2020-03-10, 21:57
Avslutad
Italien har nu beställt 5000 nya respiratorer.

Vore det nåt för Sverige att ta efter, man ligger ca 2 veckor efter spaggarna och borde beställa nu?
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
USA har just börjat testa i större skala. Man har flera härdar med okontrollerad smitta. Det kommer att gå söderut fort, och när USA börjar med hårdare åtgärder faller ekonomin fritt.

Trums öde är redan beseglat.

Det tror jag med, han glassade lite för mycket om saker han borde ha hållit käften om och nu tar Mike Pence om hanteringen, Trump öppnar och går sedan därifrån när Mike talar vilket betyder att Mike Pence är den som kommer få skulden när det skiter sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Antal smittade i Italien för 2 veckor sedan liknar Sverige väldigt mycket den senaste veckan

Feb 20, 4
Feb 21, 21
Feb 22, 79
Feb 23, 157
Feb 24, 229
Feb 25, 323
Feb 26, 470

Italien har haft ett snabbare förlopp. Kolla Italien och Frankrike, där ligger vi ganska lika. Du hittar siffrorna bland mina inlägg från igår eller förrgår.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men någon måste ju säga emot idiotin och alla direkta lögner som sprids här. Men jag förstår att ni foliehatter vill sprida all ert trams utan att någon säger emot.

Jag förstår inte, vad har du emot att minska smittspridning för att skydda onödiga dödsfall bland våra gamla och svaga?

Eftersom vi varken har immunitet, vaccin eller mediciner mot coronaviruset är enda sättet att istället med alla medel försöka stoppa spridningen.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ni står för idioti, det är ju solklart.

Det absolut mest skadliga är alla överdrivna på reaktioner på detta förhållandevis snälla viruset. De är 1000 gånger skadligare än viruset i sig.

Svenska myndigheter har redan gjort för mkt, de ska inte göra något öht. Man ska istället uppmuntra folk till att bete sig som vanligt.

Media är en stor bov i det hela, deras skrämselpropaganda fungera effektivt på lågintelligenta människor.

Gå till ett sjukhus. Säg att du vill jobba frivilligt med "detta förhållandevis snälla viruset"
Sanera alla rum som haft coronavirus patienter, sanera ambulanser, mm
Jag tror att de blir jätteglada.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Här regeringen någon plan hur förskolelärare/lärare osv ska få lön sen när förskolor, skolor och universitet stänger?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Okej jag förstår det rörde sig om ett äldre par som åkt buss från Italien där gubben blivit sjuk. Snabb och effektiv spårning identifierade typ 20 Pers från bussen som var smittade. Och det var fler än så som satt på bussen!

Ahh per capita såg det ut som en blivande hot-spot. Hoppas att spårningen var fullständig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Och du verkar ha veto i detta 😃

Det är simpel logik. En krossad ekonomi är betydligt mer skadlig än ett virus som inte är värre än vanlig influensa. För viruset ska motivera de åtgärder som görs av vissa, så bör detta vara ett virus som är ett hot emot människans överlevnad, och det kan väl inte ens ni påstå att den är.

Ni är idioter för ni inte förstå att hysterin är mer skadligt än viruset, och ni är idioter för ni inte förstår att man inte kan räkna dödligheten som ni gör.
Citera
2020-03-10, 21:58
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Italien har nu beställt 5000 nya respiratorer.

Vore det nåt för Sverige att ta efter, man ligger ca 2 veckor efter spaggarna och borde beställa nu?

Nej varför? Man kan ju beställa när det är för sent med devisen "vi såg det inte komma" a la Löfven.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Samma sak som folk skrivit under hela februari och snart halva mars...

Men visst, skriver man så hela tiden så får man ju rätt när första personen dör. ”Som jag sagt hela tiden...”.

Måste vara samma människor som säger att vi bara har 10år på oss att rädda jorden. Har vi hört nu i snart 50år.

Kanske måste man kunna lite statistik för att förstå?

Det är först nu antalet fall nått upp till en nivå så att det är sannolikt med dödsfall inom ca två veckor.

Bland svårigheterna som vi står inför när det gäller att vara försiktig eller att vidta åtgärder för att bromsa coronaspridningen är att det vi ser nu är ett resultat av vad som hände för ungefär 5 dagar sedan. Om vi utgår från att inkubationstiden är 2-14 dagar men att dom flesta insjuknar ca 5 dagar efter smittotillfället.

Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Ok. Syftade dock på städerna i Sverige. Någon som vet hur det ser ut i Sverige mellan städerna när det gäller smittade? Och hur ser det uy mellan länderna i världen?

För att se mellan länderna i världen är denna dashbord väldigt bra tycker jag från John Hopkins:
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ahh per capita såg det ut som en blivande hot-spot. Hoppas att spårningen var fullständig

Hoppas jag med! Hoppad även drakoniska åtgärder blir verklighet i Stockholm inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in