Citat:
Ursprungligen postat av
Whitfields
Jag har ingen lösning på tragiken men jag tror inte på att sopa problemen under mattan. Det finns en hel del paralleller med annan psykisk ohälsa att lära av. Personen som byter kön blir inte lyckligare av det, precis som få blir lyckligare av en tatuering, ankläppar, botox, plasttuttar, fettsugning, köpa en ny handväska eller en ny Volvo. Jag antar att du förstår vartåt jag pekar.
Nåja, smink, plasttuttar och ny bil må vara tröstande för en del, men önskan att införskaffa dem beror ju sällan på en allvarlig personlighetsstörning, i motsats till en obehandlad transsexualismpatients önskan att även
se ut som det kön vederbörande inbillar sig ha.
Tyvärr har det gått både politik och mode i just den för tråden aktuella störningen. Istället för hjälp och behandling (som KBT och antipsykotika) lallar omgivningen med i och bejakar den sjukes vanföreställningar. Fler som inte ens lider av störningen utan precis som vem som helst särskilt i unga år ibland kan känna helt normalt men övergående tvivel kring sin identitet uppmuntras också till att bejaka vansinnet, som om man skulle säga
"ja, du har rätt, du är ju faktiskt fet, här är en bantningskur och en gastric bypass-operation, de som säger att du är mager är bara fetmafober!" till en anorektiker!
Hade det gått politik och mode på samma äckliga sätt i andra personlighetsstörningar hade vi låtit människor som tror att de är Napoleon få skattesubventionerade benförkortningsoperationer och åtalat de som kräver avtagande av Bicorne-hatten inomhus för hatbrott.
Det är så klart spekulativt, men hade gärningsmannen i tråden fått hjälp istället för att "accepteras" som den kvinna han "identifierade sig som" så är det tänkbart att både han och hans föräldrar kunnat vara både lyckliga och i livet nu.