2020-03-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
FHM chefen sa på pressisen att något i stil med att storfamiljer ska avstå att besöka sina sjuka anhöriga. Särskild signal hette det.

Kan bli intressant om det blir platsbrist och gamla invandrare utan medborgarskap får plats men inte ursvenska. Då kan det bli rejält otäckt.

Jag anser att man bör göra upp planer redan nu för prioritering
1. Enbart svenska medborgare får vård
2. Inga över 75 år får respiratorvård om det inte finns plats
3. De som jobbar prioriteras. Långtidssjukskrivna, arbetslösa, förtidspensionärer etc får vänta på sin tur
4. Ogifta kvinnor som genomgått menopausen hamnar bakom övriga kvinnor
5. Singlar(som jag) utan barn eller familj prioriteras ner
Citera
2020-03-10, 20:20
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Jag är inte orolig eller rädd nu. Ska man vara det och hur tror du prognosen ser ut?
Det är svårt att svara på. Jag går inte heller runt och är rädd, däremot så tillhör jag inte någon av riskgrupperna. Jag kan åt andra sidan ha förståelse för dom som är det, eftersom det är ett potentiellt dödligt virus trots allt. Men rädslan borde stå till proportion utifrån riskerna, vilket det många gånger inte gör. Nu har situationen nått ett stadie där det kan utvecklas åt flera olika riktningar. För att inte dra förhastade slutsatser så tycker jag det är viktigt att basera sin oro utifrån situationen dag till dag. Dvs inte gå runt och oroa sig över ”worst case scenario” hela tiden och låta irrationell rädsla kontrollera sitt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.facebook.com/tomas.bacoccoli/posts/1318385085019981

Fick det här Facebookinlägget av en man bosatt i Italien, genom en gemensam vän. Läs gärna hela (och även kommentarer), jag citerar bara delar ur det, för det är långt. Mina fetmarkeringar. Det är hemskt olyckbådande!

Ni som känner oss vet att vi bor i Italien, ett land som genomgår en mycket svår situation just nu. Hela landet står still och sitter i en historisk karantän, samtidigt som vi hör berättelser inifrån sjukhusen om hur vårdpersonalen i den hårdast drabbade regionen Lombardiet måste prioritera vilka patienter de ska rädda livet på.

De flesta klarar viruset bra, framförallt barn (förutom att de är smittbärare), men många utvecklar dubbelsidig lunginflammation. Och det är inte bara äldre som drabbas av lunginflammationen, också män och kvinnor upp till 40, till och med vissa ungdomar har behövt respiratorhjälp.

Men problemet är inte bara själva symptomen/åkommorna, utan också den begränsade utrustningen och personalen som finns för att bekämpa dem. Det finns bara 3000 respiratorer i Italien och snart är alla upptagna. Självfallet prioriteras de yngsta och starkaste, vilket är logiskt, men det är ändå omskakande att vi har kommit dit vi är. Att vi nu måste välja vem som ska få leva vidare.

----

Betänk också att Lombardiet är Italiens rikaste och på alla sätt effektivaste region. Deras sjukvård är som tur är landets vassaste. Ändå befinner de sig nu i totalt krisläge och kaos, vilket har lett till den totala nedstängningen som vi nu befinner oss i.

----

...jag upplever samma ofrivilliga – om än välmenta – arrogans från svenskar[/b] jag pratat med när det gäller Corona-viruset.

[b]Vi har läget under kontroll, är inte en produktiv tanke. Ni som suttit i ledningsgrupper vet precis hur farlig den tanken är. Den är så farlig att om man tänker den, ska man ändå hålla tyst om den. Låtsas vara i alla fall lite bekymrad.

Ni har fortfarande en chans att förebygga i Sverige, trots omfattande spridning.

Stockholm har idag mer än 5 gånger fler smittade på mycket liten yta, om man jämför med oss i Umbrien. Lika många smittade som en del samhällen hade i Italien då de var tvungna att ändra till att bli ”röda zoner”. Ändå fortsätter ni besöka melodifestivaler, biografer och diskotek. Jag kan inte låta bli att undra vad ni tänker om Italien. Ni kanske schablonmässigt antar att italienarna bara har lite oorganiserad medelhavsmentalitet, att det delvis är därför det som händer här händer. Jag kan förstå det. Jag kan till och med förstå att man skämtar om det. ”Made in China”, ”made in Italy” osv.

Ni kanske tänker att det inte kan hända i Sverige, att sådant här händer bara på andra ställen. Och att ni är på betryggande avstånd. Jag hoppas innerligt att ni har rätt. Och att ryktet om att viruset trivs bäst i just klimat som Sveriges inte stämmer. Hoppas, hoppas, hoppas.

Tyvärr verkar det inte vara så. Ni ligger flera veckor efter oss i Italien. Ändå hade ni igår kväll 260 smittade i Sverige, vilket sett till befolkningsmängd, är dubbelt så många som i Tyskland, där situationen redan betraktades som okontrollerad. Ikväll kommer det säkerligen vara uppemot 300. Fallen som inte går att spåra kommer öka exponentiellt närmaste dagarna.

Skåne skulle kunna ha lika många smittade ikväll som här i Umbrien, på lika stor yta. Skillnaden mellan Skåne och Umbrien just nu är att vi har vidtagit alla tänkbara åtgärder, värmen är på väg och italienska folket har bestämt sig för att vinna över Corona-viruset.

Hoppas ni gör det samma. Hoppas beslutsfattarna där hemma överskattar virusets kraft, snarare än underskattar det. Detta är ingen vanlig influensa. Italiensk krishantering är god. Italiensk sjukvård är bra. Snacket om att vanliga influensor dödar lika många stämmer inte. Corona-viruset är otroligt kraftfullt. Stäng skolorna och begränsa umgänget. Skit i börsen och tänk på det som är viktigt. Sluta hänga i folksamlingar i onödan, gå inte på gym, var mycket utomhus om det går. Det gäller bara en kort period i livet om det här görs rätt.

Och lyssna på de som låter alarmistiska. Sålla, men lyssna.

Hoppas allt löser sig snart. Hoppas ni har många respiratorer. Hoppas vi får fira midsommar i Sverige

Tack! Det bästa jag läst i denna tråd och det borde vidarebefordras till varenda kotte och särskilt till regering och diverse myndigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Vad menar du?
Jag tolkar det som att folk hostar och nyser rakt ut.
Folk är oförutsägbara.
Själva viruset är ju hanterbart i sig.

Samma sak som om det sitter en farlig bilförare bakom ratten.
Citera
Medlem
motarbetars avatar
Snart ska våran allsmäktige landsfader tala till folket. Nu kan vi äntligen vara säkra på klara besked.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det heter det inom vården ja. I samhället i stort talar man om proaktivitet, besserwisser.

Se dig i spegeln beträffande besserwisser.

Citat:
Nej, varför lyssna på Kina och Italien, som har erfarenhet? Helt onödigt i detta läge. Bättre köra ända in i kaklet så vården kollapsar om nån vecka och sen tvingas göra som Italien. Det blir mycket bättre än att göra allt för att dra ut förloppet så sjukvården har en liten chans åtminstone. Alla andra länder runt oss har givetvis fel som inför alla dessa åtgärdspaket, bara FHM har koll på läget! Mycket troligt.

Jag ser inte att de har något speciellt att säga och jag tror som sagt inte på större samhällsingripanden. Det var ju det du frågade om så nu har du fått svar.
Citera
2020-03-10, 20:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkpill
Det är nog riktat till idioterna på Språkarrangören även om hen är otydlig. Inget fel på ditt inlägg. Tvärtom.

I värsta fall får dom och många liknande företag kämpa för sin överlevnad om det kommer fler reserestriktioner ......

Jaha, så kanske det var.

Ja, jag tycker att språkreseföretagen är omoraliska (jag har även fått ett erbjudande med stor prisnedsättning från Goethe-institutet, som driver språkskolor i Tyskland). Även om jag fattar att de är affärsdrivande företag.

Men att försöka övertala/lura föräldrar att skicka iväg sin tonåring ensam till ett land, där det när som helst kan bli ett kaotiskt krisläge... Han eller hon blir ensam där, kan inte åka hem för att alla transporter är inställda och gränsen stängd, är inte medborgare, kan inte ens språket ordentligt.

Hamnar kanske ensam på sjukhus, eller i masskarantän, eller värst av allt - får ingen hjälp alls om han eller hon blir sjuk, för att landet måste prioritera sina egna medborgare. Butikerna slår igen, det går inte att skicka pengar för att det systemet också klappat ihop, eller pengar är inget värda längre. Han eller hon kastas ut från sin värdfamilj, när han eller hon inte kan betala för sig, eller för att han/hon visar symptom...
Citera
2020-03-10, 20:22
Medlem
Amadeusss avatar
"Sverige har ett starkt sjukvårdssystem." - Stefan Löfven.

Dom orden kommer han få äta upp inom 2 veckor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Dumpar detta igen eftersom SVT intervjuar Kjell Mo igen på TV nu:

Mysgubben med Corona är en krishanterare som jobbar för regeringskansliet!
Källa: Hans Linkedin.

"Senior adviser/ Course Director
Swedish Defence University (SEDU) Institute for National Defence and Strategic Policy Studies (IHT)"

"Med erfarenhet från samtliga tre nivåer i krishanteringssystemet, från kommun till regeringskansli, kan jag stödja i att förbereda och träna er organisation för att identifiera, möta och hantera kriser på ett säkert och systematiskt sätt. "

"Jag har stor erfarenhet av att utveckla förmåga, ta fram och genomföra utbildingar och övningar, anpassade till framförallt krishantering i offentliga och politiska organisationer men metod och funktioner är även tillämpbar för näringslivet. Jag är även anlitad som föreläsare i ämnet."

MEN FÖR HELVETE VAD HÅLLER DE PÅ MED
Citera
Bannlyst
SVT sänder direkt om Coronaviruset, men visar inte statsminister Stefan Löfvens presskonferens 😷😷😷😷😷😷
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Många smittade på SöS i Stockholm.
Känns inget vidare då jag ska ha operation där i morgon.
Men livet går vidare, tyvärr kan man inte sluta leva bara för Corona.

Jobbigt. Lycka till, de har sannolikt vidtagit ytterligare hygienskydd och steril miljö. Allt går bra, ser rosa kraft.
Citera
Medlem
Stefan Lövfen nu:

" Vårt samhälle är väl förberett "

HAHAHAHAHHAA.

Nej Stefan.

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto