2020-03-10, 19:36
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Ni är ett gäng idioter som borde gå om skolan. Hur fan kan det ha undgått er att regeringen inte får blanda sig i sådana här angelägenheter? Det är fan otroligt vilken jävla barnslig världsbild ni lever i. Vuxna människor som på riktigt tror att obildade politiker ska ta tag i sjukvård och säkerhetsfrågor m.m.

Det kallad ministerstyre om ett statsråd går in och påverkar myndigheten i någon riktning. D.v.s. inte bara det att det inte är deras ansvar, de får sparken om de gör sig till sitt ansvar.

Det högsta ansvaret vilar hos regeringen i Sverige och det har inte sträckt sig till att utföra tillräckliga åtgärder. De står handfallna i sin brist på ansvar och kompetens.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad gäller andningsmasker. Om en mask klarar:

Användningsområden:
• Laboratorier och läkemedelsindustri.
• Olja & gas.
• Kemikalier.
• Målning.
dubbel anslutning för filter i klass 1-serien

Masken i fråga kostar 1500:- st så jag vill inte gärna köpa sådana i onödan.

Är det tillräckligt för att mota Covid-19?

Nu vet jag inte vilken mask du syftar på men vill du ha Bäst i Test så är det denna som gäller och med typ 4st partikelfilter som du även kan rengöra.

https://www.toolab.se/produkt/Sundstrom-Helmask-SR-200-m-siktskiva-i-polykarbonat-sv-0
Citera
Medlem
Corona sänkte sajten som inte fick haverera
Samtidigt som Folkhälsomyndigheten skärpte riskbedömningen om coronaviruset kraschade myndighetens sajt.
https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-corona-sankte-sajten-som-inte-fick-haverera/

'Vår beredskap ar god' har vi alltid fått höra uppifrån
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Italien agerar som man ska

”Sjukhuset har öppnat en ny avdelning i en lokal som enbart brukar användas vid större händelser, där det fattas beslut om vilka som ska få medicinsk vård eller inte. Christian Salaroli säger att de i vissa fall gett upp hoppet om att kunna rädda de väldigt svårt sjuka coronapatienterna.”

Om du är mellan 80 och 95 år så kommer du sannolikt inte gå vidare. Om du har organsvikt i mer än tre vitala organ så har du en hundraprocentig dödlighet. Då är du borta, säger han till Corriere della Sera.
https://www.svd.se/lakare-i-italien-slar-larm-som-en-krigssituation

Sjukt att läsa.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Portugal har kört en lock down på 100 000 personer, källa worldometer, officiellt alltså
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Fan jag som tänkte åka utomlands om ca 2 månader (dock inom norra Europa). Bör jag vara rädd för att resa?

Vad tror du själv? Först skall du sitta på ett flyg med 2 till 3 människor per kvadrat meter och sedan i en okänd miljö. Har du fyllt på med handsprit och munskydd?
Citera
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Qatar har typ 14 fall och stängt alla inresande från 14 länder. Sverige har över 300 och folk kan fortfarande resa hur fan som helst in och ut i detta land. I england så kan folk resa in i landet utan någon som helst kontroll kan man läsa i deras media. Helt sjukt detta. Nästan så man blir lite konspiratorisk. Detta är en attack mot västvärlden. Finns inget annat. Politiker kan inte vara så korkade. Detta är orkestrerat.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Menar du kring situationen i sin helhet eller vill du omformulera din fråga till något mer specifikt?
Jag är inte orolig eller rädd nu. Ska man vara det och hur tror du prognosen ser ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Han vet inte ett skit. Har släkt som bor i södra delen av landet som ändå är minst drabbad och ändå går ingen ut från hemmet sedan igår.

Mmm.. Italienare är ju kända för att följa myndigheternas order..

Citat:
Men det är inte alla som de möter som följer restriktionerna. Rådet är att hålla minst en meters avstånd till varandra. På söndagen ville de gå till parken nära där de bor, där var fullt av barnfamiljer.

– Det är konstigt, för det är den klassiska italienska uppdelningen: en del viftar bort det, säger att det bara är en vanlig influensa, att tidningarna överdriver. Andra är väldigt oroade.

På barer får man till exempel inte beställa kaffe från disken, utan måste sitta ner.

– Ingen följer det, säger Massimiliano Carocci

https://www.dn.se/nyheter/varlden/isolerade-i-milano-livet-har-flyttat-ut-pa-natet/
Citera
2020-03-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Kan någon förklara vad det är som gör att det tar död på kroppen när det finns respiratorer och lungmaskiner?
Se 15 min in i klippet, förklaras där.

https://m.youtube.com/watch?v=FZV9z0RVhy4
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Låt oss hoppas att samhällsviktiga funktioner såsom Netflix och Viaplay klarar denna pandemi då.

Haha! Skulle det knipa sig så har jag dryga 1TB med barnfilmer och serier.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ja, av de yngre.

Jo, infekteras du av covid19 och är 80+ så är risken att dö 15% medan 20-29 har 0.2%. Ganska markant skillnad.

Problemet är att ju mer ansträngd vården blir, desto mer måste de prioritera. Äldre kommer dö först, men vad händer när 20-29 behöver vård. Ska vi låta 30-39 ta fallet? Det kan alltså krypa sig neråt i åldrarna och snabbt.
min far är 61 och har diabetes, jag har sagt till honom flera gånger att han kommer ryka om han får den här jävla kinessjukan, och är rätt orolig för honom än vad jag är för mig själv.

Har sagt åt honom att han ska sjukskriva sig om det blir ett liknande läge som i Italien, vi bor i västra götaland...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in