2020-03-10, 20:17
Medlem
Norge är nu +109 (+8 sedan tidigare). Danmark +172. Island +11. Island har +20 fler än Indien!
Senast redigerad av kalle.k.karlsson 2020-03-10 kl. 20:22.
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Har du nån säkrare siffra?
Ja. Runt 3% verkar det ligga på. Kolla på Kina och Italien.
Citera
Medlem
Svetsarn live på aftonbladet strax
Citera
2020-03-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Har ni ännu sett folk ute på gatan bära ansiktsskydd?
Personligen använder jag nu andningsskydd för att både skydda mig och föregå med gott exempel.
Den som är smittad kan mycket starkt dra ned på spridningen genom att bära ett andningsskydd.
Jag har sett.
Vissa täcker bara för med en halsduk eller tröjan.
Citera
2020-03-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Men jag bryr mig inte om nån kärring dör som jag inte känner, blir mer ledsen om min katt dör än 100 tusen svenskar som jag inte känner. Alla som jag värdesätter i mitt liv är inte i nån riskgrupp. Anser att risken är låg att dö så är inte orolig.

Äsch det tror jag inte att du till 100% tycker. 😃
Tror inte du är helt empatilös.
Det är klart du bryr dig innerst inne om du orsakar andra människor viruset. Och kanske tom i värsta fall får några äldre att stryka med. Något barns mormor eller morfar. Någons föräldrar.
Känns ju helt onödigt att utsätta dig själv och andra för den risken bara för en konsert som du vill gå på. 😃

Eller hur?
Citera
2020-03-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Ja. Runt 3% verkar det ligga på. Kolla på Kina och Italien.

Kolla på båten istället där du har alla smittade i nämnaren. 1 % och då är det mest gamlingar på båten.

Kina och Italien har inte alla smittade i nämnaren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Strax pressträff med Stefan Löfven

https://www.expressen.se/

Läste att Steffe haft konferens med massa EU-toppar. Det är ändå positivt, för då kanske andra som är smarta kan få honom att agera.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror att det finns uppgifter på detta. Det är bara på nätet som de saknas. Hongkonginfluensan har ju på något märkligt sätt nästan försvunnit från spelplanen, trots att den skördade så många offer och fortfarande står för cirka 1000 dödsfall i världen varje år.

Precis, jag är inne på att det här nya viruset är ganska snarlik Hongkonginfluensan när det kommer till spridningen. Tror och hoppas dock att vi inte kommer se lika många dödsfall som då.

Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det bör finnas gamla undersökningar/studier om Hongkonginfluensan, även Asiaten, jag är liksom du mycket intresserad av statistik.

Hittar du nåt är det bara att posta.

Mest irriterande är att jag hittar sekundära källor såsom;

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6140

Naturligtvis går inte ursprungsrapporten att hitta på Socialstyrelsens hemsida.

Hittade även en gammal WHO-rapport utan några siffror utan endast följande citat;
Citat:
Generalized epidemics were also reported from Bulgaria, Czechoslovakia, parts of the Federal Republic of Germany, Finland, Hungary, Iceland, the Netherlands, Sweden and parts of the USSR. In all these countries, however, the disease was reported to be mild and no great excess of deaths was observed.

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/262531/PMC2427756.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kan vara anledningen till varför det är svårt att hitta dödsantalet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Strax pressträff med Stefan Löfven

https://www.expressen.se/

Oj nu? Vad har hänt?
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kolla på båten istället där du har alla smittade i nämnaren. 1 % och då är det mest gamlingar på båten.

Kina och Italien har inte alla smittade i nämnaren.
Är alla på båten smittade menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Från Aftonbladet:

31 januari (1 fall)
Region Jönköping: 1 fall (kvinna som varit i Kina). Nu symtomfri.

Hon kanske är symtomfri just nu, men är hon fri från viruset? Går det ens att bli fri från detta virus?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
Det är visst viktigt, lär av historien. Sossarna har förstört detta land med sin PK-vinkel i ALLT. Andra länder stängde sina gränsar på en gång för de värnar om sitt folk och har vikten av riskanalys aktiverat i deras hjärnor pga tidigare erfarenhet. Men Löfvén o hans sossepack är bönder utan intelligens och riskanalys. Gör om - gör rätt - de som överlever. Ut med sossepacket som inte vill sitt folk väl!!!! HYCKLARPACK!!!!
Det har inget med några sossar att göra men dödsfallen kommer fortsätta öka. Enda sättet att vända detta är att minska antalet insjuknade och ge det tid.
Men smittan kommer säkerligen komma och gå tills alla blivit drabbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in