Citat:
Ursprungligen postat av
IAmAMisanthropic
Ja, det olyckliga är att det nu blir upp till enskilda företag och chefer. Min t ex, tycks inte det minsta oroad och skickar folk på resor och tycks inte bry sig nämnvärt. Andra kanske t o m överdriver i försiktighet. Om FHM var mer tydliga, handlingskraftiga och klara skulle det vara enklare för alla. Nu har man allt mellan livrädda på jobbet till sådana som knappt hört talas om det och tror det är en förkylning. Vi har arbetsplatser som stängt ner nästan allt som går och folk jobbar hemma, resor förbjudet osv, och andra som hotas med sparken om de inte infinner sig bums, trots lite hosta efter utlandssemestern. Det blir ett enda kaos av allt, som riskerar att fortsätta.
FHM säger att alla ska följa deras råd, men så fort en vårdcentral eller skola hittar ett "oväntat" fall är paniken i full gång, också då oftast enligt FHM:s riktlinjer.
Sjukhuspersonal i norra Italien tänkte nog samma för två veckor sedan. Nu har jag förstahandsuppgifter på att de har snudd på panik, är livrädda och går på knäna.
ja det är ju sverige generellt i ett nöt skal, "det händer andra men inte oss" men det gör det och värre blir det, jag var fram tills för ett par dagar sedan också med intrycket att det bara var en förkylning nu när man kollat upp det mer så inser jag att man haft fel. tydlighet i sådana här lägen bör vara A och O det skrämande är ju att det verkar som de gett upp lite med att försöka hålla det isolerat, i sådana här lägen bör det ju snarare testas mer inte mindre med läkare (frivilliga) som avlöser varandra och hålls inom karantän med betalt 24/7 . hygienen är den som skrämmer mig mest samt att det är många förkylda ute som inte verkar ha respekt nog att hålla sig hemma , det ökar oron mer för människor. såg 2 nysa i matafärren och tio pers drog direkt till andra sidan affären.
Är inte förvånad att det ser ut så i italien vi borde stänga gränserna helt så inga lyckosökare ser andra länder som mindre smittsamma och får med sig mer hit. en karantän på 2-3 veckor så lär man väl strypa så mycket det bara går och totalförbjuda kollektivtrafik eller större gäng än 4-5 personer.
kanske låter lite drastiskt och hårt men desto längre smittan får härja desto större kommer världsekonomin och allt som hör till att skadas.