2020-03-11, 10:57
Bannlyst
Enligt kompis (på telefon) är det mer folk som handlar dagtid i mataffärerna.

Enligt honom mer äldre 60-80.

Många hostandes i garagen/butiken.
Kommer tydligen i bilar.

Kan det vara nyss hemkommet folk satt i Sveriges gulliga ”hemmakarantän”?

Att handla tidigt på morgonen för att undvika folkmassor mm funkar väl bara tills alla bestämt sig på morgonen.
Citera
2020-03-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Smittspridningen in Italien tycks minska. Antalet nya smittade var 977 under det senaste dygnet att jämföra med 1.598 nya fall under dygnet mellan söndagen och måndagen. Eller är det för tidigt att säga?

Snarare att sjukvården är så överbelastad att man inte kan fånga upp nya fall. Har kommit flera rop på hjälp om att de inte ens klarar av att ge livräddande vård till de svårast sjuka p.g.a. plats-, personal- och resursbrist.
Citera
2020-03-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Flashback prisade Norge och Danmark som tog krafttag mot Coronan, Sverige är bara bögar och fjollor som inte vågar något. Nu går Norge och Danmark om Sverige i antal fall och närmar sig top 5 flest sjuka per invånare i världen.

Det är bara att inse att detta Virus skiter i om du har Trump, Stefan Löfven eller Lars Løkke Rasmussen bakom rodret.

Går det att jämföra antalet bekräftat smittade mellan länderna? Vad man hittar beror på hur man letar. Nu har väl i a f Stockholm lagt om och inriktar provtagningen på att skydda sjuk- och äldrevården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Norra Sthlm. Pendlar mot Uppsala en del men även in mot stan då och då. Det är ett stort flöde av människor på den sträckan. Vet inte hur rädd vi bör vara men jag tillhör inte riskgruppen åldermässigt om inte anorexi räknas som en stor nackdel under ett eventuellt sjukdomsförlopp.

Jag har småsprickor bara. Som rispor på knogarna. Lite kalla händer och fötter. Så kylan ihop med handtvättandet enligt riktlinjerna ger mig fler sprickor.

Med anorexi ska du definitivt vara extra försiktig.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det går inte att resonera med någon som på allvar tror folk kommer att dö som flugor så bespara dig fortsatta svar till mig.
Du såg att den italienske läkaren jag precis länkade till pratade om "mass extinction" va? Massutrotning.
Citera
2020-03-11, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Smittspridningen in Italien tycks minska. Antalet nya smittade var 977 under det senaste dygnet att jämföra med 1.598 nya fall under dygnet mellan söndagen och måndagen.
Eller är det för tidigt att säga?

Tyvärr för tidigt ja. Det här har knappt börjat jämfört med vad som komma skall månaderna framöver, sorgligt men sant.
Citera
2020-03-11, 11:00
Medlem
peggypugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Norra Sthlm. Pendlar mot Uppsala en del men även in mot stan då och då. Det är ett stort flöde av människor på den sträckan. Vet inte hur rädd vi bör vara men jag tillhör inte riskgruppen åldermässigt om inte anorexi räknas som en stor nackdel under ett eventuellt sjukdomsförlopp.

Jag har småsprickor bara. Som rispor på knogarna. Lite kalla händer och fötter. Så kylan ihop med handtvättandet enligt riktlinjerna ger mig fler sprickor.

Ja det låter ju inte som optimala förutsättningar, jag försöker undvika TC. Tror anorexi kan kan leda til nedsatt immunförsvar, ät d-vitamin och vitlök samt håll dig hemma skulle jag säga.
Det är nog ingen fara, du behöver nog inte skyddshandskar.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
https://youtu.be/E3URhJx0NSw

Där har ni en intervju med en som är expert inom området. Han har blivit intervjuad lite här och där men här får han tala till punkt och prata i lugn och ro så man verkligen förstår vad han menar.

Tack. Uppmanar alla att se denna. Jag klickade inte först för jag trodde det som vanligt skulle vara någon allmänläkare som max ägnat en timma åt att läsa på om coronaviruset.

"We now have data to show that you're infectious before you even get sick, and in some cases quite higly infectious, just breathing is all that you need to do"
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-03-11 kl. 11:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Virus lever inte.
Om inte virus lever...varför är handsprit bra då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Trams. Både jag och mina barn är fortfarande del av samhället. Jag ska bidra till samhället och jag ska kunna lita på att samhällsinstitutioner stöttar mig. Det här är exakt sån här dynga som antivaxxers lutar sig mot för att låta bli att vaccinera sina barn som gör att vi får tillbaka tidigare utrotade smittsamma sjukdomar i samhället. "Jag är vuxen, jag tar egna beslut".

Jag väljer - än så länge - att låta mina barn gå kvar i skolan. De negativa konsekvenser för dem är för stora. Hade de gått i lägre årskurser hade beslutet nog varit ett annat. Men SOM VUXEN måste jag se till alla konsekvenser av ett beslut, och erkänna och inse målkonflikter. Det är dock för jävligt att inte makthavare tar denna strid åt mig. Det är deras förbannade skyldighet och vad de har betalat för att göra. Av mig.

Gud, vilken naiv stackare du är. Med den här attityden och tron att några makthavare ska fatta dina beslut åt dig så är ni körda.

Jag har själv flera barn och jag vill inte att de ska mista sina föräldrar. De kommer nog inte klara sig utan oss.

Gör som du vill. Jag har varnat dig.
Citera
2020-03-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryhardereminem
I Japan, Singapore och Hongkong bär nästa alla även ansiktsskydd: https://www.scmp.com/news/china/article/3050539/surgical-masks-protect-more-germs-fingers-viruses-air-experts-say-after

Som av så kallade "experter" i Sverige har konstant förlöjligats och man påstår att det inte hjälper.

Vanliga munskydd som används av sjukvården mm är inget som skyddar mot virus eller ens är tänkt att göra det.

Det är precis vad som står i artikeln också så jag vet inte vad du vill ha sagt?
Citera
2020-03-11, 11:01
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Med anorexi ska du definitivt vara extra försiktig.
Ja, jag kan säga som så att jag äter hyfsat ordentligt igen. Men mitt BMI är under. Funderade över om det var en risk. Är även anemisk. En rejäl långvarig feber är nog inte så trevligt när jag är tunn i samband med ärr på lungorna sedan tidigare lunginflammation.

Men vad ska jag göra? Jag behöver pendla som student och har ingen egen bil så. Håller tummarna för att Sverige håller kollektivtrafiken smittfri tills terminen är slut åtminstone. För smittspridningen avtar väl när värmen kommer eller missuppfattade jag något tidigare i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in