant att se just dessa siffror då man potentiellt kunnat utläsa något där. Tackar återigen för era svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag tror inte det är så trevligt när organ för organ börjar svikta, du förmodligen kvävs till slut..inget direkt jag önskar nån..bara sådär.

Ja primära dödsorsaken är väl kvävning till döds. Drunknar i sitt slem i lungorna tills kroppen får organskador pga syrebrist. Ena utesluter inte det andra. Döden tar ju längre tid ju bättre immunförsvar man har.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du har också ständigt varit emot alla proaktiva åtgärder, och sen ignorerat när de väl införts, både här och på andra håll. Jag tror att du antingen trollar lite, eller bara att det blivit prestige för dig.

Preventiva åtgärder, inte proaktiva, heter det när det handlar om hälsofrågor.

Jag har ingen prestige och tror inte att man kan hindra en smittspridning med de åtgärer som vissa tycks tro. Därför anser jag inte att man ska göra för stora ingrepp i samhällsapparaten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är inte vad jag skrivit. Det är bara du som inte klarar lästestet.

Det jag har sagt är att jag tror på en omfattande smittspridning. Alltså långt mer än de futtiga tal vi talar om nu. En säsongsinfluensa smittar 200000 så varför skulle denna smitta färre. Däremot tror jag inte på några astronomiska dödstal som vissa tycks tro.
Med en fungerande intensivvård hade dödstalen stannat på mellan 0,5-1 procent. Men då Sverige är underdimensionerat när det gäller IVA, så kan vi lätt få en italiensk situation där patienter som hade kunnat räddas istället lämnas att dö.

Det är inte omöjligt att vi får en mortalitet på 5 procent.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Men oron är samtidigt stor för hur de södra delarna av Italien skulle hantera en spridning av coronaviruset. Lombardiet brukar kallas för landets ekonomiska motor och norra Italien är mycket mer välbärgat än Syditalien – och har även ett stabilare sjukvårdssystem.

– I syd riskerar vi en katastrof, säger Milanoläkaren Giuseppe Sofi till Politico.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Beskriv det bättre. Det är ett virus med influensaliknande symptom. Vad har jag missat?
De som har bättre koll än vi har bestämt sagt att detta inte är en influensa, bl a WHO för någon vecka sedan på en av deras presskonferenser. Finns på WHO:s hemsida. Även andra har sagt detta, folk som forskar om detta. Orkar inte leta reda på var jag har hört det på fler för ställen. Googla på engelska. Exakt vad det är har inte riktigt framkommit - det är väl en helt egen sjukdom, Covid-19, som främst verkar angripa lungorna. Ingen vet tillräckligt mycket om detta virus ännu. Vi får vänta och se.

Såg en liten glad och positiv nyhet igår om att en 100-åring hade tillfrisknat och räknades som smittfri och fick gå hem till sitt igen. Är inte säker men tror att det var en japan. En seg en i alla fall. 😀
På tal om något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in