2020-03-11, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurraitrafiken
Fanns ju många busslaster med Melloanhängare från Solna o Friends Arena med norrländska bussföretag i fredags o lördags som tog E4:an norrut sen

Ja just det, ska vi gissa att även Kiruna blir rött snart då...
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
"Pojken" du tror att du tjafsar med är en kvinna i hög ålder, med mycket hög utbildning och yrkeserfarenhet
Ojdå vad du skräms!

Citat:
Jag är ateist, jag "tror" inte på något.
Du bara trooor att du inte tror på något. För att du är obildad och oerfaren.

Citat:
De möjligheter som faktiskt finns i våra lagar och regler och som ger regeringen rätt att agera i den alarmerande situation som landet befinner sig i används inte.
För att de möjligheterna inte finns!
Hur mycket du än kärringljuger om dina egna erotiska drömmar om staten som Gud. Ge gärna en referens som börjar med §.
Citera
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sverige har slutat ta prover på andra än allvarliga fall.

Javisst ja!
Citera
2020-03-11, 08:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Italien just nu 58% på sjukhus

58% av alla infekterade på sjukhus

13,78% av alla på sjukhus kräver IVA

http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioContenutiNuovoCoronavirus.jsp?lingua=ital iano&id=5351&area=nuovoCoronavirus&menu=vuoto

Official government data

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRCIT23rQPTL_5CV91wsN5scFkI5eySM0nrheQ2_Ip9UpxvXW A6O74BLZSn6krw7LhRHGNB2IhM5V_C/pubhtml?gid=1339385915&single=true#

Pie chart excel sheet

Beror ju på att de inte testar annat än de som söker vård. Har du lätta symptom så är det självisolering som gäller. Går inte titta på statistik över antalet smittade för Italien eller Stockholm längre. Se det som statistik över hur många smittade som kommer in i vården.
Citera
2020-03-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det stod inget om hur snabbt de ville att folk skulle göra sig redo?

Nej, bara att de skulle förbereda sig på att det kan bli så. Gissningsvis så avvaktar de vilka rekommendationer som ev. kommer..
Citera
Medlem
Nu försöker TV-kanalerna överträffa varandra i att hitta självutnämnda experter som skall sitta och ge oss vanliga dödliga råd om hur vi skall agera för att minska spridning och undvika att drabbas. Tyvärr är det enda de har gemensamt är rådet att tvätta händer. Vad jag förstår så vore det bättre med sådana råd som gör att viruset inte ens når händer eller att man låter bli att ha fingrarna i munnen. I morse var det en "expert" som föreslog att man för att undvika spridning till äldreboenden skall umgås med sina åldringar via smartphone och facetime. Snacka om verklighetsförankring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Idag ska jag ut för sista gången på länge. Ska ha min rock på mig och en skyddsmask som jag snodde i lumpen på 80-talet. Ska handla konservburkar för en 1 månads förbrukning samt en rulle folie.
Burkarna ska jag koka för att ta bort kontaminering. Pappersförpackningen med folie tvättar jag med väteperoxid. Foliet ska jag ha till en grej jag inte vill framkomma med av säkerhetsskäl.

Lycka till med det du.
Citera
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Det verkar som "Foliehattarna" fick rätt än en gång med andra ord.

Men detta kommer såklart "Förnekarna" att sopa under mattan som vanligt, ivrigt sökandes efter nästa sak att förneka och förminska.

Förstår inte att man kan tro att dessa siffror är relevanta då det är dom med riktigt svåra symtom
som söker sjukhusvård. Av allt att döma så klarar 80% av infektionen utan svåra symtom. Vad är det egentligen du tror att du kan tolka ur detta? Att andelen svårt sjuka av Corona så kräver 56% avancerad vård? Det är ju ifs rätt men säger inte mkt om infektionen och dess inverkningar på en överväldigande majoritet.
Citera
2020-03-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det blir dyrt. Men nu spelar det snart ingen roll vad myndigheterna säger. De kan inte tvinga oss att gå på restaurang och bio.. Folk vill inte riskera sitt liv för lite nöjen.

Alla kommer påverkas negativt.
Vi har redan blivit varslade hela vårat företag.

Tänk själv, vi som är beroende av kundkontakt dvs fler än typ 10 personer i samma rum.. våra företag likvideras, går i kk.
Vem som är normal i huvudet går ut och riskerar få denna smitta... inte många. Redan förra veckan avbokades det, denna vecka va katastrof. Så vi blev alla uppsagda. Några månaders uppsägningstid men kan komma ändras till konkurs om inte staten kommer på lösning. Moms och det sociala får de fan backa och ta bort nu!

Går inte längre och värre kommer det bli!!
Mycket värre!

Jag kommer hålla våran regering ansvariga för detta då de inte gjorde tillräckligt för sin befolkning! Förlorar någon o familjen sitt liv ovanpå det så har jag mindre att personligen förlora och kommer bli laglös då finns det personer som får hålla sig gömda. Som sagt håller jag noggrann koll på hur de sköter sina kort nu.

Dödligheten. I Europa ligger på över 4% . Det är de siffrorna vi har idag! Varken 1% eller 10% utan 4% punkt.

Nu är det inte bra odds, inte alls bra! Samhället går sönder och de som blir sjuka i första svängen är inte ens säkert att de blir helt immuna, kan lägga sig latent i nervsystemet likt herpes.
Störande framtid, osäker, framförallt farligt.

Det finns tre scenarier som jag ser det.

Alt1: vaccin tidsperiod minst 1 år bort.

Alt2: samhället görs om, bara 10% får vara utomhus samtidigt med 5 meters avstånd från varandra, skyddskläder, inga event eller stora folksamlingar. Tidsåtgång : flera år

Alt3: folk får genomlida sjukdomen, hoppas på att överleva ryska rouletten, sjukvården blir överbelastad och bra många mer än 4% kommer dö då ingen längre får hjälp av vården.
Kolla Wuhan 80.000 smittade och de bygger sjukhus med lungmaskiner för att hjälpa så få i jämförelse med befolkningen!
Kolla Italien 10.000 smittade och de beställde in 5000 intensive care units, så de kan avlasta vården och hjälpa fler!
Tidsåtgång : minst 1 år här med.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Minst ett specialchartrat ”Corona-flyg” med passagerare som varit på skidresa i norra Italien landade på Arlanda natten till söndag.
Men de runt hundra passagerarna – ett flertal kraftigt hostades – fick inga särskilda restriktioner när de landade och ”gick rakt ut”, kan Expressen berätta.

Å fy fan. Endast i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja den här kartan är bra. Jag reagerade på det stora antalet sjuka i Vancouver på västkusten i Kanada. Det beror nog på de många iranierna som bor där.

Vancouver? Menar du inte staten Washington med Seattle. De fick ett utbrott i ett vårdhem som gav USAs första dödsoffer.
Citera
2020-03-11, 08:58
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Italien just nu 58% på sjukhus

58% av alla infekterade på sjukhus

13,78% av alla på sjukhus kräver IVA

http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioContenutiNuovoCoronavirus.jsp?lingua=ital iano&id=5351&area=nuovoCoronavirus&menu=vuoto

Official government data

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRCIT23rQPTL_5CV91wsN5scFkI5eySM0nrheQ2_Ip9UpxvXW A6O74BLZSn6krw7LhRHGNB2IhM5V_C/pubhtml?gid=1339385915&single=true#

Pie chart excel sheet

Allt beror på hur man testar.
Testar man alla som kommer sjuka till sjukhus får man Italienska siffror.
Testar man som Sydkorea brett och också symptomfria får man helt andra siffror för andelen svårt sjuka. Speciellt i början av en epidemi.

Gör man som i Sverige, testar bara ett fåtal och bara en del av de som visar sjuksymptom, kommer man landa i siffror där man kan mörka antalet döda i viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in