2020-03-11, 01:06
Medlem
AvaChloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Tänk dig en bubbla som du inte får gå utanför tills nån säger att det är ok. I bubblan har du alla förnödenheter som räcker till åtminstone maj och dessa handlade du för flera veckor sedan eftersom du är en tänkande människa som läser nyheterna dagligen och håller dig uppdaterad för du vill vara en ansvarsfull medborgare. Herregud...bakläxa!!

Tack för svaret.
Jag läser nyheterna flera gånger varje dag. Har en far med cancer, så jag om någon är väldigt mån om att vara påläst om och uppdaterad. Mycket bitterhet på denna sajt, istället för konstruktiva svar.
Citera
2020-03-11, 01:08
Medlem
Covids avatar
Eller 0,0356 %. Vidare progression:

2020-03-13: 0.01 %
2020-03-20: 0.1 %
2020-03-26: 1 %
2020-04-02: 10 %

Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
1 på 28000 har smittats i Sverige nu.
Citera
2020-03-11, 01:08
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det känns verkligen som FHM räknade med en handfull fall i Sverige som vid SARS 2003, trots att bevis för skyhög smittsamhet fanns. Sen när skiten brakade loss blev det kognitiv dissonans och verkligheten sjönk inte riktigt in. Förrän idag.

Och nu sitter vi där i skiten och ingen ser något problem utan olika myndigheter står och svettas på presskonferenser och rabblar en massa skit om samarbete och kontroll som de inte har, rätt patetiskt faktisk.

Jag har varnat för det här länge men vad kan man göra förutom att ropa vargen kommer.
Citera
2020-03-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Och mindre än 1% av den 1/28000 kommer dö.

Om ca 20% av smittade behöver intensivvård, kommer inte sjukhusplatser räcka till på sikt och därmed kommer dödssiffran också stiga. Dvs inget tyder på att CFR kommer hållas när epidemin blir tillräckligt stor.

Om Covid-19 inte stoppas i Sverige kommer alla smittas, och med 20% i behov av intensivvård är det 2 miljoner personer som behöver sjukhusplatser. Det finns inte resurser för detta, ergo kommer många dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendetta
Jag tippar på karantän i Stockholmsområdet inom 3 dagar

Precis, att döma av de senaste uttalandet avseende corona viruset, så la man märke till en helt annan ton. De verkar som om de äntligen har fattat att viruset är här, och att den inte kan räknas som en vanlig förkylning.

Men personligen så tycker jag att det redan är försent för sverige, vi kommer säkerligen ha en explosionsartad smittspridning de närmaste dagarna.

Det som verkligen fick mig att stå på tårna är johan carlssons uttalande om att de möjligtvis finns en inhemsk smittspridning, men att vi ännu inte är där och att det är svårt att konkret besvara den fråga.

Det är klart att det är, när man inte testar personer. Jag garantera att om man ökade antalet tester på valfria personer så skulle vi ha jävligt många corona fall i sverige.

om inga tester utförs så är det omöjligt att hitta coorna fall, det hela känns som om sverige medvetet beter sig på detta sättet för att vinna tid, till att förbereda sig eller så har man överlåtit all handlingskraft till politikerna.

Personligen så tycker jag att sverige inte alls är förberedd inför ett pandemi, och dessutom så har säkerligen någon fifflat med budgeten, så det kanske möjligtvis finns inga pengar till att exempelvis testa en stor mängd personer, dessutom så kostar det att testa personer vilket gör det hela till en kostnads fråga i förhållande till att rädda människoliv.

Var befinner sig stefan löfven? och inte minst anders tegnell, jag hörde att han stack till somalia för att etablera någon hälsomyndighet eller liknande, yeah right... just nu när det börjar hetta till i sverige.
Jag tror att han är en fegis som troligen stack till somalia för att undvika bli smittad(virus trivs inte i värme, det är varm i somalia) alternativt utpekad som ett syndabock.

Han borde få fängelsestraff ifall skiten i sverige blir värre än wuhan, då han har kört gissningslek med människoliv.

But hey thats just me.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
I Italien improviserar läkarna med vad de än har.
De säger att de ofta ger cocktail med blandning av HIV medicin.

Sjukt

Jag undrar HIV medicin fungerar. Corona borde vara ett helt annat virus.
Citera
2020-03-11, 01:10
Medlem
Citat:

Typ ett finger?
Citera
2020-03-11, 01:12
Medlem
NeoVains avatar
Citat:

Döden är dock en mindre samhällsfara än den långa sjukfrånvaron, den fortsatta spridningen, och de bestående menen på överlevarna.

Många kommer inte kunna fortsätta jobba även om de tillfrisknar, deras lungor kommer vara som bikupor, levern död, hjärnskador på grund av syrebrist i hjärnan osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag undrar HIV medicin fungerar. Corona borde vara ett helt annat virus.
Viruset attackerar immunförsvaret, ett problem HIV-medicin är gjort för att bekämpa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-02-26
Om ca 20% av smittade behöver intensivvård, kommer inte sjukhusplatser räcka till på sikt och därmed kommer dödssiffran också stiga. Dvs inget tyder på att CFR kommer hållas när epidemin blir tillräckligt stor.

Om Covid-19 inte stoppas i Sverige kommer alla smittas, och med 20% i behov av intensivvård är det 2 miljoner personer som behöver sjukhusplatser. Det finns inte resurser för detta, ergo kommer många dö.

Skulle så många som 20% behöva intensivvård?
Citera
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvaChloe
Tack för svaret.
Jag läser nyheterna flera gånger varje dag. Har en far med cancer, så jag om någon är väldigt mån om att vara påläst om och uppdaterad. Mycket bitterhet på denna sajt, istället för konstruktiva svar.

Eh du ställde sju frågor på raken som redan avhandlats 1000ggr dygnet runt i media och här på fb senaste dagarna. Antingen spelar du dum eller så är du dum. Vilket är det?
Citera
2020-03-11, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Eller 0,0356 %. Vidare progression:

2020-03-13: 0.01 %
2020-03-20: 0.1 %
2020-03-26: 1 %
2020-04-02: 10 %

Och så kommer det bli?
Citera