2020-03-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
Det svåraste att förstå är Tegnells naiva infallsvinkel. Varför ser man inte till andra länder och hur de hanterar saken? Varför ringer det inte varningsklockor för 1 månad sen när 50 miljoner kineser sätts i karantän?

Någon som vågar betta en röding på att Sverige blir värst drabbat i norden?

Just nu är väl norge lite mer drabbat. De har nästan lika många smittade fast med en population av typ halva sverige.

Iofs kanske deras sjukvård är bättre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Notera att i många andra länder i Europa, där man inte drabbats lika hårt som Sverige, så avråder man folk från att gå på teater, gym och olika evenemang. Fotbollsmatcher har avbokats, konserter lika så och skolor har redan varit stängde i 1-2 veckor.

Nog för att Sverige är ett pajasland, men det är intressant vilka stora skillnader det är mellan Sverige och övriga Europa vad gäller instruktioner från staten.

Jag läste ett Facebook-inlägg från någon italienare, som menade på att det mest är gamla som dör - men att många ungdomar och folk under 40 ligger i respiratorer. Han skrev att folk får dubbelsidiga lunginflammationer och att det är kritiskt, även för unga.

Problemet är, enligt honom, att i princip alla respiratorer i Italien används. Så nu är det en fråga om att låta vissa dö för att rädda någon annan. Det finns inget utrymme för att rädda de som är allvarligt sjuka.

Jag tar det han säger med en nypa salt, men det låter inte orimligt. Är det någon som hört något liknande?

Om det är som han säger, så låter det som att fler kommer att dö och att det inte längre bara kommer vara äldre.

Nej vården är överbelastad deluxe
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2020-03-10 kl. 21:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Det är karantän och ansträngt i Italien men det är inget kaos. Sluta skriv dynga
Jo, läkare vittnar ju själva om att deras sjukhus liknar en krigszon. Sluta skriv dynga
Citera
Medlem
outback4s avatar
Vilken värld vi lever i lite influensa virus som dödar svaga,sjuka åldringar och hela världen går bananas,
Kan vi hinna ordna boende på Mars innan det är hänglås och taggtråd runt hela Europa? Samma verklighets frånvända nötter som vill ha vidöppna gränser och vill ha hit all världens mest sjuka,smutsiga, ohygieniska, trashankar skiter på sig av rädsla nu ,
Hur många under 65 år har dött av Corona viruset i Italien. ? Svar 0.
Det dör 300 000 om året i vanlig influensa runt om världen. Ingen tänkte på att stänga och sätta halva världen i karantän då. Hysterin om denna lilla fjantiga ko-råna bacill är helt vansinnig.
Ska vi inte utlysa Armageddon 2020?
Idrottsvärlden är ju tragisk, den glädjen jag har haft med att se fram emot ett år med fotbolls em, sommar os, ishockey vm, champions League är helt borta, mår folk bättre av att leva i en apokalyps så okej då..
Detta är helt sinnessjukt hur folk överreagerar över en sådan självklar sak som att folk blir sjuka och dör , det är livets gång.
Stäng ner allt, förbjud mänskligheten och vi får en bättre värld, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Den här är yttert märklig
. Jag misstänker att det är precis så FHM ser på sitt uppdrag. De har powerpoints och blockscheman och i deras värld, för att göra ett bra och riktigt arbete, ska FHM operara enligt dessa mallar och de kan ju inte bränna allt krut på en gång för då har de ju inte något mer att göra sen.

Operationen gick bra men patienten dog, som en gammal vän brukade säga för att markera när han tyckte någon fokuserade för mycket på byråkrati och för lite på vad det är för resultat man egentligen vill uppnå
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ahh det visste jag inte! Utgick bara från statistiken utan att kika på hur smittspårningen gått. Hur som är det stockholm som är den största riskzonen.

Okej jag förstår det rörde sig om ett äldre par som åkt buss från Italien där gubben blivit sjuk. Snabb och effektiv spårning identifierade typ 20 Pers från bussen som var smittade. Och det var fler än så som satt på bussen!
Citera
Medlem
Läste i en blaska att man inte ska använda för mycket handsprit för det dödar det narturliga fettlagret som försvarar oss mor sjukdomar och kan göra oss mer mottagliga för virus istället
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Antal smittade i Italien för 2 veckor sedan liknar Sverige väldigt mycket den senaste veckan

Feb 20, 4
Feb 21, 21
Feb 22, 79
Feb 23, 157
Feb 24, 229
Feb 25, 323
Feb 26, 470

Ja men en skillnad är väl att Italien hade flera små-orter / förorter i karantän redan 22-26 februari, och tomma läktare på matcher, inställda aktiviteter.

Sverige kör en annan taktik?
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ni står för idioti, det är ju solklart.

Det absolut mest skadliga är alla överdrivna på reaktioner på detta förhållandevis snälla viruset. De är 1000 gånger skadligare än viruset i sig.

Svenska myndigheter har redan gjort för mkt, de ska inte göra något öht. Man ska istället uppmuntra folk till att bete sig som vanligt.

Media är en stor bov i det hela, deras skrämselpropaganda fungera effektivt på lågintelligenta människor.

Ni min herre, är en dåre! Era/dina förslag skulle lett till en total katastrof. Sjukvårdens åtgärder kan möjligen idag skjuta upp antalet sjuka, så att sjukvården kan hantera alla fallen över längre tid. Men även detta tror jag Sverige kommer misslyckas med inom kort.

Citat:
Ehh, du säger ju själv att det har i princip samma dödlighet som influensa, för sedan bete dej som en alarmist i meningen efter?

Det säger jag inte alls. Jag säger att detta är 50-100 gånger värre. Vänta till viruset muterar, om det nu gör det, vilket jag inte tror, men om till något ännu mera dödligare.

Citat:
Karantän är självförvållande, och det är precis sådana aktioner som är farligt, inte viruset. Italien behöver inte sätta sitt land i karantän, extremt onödigt och skadlig åtgärd.

Enligt mig så är karantän en betydande viktig åtgärd, se på Kineserna, deras extrema åtgärder har vänt utvecklingen i Kina, som det ser ut för tillfället iaf.
Senast redigerad av Hegamon 2020-03-10 kl. 22:00.
Citera
2020-03-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Det är ju det som karantän betyder. Man sätter sjuka i karantän. Inte friska.

Fel. Man sätter även i karantän för att utesluta sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
I denna regeringsrapport kan du förkovra dig.

https://www.regeringen.se/49bb8d/contentassets/0d28b02e5ee046a8b4549ac4eb9874af/krisberedskapen-i-grundlagen-sou-200861

Där ser man, det finns utrymme i grundlagen för regeringen att agera om det är en civil kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag vet ej. Dock har jag hört på bloombergs tv att USA valde att inte använda testkiten från WHO utan bestämde sig för att CDC skulle göra egna testkit. De testkiten som de tog fram var dock felaktiga och funkade ej, varav de var tvugna att börja om från början. Detta gjorde nog att de fick en hyfsad seg start. Mer vet jag ej dock.
Ok. Syftade dock på städerna i Sverige. Någon som vet hur det ser ut i Sverige mellan städerna när det gäller smittade? Och hur ser det uy mellan länderna i världen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in