2020-03-11, 19:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Nåja, smink, plasttuttar och ny bil må vara tröstande för en del, men önskan att införskaffa dem beror ju sällan på en allvarlig personlighetsstörning, i motsats till en obehandlad transsexualismpatients önskan att även se ut som det kön vederbörande inbillar sig ha.

Tyvärr har det gått både politik och mode i just den för tråden aktuella störningen. Istället för hjälp och behandling (som KBT och antipsykotika) lallar omgivningen med i och bejakar den sjukes vanföreställningar. Fler som inte ens lider av störningen utan precis som vem som helst särskilt i unga år ibland kan känna helt normalt men övergående tvivel kring sin identitet uppmuntras också till att bejaka vansinnet, som om man skulle säga "ja, du har rätt, du är ju faktiskt fet, här är en bantningskur och en gastric bypass-operation, de som säger att du är mager är bara fetmafober!" till en anorektiker!

Hade det gått politik och mode på samma äckliga sätt i andra personlighetsstörningar hade vi låtit människor som tror att de är Napoleon få skattesubventionerade benförkortningsoperationer och åtalat de som kräver avtagande av Bicorne-hatten inomhus för hatbrott.

Det är så klart spekulativt, men hade gärningsmannen i tråden fått hjälp istället för att "accepteras" som den kvinna han "identifierade sig som" så är det tänkbart att både han och hans föräldrar kunnat vara både lyckliga och i livet nu.
Du menar att om hon hade tvingats leva upp till dina fördomar och ditt snäva synsätt så hade hon varit lycklig och inte begått något mord?

Man skulle kunna säga att om män/pojkar var mer konforma (som kvinnor påstås vara) så hade det aldrig hänt ....

Hur väl kände du de berörda?
Citera
2020-03-11, 19:23
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du menar att om hon hade tvingats leva upp till dina fördomar och ditt snäva synsätt så hade hon varit lycklig och inte begått något mord?

Man skulle kunna säga att om män/pojkar var mer konforma (som kvinnor påstås vara) så hade det aldrig hänt ....

Nej, hade jag menat det så hade jag skrivit det.

Hade hans personlighetsstörning (och därtill vanligen hörande komorbiditet) behandlats så hade han mer sannolikt än utan behandling kunnat vara frisk och lycklig, istället för sjuk och skyldig till mord.

Eftersom han vid närmare 30 års ålder fortfarande tydligen trodde att han var kvinna (därtill andra små detaljer, som att han antagligen har mördat sina föräldrar) så förmodar jag att han inte har fått adekvat behandling, utan istället exponerats för en förment välvillig omgivning som åtminstone inför gärningsmannen har låtsats som att verkligheten bara är "fördomar och snävt synsätt".

Det handlar inte om att påtvinga konformitet. Det handlar om att behandla psykisk störning, och, i de fall behandling inte är möjlig, att åtminstone inte förstärka störningen. Alla skall själva få välja att för egna pengar klä sig och operera sig som de vill (inom gränserna för förargelseväckande beteende). Men när omgivningen och samhället accepterar en individs vanföreställningar som mer verklighetsbeskrivande än i sinnevärlden observerbara fakta så är samhället sjukt, skadligt, dysfunktionellt och sovjetiskt.
Senast redigerad av S-hund temporär 2020-03-11 kl. 19:26.
Citera
2020-03-11, 19:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, hade jag menat det så hade jag skrivit det.

Hade hans personlighetsstörning (och därtill vanligen hörande komorbiditet) behandlats så hade han mer sannolikt än utan behandling kunnat vara frisk och lycklig, istället för sjuk och skyldig till mord.

Eftersom han vid närmare 30 års ålder fortfarande tydligen trodde att han var kvinna (därtill andra små detaljer, som att han antagligen har mördat sina föräldrar) så förmodar jag att han inte har fått adekvat behandling, utan istället exponerats för en förment välvillig omgivning som åtminstone inför gärningsmannen har låtsats som att verkligheten bara är "fördomar och snävt synsätt".

Det handlar inte om att påtvinga konformitet. Det handlar om att behandla psykisk störning, och i de fall detta inte möjligt att åtminstone inte förstärka den. Alla skall själva få välja att för egna pengar klä sig och operera sig som de vill (inom gränserna för förargelseväckande beteende). Men när omgivningen och samhället accepterar en individs vanföreställningar som mer verklighetsbeskrivande än i sinnevärlden observerbara fakta så är samhället sjukt, skadligt, dysfunktionellt och sovjetiskt.
Igen - hur väl kände du familjen? Hur väl kände du kvinnan som är misstänkt?
Citera
2020-03-11, 19:30
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Igen - hur väl kände du familjen? Hur väl kände du kvinnan som är misstänkt?

Eftersom jag med hundraprocentig visshet vet att han är man och inte kvinna så känner jag dem uppenbarligen bättre än du.

Vad han själv "identifierar sig som" är ovidkommande för alla andra än honom själv. Det är möjligt, kanske t.o.m. troligt, att han inte heller "identifierar sig som" mördare, men det är vad han skall dömas som ifall fakta från den observerbara verkligheten stödjer en sådan dom.
Citera
2020-03-11, 19:34
Medlem
Tack för häktesframställan.

Vore intressant att veta hur h*n gjorde de.
Citera
2020-03-11, 20:17
Medlem
Ryktas även att hen hittades bakom en grill/matställe/kiosk i hjo som ligger ca 50m från Ica & några få minuter från den angivna adressen..
Senast redigerad av lilahjul 2020-03-11 kl. 20:33.
Citera
2020-03-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilahjul
Ryktas även att hen hittades bakom en grill/matställe/kiosk i hjo som ligger ca 50m från Ica & några få minuter från den angivna adressen..

Hjogrillen då alltså. Nästan precis mitt emellan ICA och brottsplatsen.
Citera
2020-03-11, 21:02
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Eftersom jag med hundraprocentig visshet vet att han är man och inte kvinna så känner jag dem uppenbarligen bättre än du.

Vad han själv "identifierar sig som" är ovidkommande för alla andra än honom själv. Det är möjligt, kanske t.o.m. troligt, att han inte heller "identifierar sig som" mördare, men det är vad han skall dömas som ifall fakta från den observerbara verkligheten stödjer en sådan dom.

Så snubben har inte tagit bort kuken än då? Eller rör det sig om en psykstörd kille som använder sin "könsdysfori" för att ragga lebbor?
Citera
2020-03-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Så snubben har inte tagit bort kuken än då? Eller rör det sig om en psykstörd kille som använder sin "könsdysfori" för att ragga lebbor?
Mycket vanligt numera att vara trans och inte genomgå operation. Googla på autogynephilia och rapid onset gender dysphoria.
Citera
2020-03-11, 21:18
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:

Enligt folkbokföringen har han inte juridiskt "bytt kön", och så länge man inte använder saxen på egen hand måste man först få sin störning bekräftad genom juridiskt "könsbyte" innan man får lov att stympa sig på skattebetalarnas bekostnad.

Vad gäller raggning tvivlar jag på att det har förekommit mycket alls av sådant, varken mot män eller kvinnor. T ex beskrivningen i den där efterlysningen från när han var försvunnen ger inte intrycket av en särskilt kontaktsökande person.
Citera
2020-03-11, 21:30
Medlem
Citat:

Jag tror att detta med gärningsmannens transexualism har fått lite stor roll här i tråden. Om man ser det med tidslinjen åt andra hållet Dvs ett barn har mördat sina två föräldrar, en av sina sju (?) syskons föräldrar, bara där har vi en sjukt störd person som inte riktigt känns bra att ha i samhället. Det är vi överens om?

Sedan orsaken till att det blev så är väl förmodligen en salig blandning av någon slags psykisk sjukdom, diagnoser, störningar, en vrickad form av att den egna upplevda kränkningen, utanförskapet på något sätt berättigar hen att ta livet av sina föräldrar? Könsbytet är förmodligen inte det enda tydliga svaret på frågan ”varför”, men förmodligen en av ledtrådarna.

Vi har ingen aning om vad som rullas upp i gärningsmannens ”varför”, men vid dessa grova fruktansvärda och för oss andra- otänkbara dåd så är det där ”varför” en sak som vi vill försöka greppa.
Citera
2020-03-11, 21:41
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxxedetta
Jag tror att detta med gärningsmannens transexualism har fått lite stor roll här i tråden. Om man ser det med tidslinjen åt andra hållet Dvs ett barn har mördat sina två föräldrar, en av sina sju (?) syskons föräldrar, bara där har vi en sjukt störd person som inte riktigt känns bra att ha i samhället. Det är vi överens om?

Sedan orsaken till att det blev så är väl förmodligen en salig blandning av någon slags psykisk sjukdom, diagnoser, störningar, en vrickad form av att den egna upplevda kränkningen, utanförskapet på något sätt berättigar hen att ta livet av sina föräldrar? Könsbytet är förmodligen inte det enda tydliga svaret på frågan ”varför”, men förmodligen en av ledtrådarna.

Vi har ingen aning om vad som rullas upp i gärningsmannens ”varför”, men vid dessa grova fruktansvärda och för oss andra- otänkbara dåd så är det där ”varför” en sak som vi vill försöka greppa.

En värdig analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in