2020-03-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vi skulle vara 10-11 dagar från situationen där hela lombardiet sattes i karantän. Det var för tre dagar sen. Vi har med någon dags gräns passerat punkten där Sydkorea satte in tuffa åtgärder.

Så om vi antar samma förlopp. Hela Mälardalen och göreborg i karantän i slutet av nästa vecka?
Citera
2020-03-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag har inte brytt mig ett skit om Corona. Smittorisken känns inte särskilt hög. Men skulle det ändå hända så är dödligheten bara ett par promille väl? De som har oturen att styka med är skröpliga gamlingar som jag har förstått det.

Men så läste jag att någon skrev här att SVT tystar ner det hela och uppmanar folk att inte vara oroliga.

Detta skrämde mig lite, då jag tolkar allt från MSM enligt tvärtom-mallen - Det vi ska ha panik för är ofarliga saker, som tex koldioxid i luften(alltså är det ofarligt), medan massinvandringen är inget att oroa sig för(alltså är det något som hotar oss).

Därför blev jag orolig över att SVT inte skrämmer upp folk angående Corona, utan istället tonar ner faran. Det indikerar ju på att det hela är värre än vad jag hittills trott. Bör man vidta några åtgärder? Köra handsprit stup i kvarten? Undvika folk?

Bra tankar! Kan vara svårt att få tag på handsprit men gör ett försök.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
OK, ska hålla mig saklig p.g.a. vissa miljö/vänsterpartister blir eld i håret. Om idag, över 168 dödsfall i Italien vilket är 'rekord' för Italien. Och med tanke på att Anders sagt att det skulle kulminera idag. Då ska alltså fallen i Sverige avta img och framöver. Kan vi lita på det? Vad säger sossepacket? Och vad säger ni andra som tänker själva?

Det verkar helt frånvänt att det skulle kulminera idag, något ljushuvud sa att det var fallen från ITALIEN som skulle kulminera, inte dom inom Sverige. NÄHÄ kan man då tänka, så det kommer nog fortsätta. Björn vad han nu heter, virusbossen från Uppsala berättade att några regioner har munskydd mm bara för två dagar. Bra jobbat för skattepengarna, men sa man, EU håller på med en gemensam upphandling. Vad BRA, hur lång tid tar den, inte längre än två dagar kan man ju hoppas. Osv osv
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Du verkar plötsligt mer oroad över viruset än tidigare?

Nej, det blev fel i en citering så det du citerade från mig var det inte jag som skrivit. Det är det här jävla telefonen som krånglar. Läs om mitt inlägg igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Vilket datum började det gå åt pipan på riktigt för Italien?

24 februari hade Italien 157 st smittade
Citera
Medlem
Min arbetsplats kom idag ut med restriktioner, allt från att kunder och leverantörer inte får komma in till att absolut nödvändiga resor förbjuds och redan bokade får avbokas trots förlust för företaget osv.
Citera
2020-03-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Intressant program på SVT ikväll. 10 tusen kronorsfrågan där svaret kommer snart är OM det finns en stor spridning i landet. Det vet man ju inte eftersom få stickprov har gjorts. Finns oväntade fall av viruset har FHM haft fel i sina antaganden och det vore olyckligt för många. Intressant var också Forskare Vold som sa att hon inte tänker resa utomlands det närmaste året med tanke på det som nu ligger framför.

Jag gjorde lite andra bedömningar:

1. Kolla hur alla experter provar att överbevisa befolkningen att FFP3-mask inte är något poäng att införskaffa. Exempel på förlöjligande:
- "Att sova med en sådan mask fungerar inte alls" (har någon alls i något form någonsin föreslagit att en FFP3-mask används för att sova med?)
- "Smitta sker när du ser på Netflix" (Det är förbannad lögn! Kan man grafteori och det ska man när man jobbar med smitta så vet man att det är länken mellan clustrar som riktigt sprider smittan. Att mycket smitta sker inom familjen är inte problemet. Man kan bli så arg på dom "experterna".)
- FFP3-mask på väg till jobb? "Jo man kan ju känna sig tryggare". WTF? Vi har ju forskning på att det precis där sprids smitta där. Vi har också anekdoter som alla friska amerikaner som insjuknade efter flygresan med corona-smittade från Wuhan. Vi vet ju för fan att vi behöver FFP3-mask på offentlig transport. Det är ju helt oseriöst.
- Agnes: Andningsskydd är till för dom i vården. Ja kan ni inte bara säga att ni är tom för andningsskydd och be folk att inte köpa. Varför ljuga om allt?

2. Agnes tycker Sverige har varit jätteduktiga. Fakta: Inhemsk smitta blev hittad precis efter FHM bestämde att man nu började screena lungtester. FHM var extremt sena med att ta detta beslut och i mina ögon är det direkt orsak till att larmet inte gick förra veckan! Det var i förra veckan helt obegripligt varför FHM agerade så sent. Nu hyllas dom för att dom tog ett beslut. Har jag fel i analysen? Jag har inte all data, men har jag fel?

3. Åk inte någonstans. Fakta: Åker du till södra halvklotet är sannolikheten för smitta mycket lägre. En lång resa dit kan absolut reducera din personliga risk.

4. "Vi måste inte använda alla våra verktyg med en gång, då finns det inga kvar". Vilken logik är detta? Är det någon på Flashback som kan förklara hur dom tänker? T.ex att införa karantän ska med deras logik vara bättra lite senare så man i perioden mellan nu och då "har kvar karantän i verktygslådan". WHAAAAT?
Citera
Medlem
När det dör en 20-30 människor, kommer ni skrika mord och pina åt politikerna då`? Jag föraktar dagens politiker, men det finns folk här inne som omöjligt kan vara friska. Piskar upp hat och fruktan är direkt psykopattrams.

Sjukdomar händer!!
Citera
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
USA har just börjat testa i större skala. Man har flera härdar med okontrollerad smitta. Det kommer att gå söderut fort, och när USA börjar med hårdare åtgärder faller ekonomin fritt.

Trums öde är redan beseglat.

USA tror jag kommer att bli en riktig rysare. 15% av befolkningen saknar sjukvårdsförsäkring och kommer "simma under ytan". Hög sjuknärvaro på låglönejobb där man inte har råd att vara borta. Miljontals illegala invandrare som står helt utanför samhällets minimala skyddsnät.

Sen en storkäftad pajas till president som tror sig veta allt bäst och som desperat försöker framstå som en handlingskraftig karlakarl. Kommer att bli drastiska men verkningslösa åtgärder, typ att stänga gränsen till Mexiko och folk i rymddräkter som spritar passerande i entréerna till shopping malls och subway.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo

Ja Italienarna vet ju exakt vad det är som står på spel. Det är alltför stora risker med detta - Man måste ligga ett steg före. och dessutom ha en "plan 2" -
Alla läkare är ju kunniga - hur kan dom se på utan att uppmana till aktion. Dom vill väl inte själva få stå och kämpa med detta som i Italien.
Alla läkare och sjuksköterskor - uppmana till aktion mot viruset med en gång. Idag spred det sig till åtta nya regioner.

När man funderar på varför Sverige missar starten så kan en del av svaret vara prestige. Statsepidemiologen visste inte hur extremt lättrörligt och smittsamt viruset var och den kunskapen har man sedan inte kunnat ta in,
Citera
Medlem
barkies avatar
Min äldre släkting med bakomliggande sjukdomsproblematik ligger på SÖS nyopererad där 140 kommit i kontakt med smittan.

Tegnell är en idiot. Han och alla dessa aningslösa experter har pissat svenska folket i nyllet. Hade inte samhällsapparaten varit så korrupt hade dessa parasiter stått inför rätta.

Allt kommer rasa. Inte pga av coronaviruset utan snarare år av vårdslös politik och felsatsningar. Dom har grävt hålet men vi får lägga oss i det.
Citera
Medlem
Fast är inte hysterin överdriven? Okej folk kommer dö men det är ju inte slutet på mänskligheten vi ser här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in