2020-03-11, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
De epidemiologiska vetenskapen verkar inte ha kommit så långt att man kan göra såna beräkningar.

Haha nej antagligen inte (i Sverige). Tänkte att det kanske finns några icke-svennebanan i tråden som räknat på det i runda slängar.
Citera
2020-03-11, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju inte en brist på vetenskap. Det beror på det faktum att mörkertal är just - Mörkertal. Det kan väl inte vara så svårt att begripa.

Mörkertal kan estimeras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Det ska bli kul om 6 månader när coronaskräcken är som bortblåst och ni slavar har återgått till att vara duktiga skattebetalare. Sen blir ni påminda om ett år när staten vill att ni ska ta ett vaccin.
Det är frivilligt att ta vaccin.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är luftfutktighet som ökar vid varmare väder,
Luftfuktigheten verkar vara bra precis 100% i Sverige nu, enligt SMHI.
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=t,stationid=104580,type=weather
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har hört de mest korkade saker sägas hur många gånger som helst härinne, blir inte mer sant för det.
Som till exempel att det bara är asiater som kan bli smittade. Det var en trådsanning väldigt länge.

https://www.livescience.com/27533-flu-transmission-humidity.html

Gäller alla droppsmittebaserade virus.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Håller med. Vissa kommuner skriver att det är okej att hålla barnen hemma om man känner oro, men andra inte. De andra skriver allt som oftast att de följer FHM rekommendationer.
Det här är Stockholms stad. De har bara informerat om att det hittats elever med Corona men inte vilka skolor det gäller. Finns hundratals. Många som åker utomlands på sportlovet. Dotters bäsis var i Norge, och där har det ju exploderat nu. Barn behöver ju inte visa symptom.
Citera
2020-03-11, 08:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Har vi några beräkningar på hur många som kan vara smittade i Sverige?

Och då talar jag så klart inte om bekräftade fall.

Nog omöjligt att uppskatta. Skulle jag gissa tror jag att det handlar om betydligt fler än de officiella fallen. Minst 1000 oupptäckta skulle jag tro. Tag bara planet som landade i söndags. 100 stycken bara där. Vet inte hur många resenärer som kommit med flyg från Italien och Iran senaste 3 veckorna, men det handlar säkerligen om många många tusen. Alla bär förstås inte på smittan, men de som gör det smittar förstås ned massor av andra. Människor de möter i kollektivtrafik, väntrum m.m.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ogiltig frånvaro. Nationella prov. Ska jag sabba deras betyg??

Herregud!
Jag tänker inte ens svara på detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det någon som har en bra karta över USA där man ser utbredningen av smittan? Typ med fall per delstat och som uppdateras över tid

Denna är det bästa jag sett på USA.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-03-11, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Haha nej antagligen inte (i Sverige). Tänkte att det kanske finns några icke-svennebanan i tråden som räknat på det i runda slängar.
Varför inte i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Luftfuktigheten verkar vara bra precis 100% i Sverige nu, enligt SMHI.
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=t,stationid=104580,type=weather

Mät den inomhus också gärna...Kallt utomhus, varmt inomhus -> torrare luft inomhus.
Citera
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När ska skolorna stänga??! Känns som att man inte kan skydda sig om man är riskgrupp om man har skolbarn. De kan plocka upp viruset i skolan och gå symptomfria själva men smitta föräldrarna hemma. Allt man själv gör för att skydda sig blir ju värdelöst. Jag kan lika gärna strunta i handtvätten, svetsarn! Inkompetenta idioter.
Är du efterbliven? Varför tar du inte bara ungarna bort från skolan på egen hand? Måste du hållas i handen och vägledas i allt här i livet?

Och du kallar folk för inkompetenta idioter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in