2020-03-11, 19:21
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det står dig självklart fritt att tolka precis som du vill. Men få människor brukar tänka att man ger någon rätt när den skriver dravel.

Kanske inte du och dina kompisar förstår allt som händer när ni får era barn lvuad. Be handläggaren förklara tydliga nästa gång. Även lågbegåvade har rätt att förstå vad som händer när något sådant här drabbar dom.

När någon svarar "dravel" på faktuellt korrekta påståenden så tolkar nog de flesta det som att personen ifråga ger upp debatten.

Och de påståenden jag kom med var mycket faktuellt korrekta. Det är fakta att omedelbara omhändertaganden verkställs utan att vare sig socialnämnden eller förvaltningsrätten blandas in (källa: LVU §6). Likaså är det fakta att 83% av alla nya LVU-omhändertaganden är omedelbara omhändertaganden (källa: Socialstyrelsens rapport Insatser till barn och unga).

Citat:
Ursprungligen postat av adina
I UK tas det hänsyn till om barnet omhändertagits före 5-6 år eller om det är äldre. Föräldrarna får kort tid på sig att ordna upp de saker som lett till omhändertagandet om barnet är väldigt litet och längre tid på sig när det gäller äldre barn innan det blir fråga om adoption vilket är ett logiskt

Det finns en rimlighet i det angreppssättet. Men det bygger på att utredningarna kring omhändertagandet är objektiva och tillförlitliga. Något som knappast kan sägas gälla för svenska socialtjänstutredningar.

Men givet att utredningarna faktiskt baseras på verkliga förhållanden så är det helt klart rimligt att agera snabbare ju yngre barnen är. Förhoppningsvis fungerar det så på ett informellt plan även i Sverige. Med tanke på det totala godtycket inom socialtjänstsystemet så fungerar det garanterat så på vissa ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, men då håller du alltså med om att många, antagligen de flesta fosterfamiljer tar emot barn för den relativt höga ersättningens skull.
Och det var det jag menade när jag svarade användaren som ansåg att Lilla hjärtats fosterfamilj var hjältar. Visst, de hsr säkert gjort en bra insats, men kalla nån hjälte som får så pass bra betalt tycker jag inte är riktigt riktigt. Om de adopterat, eller tagit emot henne mot tex barnbidraget, DÅ hade man kunnat kalla dem hjältar.
Som jag sagt tidigare i tråden, undrar hur många fosterfamilher som VERKLIGEN bara tar hand om barn pga altruism.

Det var inte meningen att ifrågasätta ditt inlägg utan snarare att bygga vidare på det. Ursäkta om det var oklart.

Det är givetvis omöjligt att med någon säkerhet fastställa vad som driver de flesta familjehem att bli familjehem. Troligtvis är ekonomisk vinning det avgörande argumentet för de flesta. Det enda familjehem som finns i min bekantskapskrets gör det definitivt för pengarna.

Nu tror jag inte att ekonomiskt fokus är något automatiskt negativt för ett familjehem. Kanske till och med tvärtom. Som familjehem måste man vara på det klara med att man tar hand om andras barn. Gör man det för pengar blir det antagligen enklare att hålla en lämplig distans till barnet som man har till låns.

För faktum är att nästan alla omhändertagna barn är i familjehem temporärt. Socialstyrelsens statistik är undermålig på de flesta plan, men det går ändå att räkna ut att minst 80% av alla omhändertagna barn (omhändertagna individer 0-12 år) kommer tillbaka till de biologiska föräldrarna och ännu fler försvinner från familjehemmet för att under hela uppväxten studsa runt mellan olika familjehem/HVB-hem. I slutändan är det antagligen inte mer än några procent av de omhändertagna barnen som bor hela sin barndom i ett och samma familjehem. Som familjehem måste man vara medveten om den saken och ställa in sitt känsloläge därefter.
Citera
2020-03-11, 19:21
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Förvaltningsrättens beslut om att omhänderta de efterlevande syskonen finns här.

Tack!

”Hon förstår också att när hon släpps så kan hon inte bara ta hem barnen, utan det blir en successiv hemflytt precis som tidigare skett med dottern. Utifrån att A är äldre, och därmed får en annan anknytning, bör hans hemflytt kunna gå snabbare än S. Det är dock svårt att säga vad som skulle krävas framöver för en återförening.”

Måtte människan aldrig någonsin mer få vara ensam med omyndiga barn, dottern är död!
Citera
2020-03-11, 19:26
Medlem
Förvaltningsrättens i Linköping dom 20-03-09 om LVU för Lilla hjärtats storebror f. 06 0ch lillebror f. 19 är en skrämmande läsning. Mamman är fortfarande lika oförstående och bagatelliserande som i tidigare domar och verkar ge sig själv högsta beröm som vårdnadshavare.
Hon motsätter sig placering enligt LVU. Hon tycker barnen ska vara placerade enligt Socialtjänstlagen, alltså på frivillig väg.

Men Förvaltningsrätten anser annorlunda och skriver:
"Hennes samtycke är dock baserat på att hon inte kan ta hand om sina barn på grund av att hon är frihetsberövad och hon medger varken att det finns eller har funnits brister i hennes omsorg om sina barn. Något annat än att vården ges med stöd av LVU skulle medföra allt för stora risker för barnen, vars bästa ska sätta i främsta rummet".

Vad tycker brödernas ombud om detta?
Ombudet håller inte med Förvaltningsrätten och tycker att placeringarna av pojkarna ska vara enligt Socialtjänstlagen, alltså frivilligt.
Ombudet heter Robert Nyström och han anser "att
ansökan om LVU-vård ska avslås utifrån att det finns ett TILLFÖRLITLIGT och fullständigt samtycke till de aktuella vårdplanerna."
Vad ska man tycka om en sån naivitet?
Det verkar som om barnen även i denna förhandling fått ett riktigt stolpskott!!
Citera
2020-03-11, 19:29
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ja, men då håller du alltså med om att många, antagligen de flesta fosterfamiljer tar emot barn för den relativt höga ersättningens skull.
Och det var det jag menade när jag svarade användaren som ansåg att Lilla hjärtats fosterfamilj var hjältar. Visst, de hsr säkert gjort en bra insats, men kalla nån hjälte som får så pass bra betalt tycker jag inte är riktigt riktigt. Om de adopterat, eller tagit emot henne mot tex barnbidraget, DÅ hade man kunnat kalla dem hjältar.
Som jag sagt tidigare i tråden, undrar hur många fosterfamilher som VERKLIGEN bara tar hand om barn pga altruism.
dina åsikter om familjehem har framgått tydligt genom tråden. Men tycker Du inte det är väl magstarkt att påstå att detta familjehem gjorde det för pengarna. Jag tycker familjehemsmamman visast äkta känslor när hon figurerat i media kring detta. Förstår du inte vilken sorg denna familj får igen just nu. Kan ni inte starta en ny tråd som handlar om de ondskefulla familjehemmen istället. För jag kan tycka att det känns osmakligt att det kommer upp så ofta i den här.
Ett kan vi ju med klarhet konstatera, denna flicka hade levet idag om hon fått bo kvar i sitt familjehem, och hon hade ju det bra mycket bättre där än hos sin bioföräldrarna.

Adoption är nästan aldrig möjlig för familjehemmen och de kan heller inte välja bort ersättningen, vad vet du? De kanske skänkte allt överskott till välgörande ändamål.
Citera
2020-03-11, 19:30
Medlem
ModerEvas avatar
Någon som vet vem som är pappa till A som är född 2006?
Citera
2020-03-11, 19:33
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
När någon svarar "dravel" på faktuellt korrekta påståenden så tolkar nog de flesta det som att personen ifråga ger upp debatten.

Och de påståenden jag kom med var mycket faktuellt korrekta. Det är fakta att omedelbara omhändertaganden verkställs utan att vare sig socialnämnden eller förvaltningsrätten blandas in (källa: LVU §6). Likaså är det fakta att 83% av alla nya LVU-omhändertaganden är omedelbara omhändertaganden (källa: Socialstyrelsens rapport Insatser till barn och unga).
.
Det är dravel för att även vid omedelbara lvu så är det förvaltningsrätten som inom en vecka ska fatta beslutet om huruvida vården ska kvarstå eller inte.
Men nu är jag färdig med dig, för detta fall om något är väl bevis dör att LVU kan vara något bra.
Citera
2020-03-11, 19:37
Medlem
farlings avatar
Hur är det överhuvudtaget möjligt att barnet kunnat ligga död i lägenheten flera dagar?
Jag ser mardrömsscenarion á la Trainspotting och Requiem framför mig.

Hur gamla är syskonen? De måste ju undrat över varför lillasystern låg helt still och ljudlös?
Fy fan vilket trauma, stackars barn.
Citera
2020-03-11, 19:50
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Någon som vet vem som är pappa till A som är född 2006?
Nej, det är okänt. Ingen far finns registrerad hos Skatteverket.
Citera
2020-03-11, 19:52
Medlem
Pannknackarns avatar
Hoppas denna mamma aldrig mer kommer ut i frihet. Hon verkar helt från vettet. Att ens fundera på en framtid (o med med barnen till råga på allt!) över huvud taget. Hon e slut. Sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning e en bra början sen kraftig medicinering på det. Sterilisera o zombifiera skiten!
Citera
2020-03-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
dina åsikter om familjehem har framgått tydligt genom tråden. Men tycker Du inte det är väl magstarkt att påstå att detta familjehem gjorde det för pengarna. Jag tycker familjehemsmamman visast äkta känslor när hon figurerat i media kring detta. Förstår du inte vilken sorg denna familj får igen just nu. Kan ni inte starta en ny tråd som handlar om de ondskefulla familjehemmen istället. För jag kan tycka att det känns osmakligt att det kommer upp så ofta i den här.
Ett kan vi ju med klarhet konstatera, denna flicka hade levet idag om hon fått bo kvar i sitt familjehem, och hon hade ju det bra mycket bättre där än hos sin bioföräldrarna.

Adoption är nästan aldrig möjlig för familjehemmen och de kan heller inte välja bort ersättningen, vad vet du? De kanske skänkte allt överskott till välgörande ändamål.
Jag har aldrig påstått att just detta familjehem gör det primärt för pengar, det jag invänt mot är benämningen hjältar då de belönas rikligt med skattepengar för insatsen.
Men med tanke på mina erfarenheter av familjehem(och flera andras) är det ett faktum att många gör det främst pga ersättningen, även om de flesta säkert gillar att hjälpa också.
Och om folk fortsätter att citera mig i detta måste jag väl få svara?
Citera
2020-03-11, 19:57
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att just detta familjehem gör det primärt för pengar, det jag invänt mot är benämningen hjältar då de belönas rikligt med skattepengar för insatsen.
Men med tanke på mina erfarenheter av familjehem(och flera andras) är det ett faktum att många gör det främst pga ersättningen, även om de flesta säkert gillar att hjälpa också.
Och om folk fortsätter att citera mig i detta måste jag väl få svara?

Alltså du e helt slut! Du jiddrar i var o varannan tråd om dina jävla skattepengar o vart dom ska gå. Utmattande, trist o patetiskt..! Lägg ner.
Citera
2020-03-11, 20:06
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Tack!

”Hon förstår också att när hon släpps så kan hon inte bara ta hem barnen, utan det blir en successiv hemflytt precis som tidigare skett med dottern. Utifrån att A är äldre, och därmed får en annan anknytning, bör hans hemflytt kunna gå snabbare än S. Det är dock svårt att säga vad som skulle krävas framöver för en återförening.”

Måtte människan aldrig någonsin mer få vara ensam med omyndiga barn, dottern är död!
”När hon släpps” hoppas det dröjer tills dess barnen är myndiga. Mammans rätt höga ålder borde i sig också tala emot återförening. Hade hon varit typ 16 hade man kunnat hoppas men en som pundat större delen av sitt liv blir knappast en ansvarsfull vuxen i 40-års åldern.
Jag hoppas ungarna får fina fosterhem som vågar vara ärliga och öppna med historien om vad som hänt deras familj och deras syster. De ska skyddas tills de är myndiga och ha tillgång till livslångt stöd. Om de vill träffa sin mamma ska de själva få välja när de fyllt 18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in