Citat:
Ursprungligen postat av
Strommingen
Intressant program på SVT ikväll. 10 tusen kronorsfrågan där svaret kommer snart är OM det finns en stor spridning i landet. Det vet man ju inte eftersom få stickprov har gjorts. Finns oväntade fall av viruset har FHM haft fel i sina antaganden och det vore olyckligt för många. Intressant var också Forskare Vold som sa att hon inte tänker resa utomlands det närmaste året med tanke på det som nu ligger framför.
Jag gjorde lite andra bedömningar:
1. Kolla hur alla experter provar att överbevisa befolkningen att FFP3-mask inte är något poäng att införskaffa. Exempel på förlöjligande:
- "Att sova med en sådan mask fungerar inte alls" (har någon alls i något form någonsin föreslagit att en FFP3-mask används för att sova med?)
- "Smitta sker när du ser på Netflix" (Det är förbannad lögn! Kan man
grafteori och det ska man när man jobbar med smitta så vet man att det är länken mellan clustrar som riktigt sprider smittan. Att mycket smitta sker inom familjen
är inte problemet. Man kan bli så arg på dom "experterna".)
- FFP3-mask på väg till jobb? "Jo man kan ju känna sig tryggare". WTF? Vi har ju forskning på att det precis där sprids smitta där. Vi har också anekdoter som alla friska amerikaner som insjuknade efter flygresan med corona-smittade från Wuhan. Vi vet ju för fan att vi behöver FFP3-mask på offentlig transport. Det är ju helt oseriöst.
- Agnes: Andningsskydd är till för dom i vården. Ja kan ni inte bara säga att ni är tom för andningsskydd och be folk att inte köpa. Varför ljuga om allt?
2. Agnes tycker Sverige har varit jätteduktiga. Fakta: Inhemsk smitta blev hittad precis efter FHM bestämde att man nu började screena lungtester. FHM var extremt sena med att ta detta beslut och i mina ögon är det direkt orsak till att larmet inte gick förra veckan! Det var i förra veckan helt obegripligt varför FHM agerade så sent. Nu hyllas dom för att dom tog ett beslut. Har jag fel i analysen? Jag har inte all data, men har jag fel?
3. Åk inte någonstans. Fakta: Åker du till södra halvklotet är sannolikheten för smitta mycket lägre. En lång resa dit kan absolut reducera din personliga risk.
4. "Vi måste inte använda alla våra verktyg med en gång, då finns det inga kvar". Vilken logik är detta? Är det någon på Flashback som kan förklara hur dom tänker? T.ex att införa karantän ska med deras logik vara bättra lite senare så man i perioden mellan nu och då "har kvar karantän i verktygslådan". WHAAAAT?