2020-03-10, 21:43
Medlem
oldtimedrunks avatar
Så jävla trött på folket i det här landet, ingenting tas på allvar. I min närhet, dvs arbetsplats och familj och släkt, är det ingen som reagerar på spridningen av detta virus och vad det kan få för konsekvenser för samhället framöver. Reaktionen är "Äh, man kan ju inte sluta leva". Och jadå några tänker t o m resa utomlands.
Jag tänker iaf förbereda mig...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Som jag precis skrev i ett annat svar är snart den enda förklaringen att de bedömt att det händer vad vi än gör och då är det bättre att bara köra på, eftersom det i långa loppet ger mindre konsekvenser på samhället i stort. Det kan snart inte finnas andra anledningar, jag menar, de är ju inte dumma i huvudet och har garanterat ständig kontakt med övriga EU, WHO osv, där andra åtgärder görs och rekommenderas. Sannolikt bedömer man att Sveriges vård kommer kollapsa rätt snabbt oavsett vad man gör och inte tycker att det är värt stängda skolor, vabande osv.
Citat:
Jag tittade på presskonferensen med folkhälsomyndigheten.
Dom fick frågan om det är dags att ställa in stora evenemang?
Svar: Vi är inte där än.

Alltså hela denna tiden har man vetat vart vi är på väg. Men väljer ändå att inte göra något pro-aktivt. Man väntar hellre - tills det är för sent - och då ska man agera -

Alltså hela tiden avvaktar man - och ligger ett steg efter viruset. Ändå vet man hur det kommer gå.

Det är otroligt att det är vuxna män och kvinnor som uppträder så aningslöst.

Dom vill vänta tills det brakar löst ..

Vad gör det om man inför lite restriktioner innan det gått för långt. Då är det ju bara att lätta på restriktionerna och säga att det var i förebyggande syfte.

Fast det där låter ju bara dumt.
Bättre om man kan hålla det stången - så inte allt kommer på en gång - som i Italien..

Alla som har behörighet i medicin - måste reagera och kräva åtgärder nu..
Citera
Bannlyst
Den enda vettiga som uttalat sig i dag var gubben som var med i aktuellt och rådgivare åt WHO.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
https://www.svtplay.se/video/25921452/special-coronaviruset

Såg det här också, reagerade på att de pratar om om de läste Titta Totte Smitta för folk.

Finns det inga vuxna alls som kan prata som vuxna längre i media, FHM och regeringen. Löfvén låter skitlöjlig när han ska leka vuxen. Han leker pappa till alla barnen medan landet brinner.

Vad fan är det frågan om?

Det är inte riktigt kört än men Löfven inser inte det och inte heller de styrande imbecillerna på FHM.

Om man åberopar karantän(ingen flyttar på sig) och stoppar resor till landet så kanske det finns en möjlighet för då kanske hinner sjukvården med att hantera de värsta områderna och stoppa spridningen.

Om inte så är vi lika rökta som Italien inom 3-5 dagar för sjukvården går i taket och orkar inte längre.
Citera
2020-03-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Så om vi antar samma förlopp. Hela Mälardalen och göreborg i karantän i slutet av nästa vecka?

Snarare Stockholm i karantän. Följt av Karlstad och Göteborg, eventuellt Malmö kort därefter.

Men ja slutet på nästa vecka.
Citera
2020-03-10, 21:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Första coronafallet i Sverige var 31 januari. den personen är friskförklarad

Jag hade utgått från min sammanställning som började 2020-03-01.
Någon påpekade det som du skriver tidigare i tråden.

Om det nu är 2-3% av smittade som, ca två veckor efter insjuknandet avlider, så kan det lätt bli som det är i Sverige nu, dvs. ingen har avlidit ännu.

Detta kommer troligen att förändras.

När antalet smittade passerat ungefär 50 och det därefter passerat ungefär två veckor, då kan man, statistiskt sett, förvänta sig det eller dom första dödsfallen.

Det är svårt att dra några säkra slutsatser utgående från ett så här litet underlag, men jag tror fortfarande att det är en rimlig prognos att vi kommer att börja se dödsfall i slutet av denna vecka eller i början av nästa vecka.

Fortsätter sedan antalet bekräftat smittade att öka i nuvarande takt så ökar ju också dödsfallen.

Det är svårt från det lilla underlaget att säga något om hur snabbt spridningen går, men dom senaste dagarna har ökningen per dag varit 25%, 29% och 33%. Vad som händer dom kommande dagarna beror bl.a. på vilka försiktighetsåtgärder som vidtas, av samhället och av individer. Inkubationstiden gör att det dröjer ett tag innan man ser effekten av åtgärderna.

Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Det är surrealistiskt det här.
Jag både förvånas och förfasas över utvecklingen.
Kan inte heller bestämma mig om vad jag tycker om våra myndigheters agerande...
Men jag har heller inget bättre förslag. Tro mig.

Jag förstår att man måste invänta rätt tid - till rätt åtgärder. De kan inte sätta in åtgärder nu, till det som ännu inte finns...
(Likna det med att förebyggande använda hemorrojdsalva... - ja, ni fattar)

Jag själv har ett barn i riskgrupp, Diabetes typ 1, så ja!, jag är oroad. Men det är jag även när kräksjuka och andra influensor hägrar.
...som förälder oroas man, oavsett vad i mångt och mycket.
Dock finner jag till tröst att trots situationen är som den är i vårt land (även utöver covid19) - sårbar. Så tror jag mig veta att de ligger steget före oss, (som tror sig ofta veta bättre här).
Jag vet till exempel genom säker källa att många sjukhus Sverige över redan ligger i stabsläge sen igår morse, och redan innan det. Jag känner själv personer i ledningsgruppen på US Linköping som bekräftat detta. Varför man inte vill gå ut offentligt med detta är för att minska oron. Igår kom ju första insjuknandet här i Östergötland, men!, sjukvården var redan redo.
Såklart är vårdplatser en bristvara.
Det är ingen hemlighet. Och det oroar också.
Men jag vill tro och hoppas att de även där ligger steget före med förberedelser och planering för en större och mer omfattande spridning.
Jag ser och läser såklart också utvecklingen i Italien och övriga Europa...
Men! På gott och ont är ”Svensken” (generellt?) inte i närheten så social. Det borde bromsa smittan...?
Att vi inte kramas med precis allt och alla, kindpussas och lever våra liv på en uteservering/restaurang.
Vi lever mer glesbefolkat och ger varandra ”space”.
Misstolka mig rätt!... - Är inte heller ”så” familjära.
Ingen ”normal” svensk skulle exempelvis välja ett säte bredvid någon annan om det fanns en egen ”två:a” ledig...ellerhur? 🚃

Undrar bara stilla hur bra vi är på att följa instruktioner?

Om staten säger åt oss att vi ska hålla oss hemma, kommer vi göra det?

Kontentan: Det kommer gå bra!
Och gör det inte det..,så går det ändå.
Det bara måste det göra!

Tack för ordet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Får du smittan så är det 0.2 till 0.4% chans att du dör. Av dom som måste söka sjukhusvård behöver 20% av den gruppen hjälp med andningen. 5% måste få intensivvård. Hälften av intensivvårdspatienterna dör, men jag kan ej riktigt dödsfallen bland IV-patienterna.

För yngre personer under 50 år = 0.4 % är en på 250. För yngre än 30 år = 0.2% är en på 500. Men om du smittar dina föräldrar, mor/far-föräldrar eller äldre arbetskamrater 75 år eller äldre så är det 1 på 10 som dör, eller flera. För äldre män över 75 är finn siffror på 15% dödlighet. Det är upp till dig själv vad du gör med siffrorna. Själv siktar jag på att inte bli smittad alls. Även om jag varken är sjuk eller har hög ålder.

Det kommer börja bli kritisk på stan om 2 veckor bedömer jag. Vill du inte bli smittad, undvik handla ofta, undvik kollektivtrafiken. Framförallt undvik vara på din arbetsplats. Träffa inte folk. Jag kommer genomföra alla dom åtgärderna. Jag har varken handsprit eller ansiktsmask, då jag anser det inger falsk trygghet. Däremot tvättar jag händerna noga med tvål, vilket också är effektivt för att döda viruset.

Ni förstår väl hur läget kommer vara om 3 månader? Mycket illa... Ni kommer få höra panik-artade vittnesmål från sjukhuset, många kommer dö. Dom kommer kvävas ihjäl för att det kommer inte finnas respiratorer till alla. Precis samma kommer hända som Italien. Och då har Italien det värsta framför sig.

Sedan kommer Sverige oavsett ha många som skiter i allt och går runt som att det inte är farligt, och sprider viruset ännu mera. Vi kommer få områden som är satta i karantän, på samma vis som Italien.

Ehh, du säger ju själv att det har i princip samma dödlighet som influensa, för sedan bete dej som en alarmist i meningen efter?

Karantän är självförvållande, och det är precis sådana aktioner som är farligt, inte viruset. Italien behöver inte sätta sitt land i karantän, extremt onödigt och skadlig åtgärd.
Citera
2020-03-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fy fan. Tror detta blir slutet för resekulten och den liberala globalismen.

Från det ena till någto on topic, hur kan Danmark öka så snabbt? De hade väl typ bara runt 20 för någon dag sedan och är nu uppe i 262 st, snart ikapp Sverige...

https://www.dr.dk/nyheder/udland/har-du-ogsaa-mistet-overblikket-over-coronavirusset-saa-klik-her

Troligen började de testa folk jävligt mycket för sent.
Citera
2020-03-10, 21:46
Bannlyst
[quote=Neida|70636895]
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Det finns naturligtvis flera studier och myndigheterna i Sverige, Norge och USA har sannolikt läst fler än en studie... Helt ok att du har begränsad förståelse för akademia och forskning men du kanske inte borde uttala dig så tvärsäkert när du inte förstår så mycket....

Vilka är dessa då? Du är inte skickad att bedöma min "förståelse" för den vetenskapliga metoden. Finns ingen tvärsäkerhet här, det är dock fullt möjligt att det faktiska förhållandet är sådant som denne epidemilog misstänker, vilket var sakfrågan här!
Citera
2020-03-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Låter onekligen som att Sydkorea är en ledstjärna. Se och lär.

Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Lärarna ska alltså kontrollera feber på barnen i skolan?

Hur tror du att de lyckas med det? Ska de ringa ambulans direkt eller ska rektorn köra dem till akuten?

Hur funkar det varje dag annars?
Citera
2020-03-10, 21:47
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
I denna regeringsrapport kan du förkovra dig.

https://www.regeringen.se/49bb8d/contentassets/0d28b02e5ee046a8b4549ac4eb9874af/krisberedskapen-i-grundlagen-sou-200861

Ojojoj! Pojken haj hittat en länk till en text som han trooor bevisar att Staten är Guuud.
Vad händer om Riksdagis lekamöter bryter mot denna s.k regeringsform? Kan någon överklaga det? Eller är det här bara Riksdagis lekamöter som hittar på texter som helt och hållet saknar juridisk mening?

Sverige har varit ett undantagstillstånd sedan Riksdagis genomförde sin statskupp och avsatte kungen 1809.

Relevant här är att det inte existerar någon som helst förmåga för offentlig sektor att vidta någon åtgärd överhuvudtaget. Att knugen håller presskonferens och uttalar ordet "und- öh und- andtagst-sill- stillstånd" förändrar ingenting. Annat än kanske i ditt lurade psyke. Tror du att sjukvården och polisen alla dessa år hållit sina reserver hemliga i beredskap för att knugen ska (försöka) uttala det ordet som du trooor är heligt? Är det så jävla illa ställt med dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in