2020-03-10, 22:19
Medlem
lfhs avatar
Har alltid varit en flitig månadssparade som köpt oavsett vad, men på senaste tiden har jag tyvärr behövt pengarna till annat (startat eget samt köpt första bostad) så har inte handlat på ett tag. Nu i veckan tar jag ut första utdelning ifrån bolaget och kan börja komma ikapp med sparandet igen, skönt att se att börsen passar på att gå ner just nu för min del alltså .

Fast jag sprider nog ut det lite; börjar med 50tkr denna vecka. Sen 10tkr/vecka, då räcker det ungefär ett halvår i den takten. Sen fortsätter jag som vanligt med 15-20tkr/mån. Iaf tills årsskiftet när jag kan ta ut mer utdelning igen.
Citera
2020-03-10, 22:20
Medlem
Det är långt ifrån botten, tro mig!
Citera
2020-03-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Finns många bra aktier att fynda. Ska lägga mig lång i Ericson(20k), Investor(15k) och Swedish Match(speciellt SM)(35k). Sen kort i Crunchfisch.(20k) De håller på att lansera i indien. Bådar gott efter Corona.
Så ser det ut just nu.

Sen det vanliga. Fyndar fonder med lång översikt.
Köper på mig:
Core Nyteknik.
Cf tillväxt Sverige
Franklin Gold & Prec Mtls(acc)USD
Samt Avanza emerging markets.

Samtligs lång på fonderna, som vanligt.
Gå inte in för tidigt, är långt kvar innan vi ser en vändning. Se längre än nån/ några dagar. Finanskrisen höll på i ca 2 år

Fynda Ericsson? 2017 var dem nere på 45kr, inte fyndlägen på långa vägar än. Finns mycket fallhöjd kvar på börsen.
Senast redigerad av Bavertass 2020-03-10 kl. 22:29.
Citera
2020-03-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Har alltid varit en flitig månadssparade som köpt oavsett vad, men på senaste tiden har jag tyvärr behövt pengarna till annat (startat eget samt köpt första bostad) så har inte handlat på ett tag. Nu i veckan tar jag ut första utdelning ifrån bolaget och kan börja komma ikapp med sparandet igen, skönt att se att börsen passar på att gå ner just nu för min del alltså .

Fast jag sprider nog ut det lite; börjar med 50tkr denna vecka. Sen 10tkr/vecka, då räcker det ungefär ett halvår i den takten. Sen fortsätter jag som vanligt med 15-20tkr/mån. Iaf tills årsskiftet när jag kan ta ut mer utdelning igen.
Gud vad mycket pengar du har och egwt företag och bostad. En lyckad kille, grattis
Citera
2020-03-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Gå inte in för tidigt, är långt kvar innan vi ser en vändning. Se längre än nån/ några dagar. Finanskrisen höll på i ca 2 år

Fynda Ericsson? 2017 var dem nere på 45kr, inte fyndlägen på långa vägar än. Finns mycket fallhöjd kvar på börsen.

Hur vet du att det är mycket fallhöjd kvar? Du har ingen aning. Sluta sprid dynga.
Citera
2020-03-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass

Stor skillnad då mot nu. I nuläget finns inget alternativ till börsen, samtidigt som inget negativt egentligen har hänt - mer än höga aktiekurser. En sättning var absolut nödvändig förr eller senare och Corona råkade bli triggern som marknaden behövde.

Detta kommer inte bli i närheten av lika omfattande som finanskrisen.
Citera
2020-03-11, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Hur vet du att det är mycket fallhöjd kvar? Du har ingen aning. Sluta sprid dynga.
Bor du under en sten eller, över 1000 bekräftade fall i USA nu. Dina fundamenta, värderingsanalyser, excell blad som säger ditt och datt är HELT värdelösa nu.

Det som händer nu, händer ca1ggr per 100e år. Börsen har aldrig varit med om en liknande händelse. Människor med sunt förnuft och eget tänkande har för ovanlighetens skull en fördel nu. Det vi ser nu är just precis, hur matematiska modeller brakar ihop, värderingar blir omöjliga att förutsäga osv. Varför tror du det pumpas in miljarder och åter miljarder på bonds på knappt 0,5% på 10år.

Vakna upp ur drömmen, du har inte haft många rätt än så länge.
Citera
2020-03-11, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Stor skillnad då mot nu. I nuläget finns inget alternativ till börsen, samtidigt som inget negativt egentligen har hänt - mer än höga aktiekurser. En sättning var absolut nödvändig förr eller senare och Corona råkade bli triggern som marknaden behövde.

Detta kommer inte bli i närheten av lika omfattande som finanskrisen.
Ne, detta har potential att slå ännu hårdare. Behöver inte bli så, men med tanke på att detta slår i stort sett mot alla branscher kommer det bli intressant.

Vad tror du händer när fler länder gör som Italien?
Vi kommer komma till ett länge när länder kommer behöva välja mellan att sakta ned viruset eller skydda ekonomin. Italien valde viruset.
Citera
2020-03-11, 07:24
Medlem
Köper redan men köp i omgångar när det här är över vet vi inte men då blir det en kraftig reaktion uppåt. Fundamentalt är företagen starka och stimulansåtgärder kommer stimulera.
Citera
2020-03-11, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Köper redan men köp i omgångar när det här är över vet vi inte men då blir det en kraftig reaktion uppåt. Fundamentalt är företagen starka och stimulansåtgärder kommer stimulera.
Så länge världen fortsatt kämpar för att hindra viruset kommer eventuella räntesänkningar och stimulanspaket vara helt verkningslösa.
Är människor rädda och väljer bort sina vanliga köpmönster kommer vi vara på rejäl minustillväxt 2020 och de ”starka” värderingarna på företagen är vatten värda.
Citera
2020-03-11, 08:20
Medlem
Jag satte upp en portfölj under måndagen som jag kommer att fortsätta köpa in mig i veckovis(varje måndag framöver) så länge priset är lägre än det senaste jag köpte dom för.

Min portfölj är med vikter:

10% advbox (sedan tidigare)
22.5% stwk
22.5% bufab
22.5% inve
22.5% tety

Kort resonemang:
Advbox är riskkryddan i portföljen
stwk + inve, investmentbolag för att man själv inte orkar välja aktier, inve ger exponering emot några av börsens större bolag och stwk ger exponering emot mindre ej-noterade bolag.
tety för att oljan också rasar vilket innebär att oljeaktierna blir riktigt jävla billiga. tety är det enda svenska bolaget jag kan tänkas köpa då det är välskött och går med vinst till skillnad emot alla dessa prospekteringsbolag.

Vi får se hur det går, kommer bli kul att kika tillbaka på inlägget.
Citera
2020-03-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorGuden
Jag satte upp en portfölj under måndagen som jag kommer att fortsätta köpa in mig i veckovis(varje måndag framöver) så länge priset är lägre än det senaste jag köpte dom för.

Min portfölj är med vikter:

10% advbox (sedan tidigare)
22.5% stwk
22.5% bufab
22.5% inve
22.5% tety

Kort resonemang:
Advbox är riskkryddan i portföljen
stwk + inve, investmentbolag för att man själv inte orkar välja aktier, inve ger exponering emot några av börsens större bolag och stwk ger exponering emot mindre ej-noterade bolag.
tety för att oljan också rasar vilket innebär att oljeaktierna blir riktigt jävla billiga. tety är det enda svenska bolaget jag kan tänkas köpa då det är välskött och går med vinst till skillnad emot alla dessa prospekteringsbolag.

Vi får se hur det går, kommer bli kul att kika tillbaka på inlägget.

Tack för dina tankar.

Bufab? Är inte det Skruv och Mutter från Småland made in china? Hur tänker du där?

Du har ju även LUPE som gör vinst och pumpar upp olja till rimlig kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in