2020-03-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Jag gjorde lite andra bedömningar:

1. Kolla hur alla experter provar att överbevisa befolkningen att FFP3-mask inte är något poäng att införskaffa. Exempel på förlöjligande:
- "Att sova med en sådan mask fungerar inte alls" (har någon alls i något form någonsin föreslagit att en FFP3-mask används för att sova med?)
- "Smitta sker när du ser på Netflix" (Det är förbannad lögn! Kan man grafteori och det ska man när man jobbar med smitta så vet man att det är länken mellan clustrar som riktigt sprider smittan. Att mycket smitta sker inom familjen är inte problemet. Man kan bli så arg på dom "experterna".)
- FFP3-mask på väg till jobb? "Jo man kan ju känna sig tryggare". WTF? Vi har ju forskning på att det precis där sprids smitta där. Vi har också anekdoter som alla friska amerikaner som insjuknade efter flygresan med corona-smittade från Wuhan. Vi vet ju för fan att vi behöver FFP3-mask på offentlig transport. Det är ju helt oseriöst.
- Agnes: Andningsskydd är till för dom i vården. Ja kan ni inte bara säga att ni är tom för andningsskydd och be folk att inte köpa. Varför ljuga om allt?

2. Agnes tycker Sverige har varit jätteduktiga. Fakta: Inhemsk smitta blev hittad precis efter FHM bestämde att man nu började screena lungtester. FHM var extremt sena med att ta detta beslut och i mina ögon är det direkt orsak till att larmet inte gick förra veckan! Det var i förra veckan helt obegripligt varför FHM agerade så sent. Nu hyllas dom för att dom tog ett beslut. Har jag fel i analysen? Jag har inte all data, men har jag fel?

3. Åk inte någonstans. Fakta: Åker du till södra halvklotet är sannolikheten för smitta mycket lägre. En lång resa dit kan absolut reducera din personliga risk.

4. "Vi måste inte använda alla våra verktyg med en gång, då finns det inga kvar". Vilken logik är detta? Är det någon på Flashback som kan förklara hur dom tänker? T.ex att införa karantän ska med deras logik vara bättra lite senare så man i perioden mellan nu och då "har kvar karantän i verktygslådan". WHAAAAT?

Du har många rätt! Speciellt punkt 2 finner jag intressant. Du får gärna utveckla den. Känner inte till de fakta du anför.
Citera
2020-03-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Precis. Ska man använda verktyget karantän när alla i befolkningen redan är smittade eller vad fan tänker karln!? En sak man borde veta i nuläget är att svenska myndigheter och politiker är totalt inkompetenta.
Man kan bara använda karantän en gång, för sen har man förbrukat den?...nä jag hänger inte heller med där.
Citera
2020-03-10, 21:51
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Precis. Ska man använda verktyget karantän när alla i befolkningen redan är smittade eller vad fan tänker karln!? En sak man borde veta i nuläget är att svenska myndigheter och politiker är totalt inkompetenta.

Det är ju det som karantän betyder. Man sätter sjuka i karantän. Inte friska.
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Låter vettigt, fast det handlar om inkomstbortfall i miljonklass.

Ska de stänga lär det bli bortfall i miljardklassen snarare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
När man funderar på varför Sverige missar starten så kan en del av svaret vara prestige. Statsepidemiologen visste inte hur extremt lättrörligt och smittsamt viruset var och den kunskapen har man sedan inte kunnat ta in,
Citat:
Jag tittade på presskonferensen med folkhälsomyndigheten.
Dom fick frågan om det är dags att ställa in stora evenemang?
Svar: Vi är inte där än.

Alltså hela denna tiden har man vetat vart vi är på väg. Men väljer ändå att inte göra något pro-aktivt. Man väntar hellre - tills det är för sent - och då ska man agera -

Alltså hela tiden avvaktar man - och ligger ett steg efter viruset. Ändå vet man hur det kommer gå.

Det är otroligt att det är vuxna män och kvinnor som uppträder så aningslöst.

Dom vill vänta tills det brakar löst ..

Vad gör det om man inför lite restriktioner innan det gått för långt. Då är det ju bara att lätta på restriktionerna och säga att det var i förebyggande syfte.

Fast han sa i en intervju att han hade haft kontakt med olika myndigheter och övat i flera månader. Så då lät det som han hade varit väldigt tidigt informerad.

Att inte veta hur smittsamt detta är - när det finns så mycket forskningsrapporter det är tjänstefel- han berättade ju själv hur det smittar. Man behöver bara vara i samma rum som någon som är smittad - sa han för en vecka sen. I en morgonstudio i TV. Och han nämnde särskilt kyrkor, akutmottagningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Om jag blir sjuk skall jag efter 1 vecka gå till vårdcentralen för att ordna läkarintyg?

Känns ... uhm ja ni förstår då smittar man flera :/
Har man något val?

Man kan få sjukintyg via nätläkare problem solved
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ni står för idioti, det är ju solklart.

Det absolut mest skadliga är alla överdrivna på reaktioner på detta förhållandevis snälla viruset. De är 1000 gånger skadligare än viruset i sig.

Svenska myndigheter har redan gjort för mkt, de ska inte göra något öht. Man ska istället uppmuntra folk till att bete sig som vanligt.

Media är en stor bov i det hela, deras skrämselpropaganda fungera effektivt på lågintelligenta människor.

Och du verkar ha veto i detta 😃
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ni står för idioti, det är ju solklart.

Det absolut mest skadliga är alla överdrivna på reaktioner på detta förhållandevis snälla viruset. De är 1000 gånger skadligare än viruset i sig.

Svenska myndigheter har redan gjort för mkt, de ska inte göra något öht. Man ska istället uppmuntra folk till att bete sig som vanligt.

Media är en stor bov i det hela, deras skrämselpropaganda fungera effektivt på lågintelligenta människor.

Så du menar att över 4000 pers oroat ihjäl sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Antal smittade i Italien för 2 veckor sedan liknar Sverige väldigt mycket den senaste veckan

Feb 20, 4
Feb 21, 21
Feb 22, 79
Feb 23, 157
Feb 24, 229
Feb 25, 323
Feb 26, 470

Ja och vi har säkert redan minst 1000 personer som ännu inte vet om att de kommer få symptom inom några dag/ar.
Vi går ha tilltro till att något forskningsinstitut kommer på botemedel, bromsmedicin eller vaccin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Är det någon som tänkt på att vi har ca 500.000 illegala invandrare i landet. Som myndigheter inte kan få tag på. Inga persnr ingenting. Personer som inte vill ha med svenska myndigheter att göra.

Vad tror ni händer när dessa personer snart smittas?

Något som ens fattat att vi är inte Sydkorea, Japan eller Kina med en homogen och kollektivistisk befolkning.

När man läser tråden verkar det som slla gömt att vi har 3 milj invandare i landet.

Detta kommer gå käpprätt åt heeeelvete!!!

Troll och domedagsprofet är vad du är. Finns ingen som helst substans och vett i det du skriver!
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Så jävla trött på folket i det här landet, ingenting tas på allvar. I min närhet, dvs arbetsplats och familj och släkt, är det ingen som reagerar på spridningen av detta virus och vad det kan få för konsekvenser för samhället framöver. Reaktionen är "Äh, man kan ju inte sluta leva". Och jadå några tänker t o m resa utomlands.
Jag tänker iaf förbereda mig...

Vad ska vi göra tycker du? Vi kan inte stänga ner landet i en månad, då dör långt fler än vad viruset någonsin skulle dödat. Riskgrupper bör självfallet skyddas på bästa möjliga sätt och resten bör vara uppmärksamma på sin egen hygien.

Men blir man sjuk så blir man och viruset verkar ju smitta via andning så relativt svårt att skydda sig.

Klart du kan stänga in dig själv i 3-6 månader.. men folk måste jobba och betala räkningar annars kraschar ekonomin och många fler dör.
Citera
2020-03-10, 21:52
Medlem
Bumblebeebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Apropå smittspårning:

Om vi backar bandet lite. Viruset finns hos en viss typ av fladdermöss, Sedan har överförts till ett värddjur, vilket pekats ut som myrkottar. Därefter hamnar det på en fiskmarknad (!) i kinesiska storstaden Wuhan för då slutligen nå människan.

Varje steg i den här kedjan är ju obegripligt. För mig åtminstone. Kan någon förklara?

Eller så är skiten man-made. Apropå att viruset föddes i Wuhan under det kinesiska nyåret. Slumpen? Eller worst case scenario..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in