2020-03-10, 20:05
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Italien genomföra lock down först när sjukvården blev totalt överbelastad. Förmodligen samma, beteende här. Ja 2-3 veckor verkar rimligt innan Stockholm sätts i karantän . Borde egentligen göras redan nu

Precis, det gäller att ligga steget framför och som jag ser det inrikta sig på att minska smittspridningen.
Vi har redan fakta på vad snittspridning innebär så varför vidtar man inte adekvata insatser i god tid?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Även om han inte fysiskt kan ändra situationen med sin närvaro så handlar det om att finnas på plats för att leda från fronten så att säga.

Och det fungerar bra tycker du?

Vänta ett par veckor, då kan vi prata kaos!

Vad tror ni om oddsen för att Stockholm (till att börja med) sätts i karantän? Om det sker är det självklart för sent
Citera
Medlem
Jävlar, mer än 30 miljarder till vården?

Under tisdagen kom beskedet att regeringen skjuter till extra pengar till vården och myndigheter för att stoppa spridningen av coronavirussmittan i Sverige.

Finansminister Magdalena Andersson vill inte uppge exakt hur mycket det innebär, men säger att 30 miljarder kan vara långt ifrån tillräckligt.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-krispaket-mer-pengar-till-varden2/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Men jag bryr mig inte om nån kärring dör som jag inte känner, blir mer ledsen om min katt dör än 100 tusen svenskar som jag inte känner. Alla som jag värdesätter i mitt liv är inte i nån riskgrupp. Anser att risken är låg att dö så är inte orolig.

Jävla hänsynslösa idiot. Hoppas karman gör sitt.
Citera
2020-03-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Bra för dig! Jag har införskaffat en husbil själv som är tänkt som exit plan. Blir jävligt trångt (har 3 barn under 10 + kärring).. Med Netflix och viaplay i bilen + dator hålls iaf ungarna sysselsatta tills det lägger sig. Surrealistisk.... Sitta i en husbil med familjen i någon avlägsen skog tittandes på barnfilmer samtidigt som pandemin rasar. :-(

Varför husbil? Är det inte smidigare att bara sitta hemma?
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Min tolkning av Kinas siffror:

https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106369525-1583802252667covid-global.png?v=1583802171&w=740&h=416

Ni kan se att det inte ser ut som en epidemi som avtar. Snarare ett samhälle som slutat testa någon gång i mitten av februari.

Om vi antar att siffrorna i Wuhan var 3% smittade runt den 5:e februari (som har uppskattats av diverse källor) och spridningen fortsatte med 20% takt, så nådde sjukdomen en peak och stannade av själv 2-3 veckor senare. Detta stämmer väl med vittnesmål med mera som vi har sett. Då var 50-80% av befolkningen smittad, och sjukdomen stannar av och "försvinner", så fungerar sådana här utbrott.

Vid 1% dödlighet så skulle detta ha inneburit 60000 döda i Wuhan över en månadslång period, också tänkbart (2000/dag).

Nu, i mitten av mars, så har således sjukdomen blåst över. Ungefär så kan det se ut.

Annars: Kan någon överhuvudtaget förklara varför:
1) Det skulle stanna vid 0.5% (!) smittade, vilket är de officiella siffrorna från Wuhan?
2) Om de stannade vid 0.5% smittade, varför Italien och övriga västvärlden skulle reagera med den totala panik de gör nu?

En hund är begraven i Wuhan....

Agree
Citera
Medlem
https://twitter.com/GuntramWolff/status/1236221132732329984

Intressanta kurvor där man jämför olika länder i olika faser. Tror de flesta andra länder i EU kommer få samma kurva, när de överskridet 400 smittade. Dag 0=400 smittade.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
31 jan var första.

Sorry!

Jag gick efter mina noterade fall dag för dag, som startade 2020-03-01.

Det ser ut så här:

2020-03-01: 13 known infected
2020-03-02: 15 known infected
2020-03-03: 24 known infected
2020-03-04: 52 known infected
2020-03-05: 94 known infected
2020-03-06: 137 known infected
2020-03-07: 162 known infected (at 14:00)
2020-03-08: 203 known infected (at 15:00)
2020-03-09: 261 known infected (at 23:00)
2020-03-09: 351 known infected (at 19:00)

Har du statistik, dag för dag, före 2020-03-01?

Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är tillgången till ecmo och respirator som är problemet.
Rusning till privata sjukförsäkringar enligt kollega på T-H.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Hur kan Afrika klara sig? Finns ingenting om Marocko, Nigeria, Tanzania, Libyen osv.

Därför att ondska kan inte dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Min tolkning av Kinas siffror:

https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106369525-1583802252667covid-global.png?v=1583802171&w=740&h=416

Ni kan se att det inte ser ut som en epidemi som avtar. Snarare ett samhälle som slutat testa någon gång i mitten av februari.

Om vi antar att siffrorna i Wuhan var 3% smittade runt den 5:e februari (som har uppskattats av diverse källor) och spridningen fortsatte med 20% takt, så nådde sjukdomen en peak och stannade av själv 2-3 veckor senare. Detta stämmer väl med vittnesmål med mera som vi har sett. Då var 50-80% av befolkningen smittad, och sjukdomen stannar av och "försvinner", så fungerar sådana här utbrott.

Vid 1% dödlighet så skulle detta ha inneburit 60000 döda i Wuhan över en månadslång period, också tänkbart (2000/dag).

Nu, i mitten av mars, så har således sjukdomen blåst över. Ungefär så kan det se ut.

Annars: Kan någon överhuvudtaget förklara varför:
1) Det skulle stanna vid 0.5% (!) smittade, vilket är de officiella siffrorna från Wuhan?
2) Om de stannade vid 0.5% smittade, varför Italien och övriga västvärlden skulle reagera med den totala panik de gör nu?

En hund är begraven i Wuhan....
Wuhan räknade bara de man tog in på sjukhus, så runt 10ggr fler är inte otroligt. Sedan hade man hårda karantäner vilket stoppar det från att bli mer.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.facebook.com/tomas.bacoccoli/posts/1318385085019981

Fick det här Facebookinlägget av en man bosatt i Italien, genom en gemensam vän. Läs gärna hela (och även kommentarer), jag citerar bara delar ur det, för det är långt. Mina fetmarkeringar. Det är hemskt olyckbådande!

Ni som känner oss vet att vi bor i Italien, ett land som genomgår en mycket svår situation just nu. Hela landet står still och sitter i en historisk karantän, samtidigt som vi hör berättelser inifrån sjukhusen om hur vårdpersonalen i den hårdast drabbade regionen Lombardiet måste prioritera vilka patienter de ska rädda livet på.

De flesta klarar viruset bra, framförallt barn (förutom att de är smittbärare), men många utvecklar dubbelsidig lunginflammation. Och det är inte bara äldre som drabbas av lunginflammationen, också män och kvinnor upp till 40, till och med vissa ungdomar har behövt respiratorhjälp.

Men problemet är inte bara själva symptomen/åkommorna, utan också den begränsade utrustningen och personalen som finns för att bekämpa dem. Det finns bara 3000 respiratorer i Italien och snart är alla upptagna. Självfallet prioriteras de yngsta och starkaste, vilket är logiskt, men det är ändå omskakande att vi har kommit dit vi är. Att vi nu måste välja vem som ska få leva vidare.

----

Betänk också att Lombardiet är Italiens rikaste och på alla sätt effektivaste region. Deras sjukvård är som tur är landets vassaste. Ändå befinner de sig nu i totalt krisläge och kaos, vilket har lett till den totala nedstängningen som vi nu befinner oss i.

----

...jag upplever samma ofrivilliga – om än välmenta – arrogans från svenskar[/b] jag pratat med när det gäller Corona-viruset.

[b]Vi har läget under kontroll, är inte en produktiv tanke. Ni som suttit i ledningsgrupper vet precis hur farlig den tanken är. Den är så farlig att om man tänker den, ska man ändå hålla tyst om den. Låtsas vara i alla fall lite bekymrad.

Ni har fortfarande en chans att förebygga i Sverige, trots omfattande spridning.

Stockholm har idag mer än 5 gånger fler smittade på mycket liten yta, om man jämför med oss i Umbrien. Lika många smittade som en del samhällen hade i Italien då de var tvungna att ändra till att bli ”röda zoner”. Ändå fortsätter ni besöka melodifestivaler, biografer och diskotek. Jag kan inte låta bli att undra vad ni tänker om Italien. Ni kanske schablonmässigt antar att italienarna bara har lite oorganiserad medelhavsmentalitet, att det delvis är därför det som händer här händer. Jag kan förstå det. Jag kan till och med förstå att man skämtar om det. ”Made in China”, ”made in Italy” osv.

Ni kanske tänker att det inte kan hända i Sverige, att sådant här händer bara på andra ställen. Och att ni är på betryggande avstånd. Jag hoppas innerligt att ni har rätt. Och att ryktet om att viruset trivs bäst i just klimat som Sveriges inte stämmer. Hoppas, hoppas, hoppas.

Tyvärr verkar det inte vara så. Ni ligger flera veckor efter oss i Italien. Ändå hade ni igår kväll 260 smittade i Sverige, vilket sett till befolkningsmängd, är dubbelt så många som i Tyskland, där situationen redan betraktades som okontrollerad. Ikväll kommer det säkerligen vara uppemot 300. Fallen som inte går att spåra kommer öka exponentiellt närmaste dagarna.

Skåne skulle kunna ha lika många smittade ikväll som här i Umbrien, på lika stor yta. Skillnaden mellan Skåne och Umbrien just nu är att vi har vidtagit alla tänkbara åtgärder, värmen är på väg och italienska folket har bestämt sig för att vinna över Corona-viruset.

Hoppas ni gör det samma. Hoppas beslutsfattarna där hemma överskattar virusets kraft, snarare än underskattar det. Detta är ingen vanlig influensa. Italiensk krishantering är god. Italiensk sjukvård är bra. Snacket om att vanliga influensor dödar lika många stämmer inte. Corona-viruset är otroligt kraftfullt. Stäng skolorna och begränsa umgänget. Skit i börsen och tänk på det som är viktigt. Sluta hänga i folksamlingar i onödan, gå inte på gym, var mycket utomhus om det går. Det gäller bara en kort period i livet om det här görs rätt.

Och lyssna på de som låter alarmistiska. Sålla, men lyssna.

Hoppas allt löser sig snart. Hoppas ni har många respiratorer. Hoppas vi får fira midsommar i Sverige

Senast redigerad av Merwinna 2020-03-10 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in