2020-03-11, 08:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Denna är det bästa jag sett på USA.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Den här är ganska bra (klicka på US till höger):
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

En lite enklare karta över USA:
https://people.com/health/us-coronavirus-cases-map/
Tack!
Citera
2020-03-11, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Kolla in detta! Mållös !!

https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

Men herregud, det var ju flera veckor sen det beslutades att dessa plan skulle köras undan till en annan byggnad som inte hade kontakt med den vanliga terminalen, hur fan kunde detta slinka igenom när detta beslut redan finns???
Citera
2020-03-11, 08:26
Medlem
ettanollans avatar
Någon som vet vad det är dom sprayar på gator, tunnelbanevagnar m.m.?
Citera
2020-03-11, 08:27
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men är ni dumma i huvet? Jag betalar skatt era idioter, jag ska ha myndigheter som hjälper mig. Jag ska inte tvingas sabba för mina barn.
Så, om jag förstått det hela rätt. Du är rädd för att dina barn ska bli smittade och således smitta dig. Du är rädd för att dö.

Du är arg för att staten inte stänger skolorna och skickar hem dina skitungar.

Men du vägrar på egen hand ta hem dina barn, eftersom du "betalar skatt" och du "ska ha myndigheter som hjälper" dig.

Herregud. Vissa människor ska inte ha barn.

Du måste vara kvinna.
Citera
2020-03-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Utgår vi från R0-värdet och endast ett indexfall bör vi ha åtminstone cirka 32 000 infekterade varav omkring 3000 kommer troligen vara asymtomatiska ("friska" enligt FHM). Flertalet (25 000+) har blivit smittade mellan måndag och idag.

När har man då satt tiden för indexfallet? Förvisso fick vi vårt första fall väldigt tidigt, men det verkar nästan som att hon aldrig förde smittan vidare.
Citera
2020-03-11, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Nej. myndigheterna har dålig koll eftersom beredskapen på detta smittoutbrott varit dålig. Pga politikers ointresse eller bristande kompetens? Man får killgissa och då tror jag att det finns ca 10 ggr fler smittade nu än de konstaterade fallen, alltså ca 4000. Men de blir hela tiden fler.

Vänner rapporterar från sina arbetsplatser på olika orter om att det börjar gå rykten att vissa anställda tvingats till hemkarantän av cheferna. Ingen kan dock bekräfta något än, men om det är på det viset så har vi stora mörkertal som inte rapporterats.
Senast redigerad av RollonHomie 2020-03-11 kl. 08:32.
Citera
2020-03-11, 08:29
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Ok, stort tack för förtydligandet!

Följdfråga, kan forskarna inte då ta fram invalidiserat coronavirus snabbare än vad jag hört (10 månader minst) - vad är kruxet där?

Att ta fram experimentella vaccin går fort, det som tar tid är att testa dem så de inte har oönskade påföljder. När man stressar fram sånt kan det gå riktigt illa. Som exempel: Trippel vaccinet ger autism i ett visst antal patienter vilket amerikanska CDC mörkade i många år, vilket tillslut kom ut till massorna tack vare dokumentären "Vaxxed". Svininfluensavaccinet ger narkolepsi i ett visst antal, SARS/MERS vaccinen visade sig vara dödliga för den som fick en vanlig förkylning, så dessa skrotades innan de hann tas i bruk tack och lov. Det finns många exempel, men slutsatsen är att mänskliga försökskaniner behövs, och man behöver vänta några år innan man kan se vad för negativa konsekvenser vaccinet kan ge helt enkelt. Det är inget en dator kan räkna ut tyvärr.

Tyvärr finns det än idag många läkemedelsbolag som gör allt för att skippa eller förkorta dessa tester för att hinna få ut ett vaccin snabbare än konkurenterna, då förtjänsten att få fram ett vaccin är enorm: många miljarder in på kontot för dessa skrupellösa aktörer.
Citera
2020-03-11, 08:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Ett virus är mer som en "blueprint" som stoppas in i våra fabriker som börjar spotta ur sig produkten, som är fler blueprints som infekterar fler fabriker osv.

Det är inte skadligt i sig, det är snarare immunförsvarets försvarsreaktion som skadar oss. Så är det med de flesta virus.

Förkylning, hosta, feber, varbildning osv är ju alla olika försvarsmekanismer ifrån vårat immunförsvar, som reagerar när vi får något främmande i kroppen.

Att detta virus är nytt gör så vi överreagerar, och det kan skada oss permanent eller ta död på oss.

Om inte immunförsvaret hade reagerat alls så hade vi istället bestått av enbart massa virus tillslut.

Men då dör vi och viruset har ingen värd att leva på längre det talar för att viruset inte kan tänka. Men att ett proteinskal med lite arvsmassa kan anpassa sig mutera och anpassa sig är ganska fantastiskt.
Citera
2020-03-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Det svenska sjukvårdssystemet är dysfunktionellt och överbelastat. Ja.

FHM och MSB styrs av inkompetenta feministidioter. Ja.

Regeringen är ansvarslös. Ja.

Svensk media är propaganda apparater. Ja.

Om du blir smittad och får torr hosta ring 1177 för instruktioner om hur du ska testas. Ja.

Vad är det du inte fattar? Vill du ha översättning på persiska?
Visste alla vi med en gnutta sunt bondförnuft och en smula överlevnadsinstinkt redan för åtta veckor sedan att alla gränser borde ha stängts och alla flygplatser, hamnar, gränsövergångar skulle ha vaktats och försetts med karantänplatser i direkt anslutning?? Svar JA.
Citera
2020-03-11, 08:33
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vänner rapporterar från sina arbetsplatser på olika orter om att det börjar gå rykten om att vissa anställda tvingats till hemkarantän av cheferna. Ingen kan dock bekräfta något än, men om det är på det viset så har vi stora mörkertal som inte rapporterats.

Självklart har vi stora mörkertal, och dessa kommer bara öka nu när vi inte ens testar folk längre som inte är så allvarligt sjuka så att de behöver läggas in. De flesta som är sjuka blir ju bara tillsagda att stanna hemma, utan att föras in i statistiken.
Citera
2020-03-11, 08:34
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
När har man då satt tiden för indexfallet? Förvisso fick vi vårt första fall väldigt tidigt, men det verkar nästan som att hon aldrig förde smittan vidare.

Slutet av februari var vad jag använde för indexfallet.
Citera
2020-03-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det kommer bli konkurs för de flesta restauranger, biografer och för massor av affärer. Intäkterna kommer störtdyka fr.o.m. nu men lokalhyror och löner måste ändå betalas åtminstone uppsägningstiden ut.

Sen kommer fastighetsägarna inte ha några hyresgäster som betalar hyra, vilket gör att de inte kommer kunna betala räntor, amorteringar, försäkringar, driftskostnader och underhåll.

Det kommer kosta mycket det här.
Ja det blir dyrt. Men nu spelar det snart ingen roll vad myndigheterna säger. De kan inte tvinga oss att gå på restaurang och bio.. Folk vill inte riskera sitt liv för lite nöjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in