2020-03-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag har inte brytt mig ett skit om Corona. Smittorisken känns inte särskilt hög. Men skulle det ändå hända så är dödligheten bara ett par promille väl? De som har oturen att styka med är skröpliga gamlingar som jag har förstått det.

Men så läste jag att någon skrev här att SVT tystar ner det hela och uppmanar folk att inte vara oroliga.

Detta skrämde mig lite, då jag tolkar allt från MSM enligt tvärtom-mallen - Det vi ska ha panik för är ofarliga saker, som tex koldioxid i luften(alltså är det ofarligt), medan massinvandringen är inget att oroa sig för(alltså är det något som hotar oss).

Därför blev jag orolig över att SVT inte skrämmer upp folk angående Corona, utan istället tonar ner faran. Det indikerar ju på att det hela är värre än vad jag hittills trott. Bör man vidta några åtgärder? Köra handsprit stup i kvarten? Undvika folk?

Hela ditt inlägg styrker att tänkande inte är din starka sida.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Bör man vidta några åtgärder? Köra handsprit stup i kvarten? Undvika folk?

Får du smittan så är det 0.2 till 0.4% chans att du dör. Av dom som måste söka sjukhusvård behöver 20% av den gruppen hjälp med andningen. 5% måste få intensivvård. Hälften av intensivvårdspatienterna dör, men jag kan ej riktigt dödsfallen bland IV-patienterna.

För yngre personer under 50 år = 0.4 % är en på 250. För yngre än 30 år = 0.2% är en på 500. Men om du smittar dina föräldrar, mor/far-föräldrar eller äldre arbetskamrater 75 år eller äldre så är det 1 på 10 som dör, eller flera. För äldre män över 75 är finn siffror på 15% dödlighet. Det är upp till dig själv vad du gör med siffrorna. Själv siktar jag på att inte bli smittad alls. Även om jag varken är sjuk eller har hög ålder.

Det kommer börja bli kritisk på stan om 2 veckor bedömer jag. Vill du inte bli smittad, undvik handla ofta, undvik kollektivtrafiken. Framförallt undvik vara på din arbetsplats. Träffa inte folk. Jag kommer genomföra alla dom åtgärderna. Jag har varken handsprit eller ansiktsmask, då jag anser det inger falsk trygghet. Däremot tvättar jag händerna noga med tvål, vilket också är effektivt för att döda viruset.

Ni förstår väl hur allvarligt läget kommer vara om 3 månader? Mycket illa... Ni kommer få höra panik-artade vittnesmål från sjukhuset, många kommer dö. Dom kommer kvävas ihjäl för att det kommer inte finnas respiratorer till alla. Precis samma kommer hända som Italien. Och då har Italien det värsta framför sig.

Sedan kommer Sverige oavsett ha många som skiter i allt och går runt som att det inte är farligt, och sprider viruset ännu mera. Vi kommer få områden som är satta i karantän, på samma vis som Italien. Det kommer bli så illa att allt i dag, kommer framstå som rent nonsens.

Krematorierna kommer inte hinna med, bårhusen kommer bli överfulla. Frågan är om folk inte kommer begravas hastigt i jorden för att krematorierna blir överbelastade? Sjukhuspersonalen kommer smitta ner varandra i stor omfattning. Säkert får vi upplopp också och mycket våld på sjukhusen.
Senast redigerad av Hegamon 2020-03-10 kl. 21:45.
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men de har ju sett facit i Italien och Kina redan. Det kommer ju bara bli etter värre ju längre man väntar.
Det kanske är så cyniskt att de inser att ett sådant scenario är nästan ofrånkomligt, så bättre att köra på... undrar hur sjukhusen känner.

Jag började tänka i dessa banor idag. Ren och skär matematik. Kostnad att stänga ned vs fortsätta som vanligt då vi alla ska få skiten ändå förr eller senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Men ni är totalt hatade i tråden.

Håll käften bara. Ingen orkar med er längre.

I region Stockholm har man slutat smittspåra, sades på presskonferens idag 14.00

Har de erkänt samhällsspridning än?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu pratar man om att sänka skatten på arbete i USA till 0% under resten av året. Ja, ni hörde rätt. Detta är tydligen Trumps förslag.

Antagligen speglar det en kombination av hur desperat han är att bli omvald, och hur allvarligt de ser på Corona-hotet.

Trump svettas nog rejält just nu. Han har ju hängt upp hela sitt anseende på att börsen gått bra under honom. Så kommer ett jävla fladdermusvirus från Kina och sabbar allting månader innan valet.

Löfvén har ju mer tur då det är en bra bit kvar till nästa val och om något går åt helvete så är det politiska minnet kort.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja då är det game over för många människor, tyvärr.

Smittspårning gör ingen skillnad som jag ser det, det handlar om att ligga före smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
Varför ställer ingen journalist frågan: Hur många sjuka krävs det innan Stockholm sätts i karantän?
Stockholm borde redan ha satts i karantän!

Hoppas innerligt att de tar sitt förnuft till fånga och gör det nu och inte avvaktar till nästa vecka med detta 😪
Senast redigerad av Schwedenland 2020-03-10 kl. 21:30.
Citera
2020-03-10, 21:28
Medlem
Vedträs avatar
Tänk att det skulle krävas en pandemi för att undertimulerade svennar skulle sluta med, det ur klimatperspektiv oförlåtliga, flygandet. Jag njuter av varje inställd resa och konkursande flygbolag. Keep em coming.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Majoriteten av dom smittade kommer inte bli sjuka. Stämmer verkligen det?

Trodde majoriteten av dom smittade kommer att bli sjuka, även om det inte märks som något mer än " vanlig förkylning" för vissa.

Vad jag har förstått så kommer 75% av populationen fixa det här utan större problem.

1) Viruset kommer att muterar sig och huruvida den blir snällare eller elakare får tiden utvisa. Spanska Sjukan tog de äldre och sjuka till daga första vändan. Efter mutationen så strök det med en massa unga (flest till antal som dog rond 2) för att sen mutera igen till något mer snällare.

Vi får hoppas att historien inte upprepar sig.

2) Svensk sjukvård är inte rustad för en pandemi där 2 miljoner människor kan behövas läggas in.

3) Svensk ekonomi är under all kritik och Corona är något ur en ekonomisk synpunkt som kan komma att stjälpa många. (blir av med jobb och hus + en skuld på miljoner och boendet blir värdelöst)

Sen paniken som kommer utbryta när folk inser att det är på riktigt det som sker? Vad som helst kan ske mellan människomöten.
Senast redigerad av Tankevurpan 2020-03-10 kl. 21:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, det börjar bli rent häpnadsväckande nu faktiskt Det är ju uppenbart att de också fattar att den dagen snart är här oavsett. Så varför i h-vete inte LYSSNA på vad italienarna säger, att de var för sena, att alla andra måste agera NU? Helt obegripligt.

Att inte handla när man vet allt detta? ! Det är ju tjänstefel. Är det någon som hindrar dom ? Experter jätteutbildade - finns i varenda region på varje sjukhus. Varje läkare och sjuksköterksa vet exakt hur detta fungerar.
Varför är det ingen som uppmanar till att agera NU. Innan allt brakat ihop..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Företagen och borgarna är alltid ute efter att pressa löner, som direkt ökar företagets lönsamhet. Även uppsägningar, de har alltid en positiv effekt på aktiekurserna. Många företag anser att det finns mycket "dödkött" i organisationen, och att "färre kan göra mer". Dessutom är det alltid en god affär att säga upp gamla medarbetare som kommit upp i löneklasserna, och på sikt ersätta dessa med nyanställda som är betydligt billigare.

Efter att du öppnat en ekonomibok kan du även slå ett öga i lagboken, det finns något som kallas LAS.

Att pressa löner gynnar de svagaste i samhället, då de annars aldrig hade varit lönsamt för någon att anställa dessa¨till högre löner. Man får helt enkelt betalt efter sin kunskapsnivå och effektivitet, precis som det ska vara.

Men du har väl vant dig vid att få bidrag av staten för att överleva, synd om dig när bidragen slutar komma om företagen tvingas i konkurs.
Citera
2020-03-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Skillnaden mellan ondska och idioti är hårfin, ty resultatet blir det samma.

Ni står för idioti, det är ju solklart.

Det absolut mest skadliga är alla överdrivna på reaktioner på detta förhållandevis snälla viruset. De är 1000 gånger skadligare än viruset i sig.

Svenska myndigheter har redan gjort för mkt, de ska inte göra något öht. Man ska istället uppmuntra folk till att bete sig som vanligt.

Media är en stor bov i det hela, deras skrämselpropaganda fungera effektivt på lågintelligenta människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in