Citat:
Ursprungligen postat av
Belavia
Bör man vidta några åtgärder? Köra handsprit stup i kvarten? Undvika folk?
Får du smittan så är det 0.2 till 0.4% chans att du dör. Av dom som måste söka sjukhusvård behöver 20% av den gruppen hjälp med andningen. 5% måste få intensivvård. Hälften av intensivvårdspatienterna dör, men jag kan ej riktigt dödsfallen bland IV-patienterna.
För yngre personer under 50 år = 0.4 % är en på 250. För yngre än 30 år = 0.2% är en på 500. Men om du smittar dina föräldrar, mor/far-föräldrar eller äldre arbetskamrater 75 år eller äldre så är det 1 på 10 som dör, eller flera. För äldre män över 75 är finn siffror på 15% dödlighet. Det är upp till dig själv vad du gör med siffrorna. Själv siktar jag på att inte bli smittad alls. Även om jag varken är sjuk eller har hög ålder.
Det kommer börja bli kritisk på stan om 2 veckor bedömer jag. Vill du inte bli smittad, undvik handla ofta, undvik kollektivtrafiken. Framförallt undvik vara på din arbetsplats. Träffa inte folk. Jag kommer genomföra alla dom åtgärderna. Jag har varken handsprit eller ansiktsmask, då jag anser det inger falsk trygghet. Däremot tvättar jag händerna noga med tvål, vilket också är effektivt för att döda viruset.
Ni förstår väl hur allvarligt läget kommer vara om 3 månader? Mycket illa... Ni kommer få höra panik-artade vittnesmål från sjukhuset, många kommer dö. Dom kommer kvävas ihjäl för att det kommer inte finnas respiratorer till alla. Precis samma kommer hända som Italien. Och då har Italien det värsta framför sig.
Sedan kommer Sverige oavsett ha många som skiter i allt och går runt som att det inte är farligt, och sprider viruset ännu mera. Vi kommer få områden som är satta i karantän, på samma vis som Italien. Det kommer bli så illa att allt i dag, kommer framstå som rent nonsens.
Krematorierna kommer inte hinna med, bårhusen kommer bli överfulla. Frågan är om folk inte kommer begravas hastigt i jorden för att krematorierna blir överbelastade? Sjukhuspersonalen kommer smitta ner varandra i stor omfattning. Säkert får vi upplopp också och mycket våld på sjukhusen.