2020-03-11, 17:42
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Följt upp det där med ”Home Soft Home”. Mycket riktigt hade LW reserverat platsen där hon hittades för en ersättare till sexsträngaren som flyttats. Den skulle heta just ”Home Soft Home”. Fullt tänkbart att hon fått förslaget att de skulle placera den tillsammans innan hon åkte till Norge. Hon hade ju gått på det så det small och också klätt sig i tröja och skor som hon gjorde. Mördaren kunde sedan ha gått in i lägenheten, hämtat mobilen och lämnat dörren öppen när hen gick, alternativt bara öppnat dörren som villospår.

Tack! Också en makaber detalj isåfall. Namnet på LWs cache och där man fann henne.

Gissar att mördaren plockade mobilen ur hennes ficka som låg öppen och var obesudlad (se platsundersökningsprotokoll). Kanske gick in i LWs hem för att ta dator för att kontrollera vilka hon haft kontakt med? Var alla digitala enheter utom en mobil kvar hos LW förresten?

Eller tvättade han av och återlämnade hanteln om det var vapnet? Isåfall, vilken horribel idiot att använda ett barns tänkta födelsedagspresent att bruka våld på barnets mamma!
Citera
2020-03-11, 17:42
Medlem
T*we var ute drack vin en kväll, hon mötte två killar som berättade att de varit kontakt med personerna som hittat Lenas kropp. De sa att Lena var jävligt illa tilltygad och att hon suttit upp mot nått plank, hon låg inte ner. Det hade sett fördjävligt ut.

Detta har jag fullständigt glidit över. Satt hon upp? Fy fan.
Citera
2020-03-11, 17:43
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JG ringde polisen och tipsade om HD och att de måste göra en genomsökning där. Men när i tiden det var har jag missat.

Tack! Då höjdes ju ändå JG en del i mina ögon!
Citera
2020-03-11, 17:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
I intervjun med AW 2018-05-16 13:06 så nämner AW att han fått hantlar:

....
F: Mm-hmm ..
V: Nej! Eh som en ... väska ...
F:Mm.
V: Portfölj med eh fyra 2,75 vikter. A .. såhär runda som man sätter på hantlar ... åsen eh .. fyra
jag tror det var.. ehm ... 1,25 vikter .. ah.
F: Mm-hmm,
V: A så .. sen själva stången vägde ju 2 kilo också.
F:Mm.
V: Asen vägde ju kugghjulen ba lite. Men .. å sen så .. visa han mig lite övningar å de för han
e lite stark o så ..

han = UW

I övrigt så nämns just dessa hantlar inte mer än att LW i telefon med JJ beskriver vilket sjå hon har att frakta hantlarna på sin cykel. Det finns ett annat par hantlar till som omnämns i FUP, det är BO:s egna hantlar* som är av annat typ än AW:s. Dessa finns på bild i FUP, liggande i en soffa hos BO. Utredarna har kollat om det fattas hantlar på gymmet som MGM besökte, vilket det inte gjorde.

* https://minfil.com/t1L4a9hco3/BO_hantlar_png

Om AWs skivstång/hatlar skulle ha skanats borde detta uppmärksammats.
SD kan naturligtvis ha vetat om inköpet, men hur skulle han kunna vara säker på att hitta det eller att det inte var inslaget och undangömt?

Jag misstänker att eftersom mordet verkar vara planerat till en del, så har han redan klart för sig vilket vapen han ska använda. Han har kanske redan tänkt ut att det är svårt att göra sig av med ett vapen och vad kan bättre lämpa sig än ett tillhygge som lätt går att tvätta av och sedan lägga tillbaka på sin plats.

Jag tänker även på 11-12 maj då poliserna ber honom att visa sina händer för de tycker att det ser konstigt ut, som att han kunde gömma ett basebollträ där. Kanske han hade skivstången instoppad där?
Meningen kanske var att hon skulle dödas vid Vivallaskogen redan då, men den 14 maj, var det inte lika lätt att lura ut henne dit? Nu blev det en annan ny plan med lockbete att hjälpa till med hennes cache, bakom planket.

När man tänker på det, så inser man vilken iskyla han har.

Jag är säker på att jag har set en bild i FUP, där det ligger en skivstång med vikter i något förråd. Det var en röd ring (markering) runt stången. Det borde ju vara i SDs hus, men hur jag än letar i FUP hittar jag inte denna bild.
Jag kan se bilden framför mig, det är ett trångt utrymme med mycket saker (förråd eller garage) och om jag inte missminner mig är stången vilandes på en träställning. Men det kan vara något annat av trä som fastnat på min näthinna.
Jag vet att jag reagerade på bilden eftersom det fick mig att dra slutsatsen att man kunnat tänka sig att detta var mordvapnet. Därav tänkte jag mig att skadorna var linjära.
Citera
2020-03-11, 17:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det blev dålig stämning i salen när det uppdagades för rättens ordförande att en åhörare använt en Ipad att skriva på. Personen ombads inte komma tillbaka i eftermiddag eller följande rättegångsdagar. Reglerna har varit tydliga: åhörarna får inte använda någon elektronisk utrustning inne i salen.

Tänk på detta ni härinne som skall besöka Örebro Tingsrätt efter lunch och framöver. Skriv inte i realtid. Då åker du ut. Enbart pressen får göra det.
Det låter som att man inte får spela in ljud heller då. Frågan är ju om lagmannen Björn Lindén verkligen har rätt att införa sådana här regler. Såvida inte lagen har ändrats sedan JO:s uttalande 2006 så borde det inte vara något problem med att få spela in ljud under en rättegång:
Citera
2020-03-11, 17:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nu har domaren rutit till:

AUGUST HÅKANSSON - AB

Nu röt rättens ordförande till mot 45-åringen, som suckar irriterat vid nästan varje fråga.

Ordförande Björn Lindén:

– Jag förstår att det kan kännas tjatigt att upprepa svaren många gånger, men vi som sitter här är helt blanka. Det räcker ofta att du säger att du inte vet, du behöver inte komma med de här utvikningarna som jag märker att du gör i nästan varje fråga som åklagaren ställer. Då kommer det gå smidigare.

– Ja, ja, säger 45-åringen och ser lite skamsen ut.

Härligt! Det behövdes.
Han har uppträtt sarkastiskt rätt länge, det har båda tidningarna rapporterat om.
Oh det är tamejf@n inte ofta det händer. Vi pratar ju inte om grovt/gängkriminella.
Som vi säger i Skåne, Stefan är en redig fubbick.
Citera
2020-03-11, 17:49
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Just det! Skrev exakt om detta igår.

Varför tog hon på sig de klumpigare Salomomskorna istället för någon av de två andra som hon brukade ha när hon bara skulle gå ut en runda runt huset, och när det dessutom var varmt ute?

Vad hade SD tutat i henne? Nåt georelarerat?

Dottern E var ju mycket noga i förhöret med att beskriva sin mammas skovanor. Så nej, han måste ha fått ut henne under förespegling om att de skulle längre. Det mest usla är om han/de ljugit i LW att de skulle sätta upp cache åt sonen, sedan använder sonens present mot LW. Men går i linje med SDs hot specifikt mot A. SD verkar gilla att plåga barn. Uselheten vet ingen gräns om han gjort så.

Men om stång till hantel använts tyder väl det på att mordet inte var planerat så länge medan annat tyder på en längre planering?
Citera
2020-03-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det låter som att man inte får spela in ljud heller då. Frågan är ju om lagmannen Björn Lindén verkligen har rätt att införa sådana här regler. Såvida inte lagen har ändrats sedan JO:s uttalande 2006 så borde det inte vara något problem med att få spela in ljud under en rättegång:

Problemet är väl att våra apparater kan användas till så mycket mer än bara att spela in ljud, jämfört med 2006. Man vill väl i mesta möjliga mån begränsa risken för att folk fotograferar och filmar i smyg.
Citera
2020-03-11, 17:55
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
JG ringde polisen och tipsade om HD och att de måste göra en genomsökning där. Men när i tiden det var har jag missat.
Hoppsan ja! JG tipsade om HD. Det stärker ju min teori om homokänslorna för SD!
Citat:

Varför tog hon på sig de klumpigare Salomomskorna istället för någon av de två andra som hon brukade ha när hon bara skulle gå ut en runda runt huset, och när det dessutom var varmt ute?

Säkerligen!
Citera
2020-03-11, 17:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Med tanke på att hennes promenad är väldigt kort, funderar jag på varför hon måste ha både fleece och rejäla skor. Vet inte om meningen var att hon skulle klättra i trädet?

Och hon skickade ju en bild på en cachelogg till SD innan mordet. En loggremsa hittades i hennes hem, Aktbil 157 A. Överst står FTF HTD.

Om man tittar på den fina bilden av hennes "My real six string" (vilken tjej! Så fin cahe!!) så är detta en hel låda, ganska stor, som kunde öppnas med lucka. Där inne fanns en gitarr (vet inte om det är en leksaksgitarr?) och någon instruktion(?) på insidan av andra luckan. Lådan verkade fastlindad med metalltråd runt trädstammen.

Nu verkade ju inga saker ligga på plats för att ordna en cache, vilket det kanske borde göra annars.
Citera
2020-03-11, 18:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Misstänker hans brist på självkontroll och grandiosa personlighet avslöjat mordvapnet tidigare idag.

Citat Ab
”– Varför behövde du bättre lampa den här gången?
– Det fanns en risk att något skulle hända igen. Då vinner någon som har en lampa inte snorungar som inte har en.”

För er som inte är bekanta med att ficklampor typ ”Maglits” används som självförsvar/vapen:

(FB) Vilket är det bästa vapnet för självförsvar? Ej skjutvapen

Till och med märkena på trädet kan överensstämma med skaftet.

https://imgur.com/VomENct

https://imgur.com/ZoMYJnD

”– Blev det någon kontroll ute på plats?
– Ja. Jag hade lampa första gången också för att gå i skogen. Men jag tog på mig bättre pannlampa och en ficklampa och cyklade bort dit.”

Skummade i beslagen med kan inte se att man tagit beslag av någon lampa där i. Någon som läst annat?

Det finns en del diskussioner tidigare i tråden om maglite som möjligt mordvapen:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-03-11, 18:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/../
Jag tänker även på 11-12 maj då poliserna ber honom att visa sina händer för de tycker att det ser konstigt ut, som att han kunde gömma ett basebollträ där. Kanske han hade skivstången instoppad där?
Meningen kanske var att hon skulle dödas vid Vivallaskogen redan då, men den 14 maj, var det inte lika lätt att lura ut henne dit? Nu blev det en annan ny plan med lockbete att hjälpa till med hennes cache, bakom planket.
/.../
Jag får inte ihop det här. Kan inte du som har tidningen ge en kort sammanfattning av hur åklagaren menar att det händelsen 11-12 maj skulle ha ingått i SD:s lömska mordplan:
Åklagarens teori: Mystiska män i skogen ingick i 45-åringens lömska mordplan
https://www.na.se/logga-in/aklagarens-teori-mystiska-man-i-skogen-ingick-i-45-aringens-lomska-mordplan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in