Citat:
Intressant synsätt de har i Japan på filicid utfört av modern, det visste jag inte.
Dina tankegångar i sista satsen är precis det som många av oss önskar. Mer information om hur dessa hemska mordtankar kunde uppstå och genomföras, vad föregick detta? Varningstecken?
Hur har barnen - egentligen - haft det i villan? Hur kunde allt detta passera under radarn i månader?
Det hjälper inte om kriminologiska och andra forskare får specialtillgång till fakta kring Bjärredmorden.
Forskare sammanställer statistik och denna unika händelse skiljer sig så mycket från gängse kriminologi att man inte kan presentera några statistiskt signifikanta slutsatser av händelsen i Bjärred.
Men utan att ha statistiskt tyngd kunde man trots allt ge, inte bara forskare tillgång till mer fakta, utan även allmänheten.
Lärare som kan upptäcka konstiga tecken, skolsköterskor som kan reagera, arbetskamrater som kan varna och fråga om hjälpbehov när någon pratar mest svartsyn om sina sjuka barn osv.
Vi kan sannolikt alla lära oss något för framtiden av detta och kanske, kanske kan vi hindra ett annat barn från att råka illa ut.
Därför tycker i alla fall jag att mer anonymiserad fakta utan uppgifter om namn bör lämnas ut. Presis som sker vid andra mord när rättegång hålls eller vid trippelmordet i Trollhättan 2015 när förövaren som här också dog.
Dina tankegångar i sista satsen är precis det som många av oss önskar. Mer information om hur dessa hemska mordtankar kunde uppstå och genomföras, vad föregick detta? Varningstecken?
Hur har barnen - egentligen - haft det i villan? Hur kunde allt detta passera under radarn i månader?
Det hjälper inte om kriminologiska och andra forskare får specialtillgång till fakta kring Bjärredmorden.
Forskare sammanställer statistik och denna unika händelse skiljer sig så mycket från gängse kriminologi att man inte kan presentera några statistiskt signifikanta slutsatser av händelsen i Bjärred.
Men utan att ha statistiskt tyngd kunde man trots allt ge, inte bara forskare tillgång till mer fakta, utan även allmänheten.
Lärare som kan upptäcka konstiga tecken, skolsköterskor som kan reagera, arbetskamrater som kan varna och fråga om hjälpbehov när någon pratar mest svartsyn om sina sjuka barn osv.
Vi kan sannolikt alla lära oss något för framtiden av detta och kanske, kanske kan vi hindra ett annat barn från att råka illa ut.
Därför tycker i alla fall jag att mer anonymiserad fakta utan uppgifter om namn bör lämnas ut. Presis som sker vid andra mord när rättegång hålls eller vid trippelmordet i Trollhättan 2015 när förövaren som här också dog.
Ja, att människor har observerat, reagerat, reflekterat och resonerat - det tror jag vi kan vara säkra på. Det är min erfarenhet att medmänniskor i allmänhet är ganska bra på att se när någonting inte riktigt stämmer. Sedan har man kanske inte riktigt vetat vad man skulle göra av sina iakttagelser och sina funderingar. En del har så klart pratat sinsemellan. Kanske har någon undrat om man skulle kunna vara till någon hjälp.
Jag tänker också på betydelsen av tidpunkten när morden inträffade. Det vet vi ju hur alla verksamheter trappar ner fram emot jul. Saker och ting som inte blivit gjorda före jul lämnar man till det nya året. På arbetsplatser och i skolor... "Nu tar vi julledigt och sedan - ja, sen tar vi nya tag och då ska vi ta itu med det och det och det..."
Det skrivs om att flickorna (eller en av dem) var särskilt sjuk före jul och att hemundervisningen fick ske på sängkanten. Jag kan mycket lätt föreställa mig att flera involverade menade att "ja, nu får vi först ta julledigt... och så får vi se hur läget är efter jullovet och då tar vi nya tag och..."
Ja, kanske fanns det tankar om att föräldrar och lärare skulle träffas och utvärdera den senaste tidens hemundervisning, kanske fanns det planer på att nya kontakter med sjukvården, och så vidare.
Och så kom då julen emellan...