2020-03-11, 15:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ola Magnell som blev 74 år gammal begravs i morgon och en sjuk person boende i Växjö vill gå på begravningen trots att hen är 65 år och har blivit kraftigt förkyld och hostar och gruvade sig för att det var nesligt att gå när hen mådde så här. Sitta i kyrkan och hosta var tydligen nesligt...
Hen verkade inte bry sig om andra utan var enbart bekymrad över sin förkylning, hosta och feber: för hen brukar minsann inte bli så här sjuk.
Ta något prov för corona var hen inte intresserad av.

Vad fan gör man med såna idioter?
Det lär vara många äldre på den begravningen så hur varnar man dom?
Det är på gång att förbjuda folksamlingar i Sverige också, kommer troligen under dagen.

En begravning i spanska Vitoria sägs vara den största smittspridningen av corona i landet,
https://www.expressen.se/nyheter/60-personer-smittade-efter-begravning-/
Det är väl bara att sätta ner foten och säga att man går inte på ett event med risk att smitta fler människor. Man går inte på ett event sjuk helt enkelt.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Fy fan på ren svenska för regering och myndigheter som är handfallna och bara lappar och lagar. Efter coronastormen SKA huvuden rulla och man kommer se var man slösat och slängt bort miljarder av skattebetalarnas pengar på. Det är allas våra pengar som gått till flum och hen och fittstim m.m.
Du tror väl inte på fullt allvar att det går att stoppa ett sådant här virus? Ska regeringen också se till att skidåkare inte skadar ledbandet också?

Smittan stoppas när smittan gjort sitt... Eller om någon lyckas få till ett vaccin, vilket lär dröja ett bra tag. Ta ditt ansvar och sprid inte smittan, om alla gör det så saktar den ned något och belastningen blir lite mindre, men smittan lever kvar, var så säker
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det finns många alternativ. Ett alternativ är att en mamma stannar hemma och passar flera barn medans de andra mammorna arbetar. Äldre barn kan passa yngre barn. Använd hjärnan.

Så en mamma ska passa massa andra barn? Vad är då syftet med att stänga skolor och dagis om du ändå har en grupp barn samlade i nåns hem? Använd hjärnan själv.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llmm
45 länder följer nu WHO:s rekommendationer.......Men sätta alla som ska in i landet i karantän.....de måste uppvisa att de är friska i två olika test för att få komma ur karantänen.......testa smittade i horder inom landet för att förhindra smitta inom landet.......sätt smittade i karantän inom landet och håll koll på dem.....öka säkerheten......ha inga folksamlingar.......utbilda folket i smittan.....ge fakta till folket etc etc
Sverige tänker på karensdag och las....

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200310-sitrep-50-covid-19.pdf?sfvrsn=55e904fb_2

Sverige väljer kaosets väg, först okontrollerad invandring 2015 Nu okontrollerad pandemi. När ska vi byta ut de usla ledarna?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRG-M86
Är det så illa? Trodde mer att det va analyskapaciteten som va begränsande..

Citat:
Den lägesbild som myndigheten presenterade förra veckan – efter en inventering i regionerna – pekade på att det fanns skyddsutrustning till ungefär 5000 provtagningstillfällen och ungefär 1400 vårddygn.
https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2020/02/-Anders-Tegnell-Mest-oroande-ar-utvecklingen-i-Iran/
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Vad menar du med elavbrott? Ska det bli ett elavbrott imorgon, har man bestämt det?
MSB höll en presskonferens idag där de sade sade det. Finns på SVT. Jag såg den just.
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Om man ska vara nogrann så gav hon enbart exempel på då det kan vara motiverat att "preppa".
Inte att det skulle bli elavbrott eller storm.
Ja, vilken bra kommunikationsstrategi att ge lite exempel. Det skulle ju kunna utbryta totalt kärnvapenkrig. Islamister kanske hugger huvet av dig. Solen kanske inte stiger upp igen. Vad mer är värre att frukta än denna epidemi? Det är det jag vill kommunicera och få dig att tänka på.

- Det är aldrig så illa som det är.
/Staten

Mitt betyg på deras presskonferens är EN mugg. Tom. Vilka idioter de är!

(Det blir inget elavbrott imorgon, MSB bara ljuger)
Senast redigerad av Fri 2020-03-11 kl. 15:34.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fregretto
Du tror inte dessa läkarföräldrar har syskon, släkting eller liknande som kan ta hand om barnen medan det pågår en pandemi i samhället?
Fast man ska ju skydda äldre och verkligen inte utsätta dem för smitta. Ska de passa barnbarnen då?
Citera
2020-03-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vet inte var jag läste det men 65% av alla män över 60 i Kina är rökare. Det kan förklara antalet dödsfall.

Källa: jag.

Jag är själv rökare, så har ju försökt läsa på så gott det går.
Som tur är, har jag inte hittat något som skulle styrka det, faktiskt bara tvärt om.
Även om jag nu hoppas på det, så är det ju nästan för bra för att vara sant. För mig alltså.
Citera
2020-03-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Klarar svensk sjukvård ett utbrott som Italien? är en fråga nu.

Det är Anders Tegnell övertygad om att Sverige skulle göra.

Jag saknar ord...

Han tycks ju mena att det ska gå lika bra för Sverige som för Italien.
Citera
2020-03-11, 15:30
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Att testa flera hjälper till att veta vart det blir stora utbrott och därmed skulle man kunna sätta specifika åtgärder i det området. Det skulle också göra att personer kan ta bättre individuella beslut. Om endast 5 personer i regionen är smittade så kan man nog åka kollektivt och röra sig i folksamlingar. Något man inte kanske skulle göra om det var 100- eller tusentals personer som var det i området.

Ja att smittspåra och hindra spridning klarar inte FHM uppenbarligen inte av. Anders Tegnell på FHM är inne i "mittspåret" nu och tycker vi är jobbiga för att vi inte klarar att förstå att olika saker kommer på olika dagar.

Och självklart så är smittspårning viktig, - framförallt för att inte smitta andra. Nu lägger de istället det på individen att bedöma om han har corona eller inte.
Citera
Medlem
Butternutsquashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, mer än 1000 bekräftade fall innan helgen. Antagligen minst 2000 obekräftade innan fredag.
Det sa ni för två veckor sedan också. Då skulle vi vara uppe i tiotusentals vid detta laget. Hur ska ni ha det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag är själv rökare, så har ju försökt läsa på så gott det går.
Som tur är, har jag inte hittat något som skulle styrka det, faktiskt bara tvärt om.
Även om jag nu hoppas på det, så är det ju nästan för bra för att vara sant. För mig alltså.

Haha menar du att rökare skulle ha ett skydd? Det vore ju högst ironiskt.

Rökare -> utvecklar förr eller senare astma eller KOL. KOL -> riskgrupp för detta virus.
Har väldigt svårt att se det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in