2020-03-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Italien genomföra lock down först när sjukvården blev totalt överbelastad. Förmodligen samma, beteende här. Ja 2-3 veckor verkar rimligt innan Stockholm sätts i karantän . Borde egentligen göras redan nu

Ja du verkar ha rätt i det mesta här. Snälla, lär sossepacket, de tror att de har empati men de är i själva verket superegoister....
Citera
2020-03-10, 20:07
Medlem
Kjell Mo är en plant från regeringen. Fått höra från en säker källa att han bara spelar smittad och ska med sin lugna nästan nonchalanta utstrålning förhindra eldandet av massorna
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är tillgången till ecmo och respirator som är problemet.

Glöm ecmo, finns 3 platser på karolinska som "vid behov" kan utökas till 9. Det kommer bli en verklighet framöver där respiratorvård går under krigsprioritering.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Propaganda-Kjell på TV. De tycker fortfarande inte det är relevant att berätta vem han är.

Vem är han? Denna mystiska man
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.k.karlsson
Norge +101 nu.

Norge och Danmark är fucked
Citera
2020-03-10, 20:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Stor suck på den. Get a life!

Hur menar du nu? Jag tänkte, att det kunde vara intressant att visa hur de berörda företagen tänker. Självklart kommer jag inte att låta min dotter resa någonstans alls!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Rusning till privata sjukförsäkringar enligt kollega på T-H.

Det förstår jag inte. Finns ingen möjlighet för Sveriges privatvård att hantera Corona alls. Finns väl faktiskt inga "privata" IVA?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jävlar, mer än 30 miljarder till vården?

Under tisdagen kom beskedet att regeringen skjuter till extra pengar till vården och myndigheter för att stoppa spridningen av coronavirussmittan i Sverige.

Finansminister Magdalena Andersson vill inte uppge exakt hur mycket det innebär, men säger att 30 miljarder kan vara långt ifrån tillräckligt.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-krispaket-mer-pengar-till-varden2/

Men skulle inte vården klara sig på sin egen näringsverksamhet? Detta konkurrerar väl ut det privata näringslivet?
Citera
2020-03-10, 20:09
Medlem
Journalist från Roms gator, massa folk på gatan nån kärring som rastade hunden. Ett gäng folk som hoppade typ och var glada, trafiken rullade på.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.facebook.com/tomas.bacoccoli/posts/1318385085019981

Fick det här Facebookinlägget av en man bosatt i Italien, genom en gemensam vän. Läs gärna hela (och även kommentarer), jag citerar bara delar ur det, för det är långt. Mina fetmarkeringar. Det är hemskt olyckbådande!

Ni som känner oss vet att vi bor i Italien, ett land som genomgår en mycket svår situation just nu. Hela landet står still och sitter i en historisk karantän, samtidigt som vi hör berättelser inifrån sjukhusen om hur vårdpersonalen i den hårdast drabbade regionen Lombardiet måste prioritera vilka patienter de ska rädda livet på.

De flesta klarar viruset bra, framförallt barn (förutom att de är smittbärare), men många utvecklar dubbelsidig lunginflammation. Och det är inte bara äldre som drabbas av lunginflammationen, också män och kvinnor upp till 40, till och med vissa ungdomar har behövt respiratorhjälp.

Men problemet är inte bara själva symptomen/åkommorna, utan också den begränsade utrustningen och personalen som finns för att bekämpa dem. Det finns bara 3000 respiratorer i Italien och snart är alla upptagna. Självfallet prioriteras de yngsta och starkaste, vilket är logiskt, men det är ändå omskakande att vi har kommit dit vi är. Att vi nu måste välja vem som ska få leva vidare.

----

Betänk också att Lombardiet är Italiens rikaste och på alla sätt effektivaste region. Deras sjukvård är som tur är landets vassaste. Ändå befinner de sig nu i totalt krisläge och kaos, vilket har lett till den totala nedstängningen som vi nu befinner oss i.

----

...jag upplever samma ofrivilliga – om än välmenta – arrogans från svenskar[/b] jag pratat med när det gäller Corona-viruset.

[b]Vi har läget under kontroll, är inte en produktiv tanke. Ni som suttit i ledningsgrupper vet precis hur farlig den tanken är. Den är så farlig att om man tänker den, ska man ändå hålla tyst om den. Låtsas vara i alla fall lite bekymrad.

Ni har fortfarande en chans att förebygga i Sverige, trots omfattande spridning.

Stockholm har idag mer än 5 gånger fler smittade på mycket liten yta, om man jämför med oss i Umbrien. Lika många smittade som en del samhällen hade i Italien då de var tvungna att ändra till att bli ”röda zoner”. Ändå fortsätter ni besöka melodifestivaler, biografer och diskotek. Jag kan inte låta bli att undra vad ni tänker om Italien. Ni kanske schablonmässigt antar att italienarna bara har lite oorganiserad medelhavsmentalitet, att det delvis är därför det som händer här händer. Jag kan förstå det. Jag kan till och med förstå att man skämtar om det. ”Made in China”, ”made in Italy” osv.

Ni kanske tänker att det inte kan hända i Sverige, att sådant här händer bara på andra ställen. Och att ni är på betryggande avstånd. Jag hoppas innerligt att ni har rätt. Och att ryktet om att viruset trivs bäst i just klimat som Sveriges inte stämmer. Hoppas, hoppas, hoppas.

Tyvärr verkar det inte vara så. Ni ligger flera veckor efter oss i Italien. Ändå hade ni igår kväll 260 smittade i Sverige, vilket sett till befolkningsmängd, är dubbelt så många som i Tyskland, där situationen redan betraktades som okontrollerad. Ikväll kommer det säkerligen vara uppemot 300. Fallen som inte går att spåra kommer öka exponentiellt närmaste dagarna.

Skåne skulle kunna ha lika många smittade ikväll som här i Umbrien, på lika stor yta. Skillnaden mellan Skåne och Umbrien just nu är att vi har vidtagit alla tänkbara åtgärder, värmen är på väg och italienska folket har bestämt sig för att vinna över Corona-viruset.

Hoppas ni gör det samma. Hoppas beslutsfattarna där hemma överskattar virusets kraft, snarare än underskattar det. Detta är ingen vanlig influensa. Italiensk krishantering är god. Italiensk sjukvård är bra. Snacket om att vanliga influensor dödar lika många stämmer inte. Corona-viruset är otroligt kraftfullt. Stäng skolorna och begränsa umgänget. Skit i börsen och tänk på det som är viktigt. Sluta hänga i folksamlingar i onödan, gå inte på gym, var mycket utomhus om det går. Det gäller bara en kort period i livet om det här görs rätt.

Och lyssna på de som låter alarmistiska. Sålla, men lyssna.

Hoppas allt löser sig snart. Hoppas ni har många respiratorer. Hoppas vi får fira midsommar i Sverige

Nej, en kille på flashback sa att det vat fake news att Italien har problem!
Citera
Medlem
ünders avatar
Dumpar detta igen eftersom SVT intervjuar Kjell Mo igen på TV nu:

Mysgubben med Corona är en krishanterare som jobbar för regeringskansliet!
Källa: Hans Linkedin.

"Senior adviser/ Course Director
Swedish Defence University (SEDU) Institute for National Defence and Strategic Policy Studies (IHT)"

"Med erfarenhet från samtliga tre nivåer i krishanteringssystemet, från kommun till regeringskansli, kan jag stödja i att förbereda och träna er organisation för att identifiera, möta och hantera kriser på ett säkert och systematiskt sätt. "

"Jag har stor erfarenhet av att utveckla förmåga, ta fram och genomföra utbildingar och övningar, anpassade till framförallt krishantering i offentliga och politiska organisationer men metod och funktioner är även tillämpbar för näringslivet. Jag är även anlitad som föreläsare i ämnet."
Citera
Medlem
60 nya fall idag i Stockholm??? När ska det sluta.
Senast redigerad av juggovic 2020-03-10 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in