2020-03-10, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag önskar att Sverige vore mer som Danmark. Varför är de så klarsynta och vågar ta beslut, och i tid?
Kan någon snälla förklara för mig varför Sverige/svenskar är så jävla rädda/försiktiga? Det är ingen tåga i någon. Önskar fan jag vore i Köpenhamn nu. Danskarna signalerar handlingskraft och styrka. Vi är bara en skock jävla får.

Jepp agree! Svenskar är för ängsliga och sena på bollen därav..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är två problem jag ser där, dålig och förljugen statistik som kan leda åtgärder fel och sen dom som är sjuk vill nog gärna veta för då slipper dom förhoppningsvis något snabbutvecklat vaccin senare.

Fler tester önskas alltså från mig, många fler men det blir det knappast i den här bananrepubliken.

Jag ville bara sätta ljuset på det enkla faktum att vi är snart i en situation där du måste se till att ta hand om dig själv och på det sättet minimera risken för andra människor. Samhället kommer inte att kunna lösa det här åt oss.

Jag får en känsla av att många vill testa sig för då kommer någon annan att ta hand om problemet åt dom om det visar sig att man har Corona.

Så är icke fallet denna gången
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det är ett virus ”influensa”, dock utan vaccin nu. Ett jävla tjat...

Vi är väl hypokondriker hela bunten, men störtlöjligt!

Du lever i en annan värld. Du kommer få äta upp det, kanske om/när dina anhöriga drabbas.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Och hur många som verkligen har respekterat 14 dagars frivillig hemkarantän?

Fler än nu, då ingen fattat allvaret och även de som gjort det snudd på tvingats iväg.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Anders Tegnell befinner i Somalia för att hjälpa till med att etablera landets hälsomyndighet (!).

Man kan tro det är ett skämt men det är bisarr verklighet.

En av landets främsta ledare i kampen mot corona-viruset överger sitt arbete för att vara duktig i ett u-land i ett må bra-ärende. Men det är klart, Somalia behöver verkligen Anders insats under några dagars tid - annars hade väl den obefintliga vården där borta kanske totalkollapsat med? Kan inte Somalia behålla Anders på heltid nu när hans insats är så vital?
Samtidigt kan det vara bra.

Afrika har stort utbyte med Kina men en försumbar coronaepidemi.

Måhända han kommer hem med ett nyutvecklat vaccin eller någon verkansfull medicin som han legat lågt med men som är hemligheten bakom den afrikanska motståndskraften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det är ett virus ”influensa”, dock utan vaccin nu. Ett jävla tjat...

Vi är väl hypokondriker hela bunten, men störtlöjligt!

Ja, allt är helt normalt. Att hela västländer med tiotals miljoner invånare sätts i karantän händer lite då och då.
Citera
Medlem
Bandyfinalen spelas den 21 mars på Studenternas IP i Uppsala. Bandyfinalen brukar väl dra kring 20 000 åskådare. Borde ställas in precis som Svenska Cupens kvartsfinaler som spelas den kommande helgen.
Citera
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Fint man "överväger". Man får väl tillsätta en utredning som får några månader på sig att bestämma om detta är bra. Vi vet med säkerhet nu att denna Folkhälsomyndigheten är värdelösa. Det skulle ju vara över idag enligt bossen där?!

Förmodligen inför man förbud mot allmänna sammankomster om x antal dagar när Folkhälsomyndigheten anser det lämpligt men då har coronaviruset redan spridit sig så nyttan lär bli begränsad men bättre sent än aldrig får man försöka intala sig då.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
168 dödsfall i Italien bara idag, bara en tidsfråga innan vi står i samma situation här i Sverige

Lyckades få tag i andningsmasker samt handsprit idag, har bunkrat mat för 5000:- även till dagen till ära

Såg att många handlade konserver idag
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Det var 147 bekräftade fall totalt innan dagens siffror i Stockholm, säker på att det inte är de du sett? Annars är det en fördubbling idag.

Coronakartan har en tidslinje med dagens rapporterade fall. I skrivande stund har vi under dagen haft 93 bekräftade fall.
Citera
2020-03-10, 19:01
Medlem
HGs avatar
Intressant information från Kina om hur smittsamt de ser att sedlar kan vara och vad som behövs för att dessa skall bli "rena":

"This is how banks in China get currency notes "washed" amid coronavirus outbreak. After spraying the boxes with disinfectant, employees expose the cash to ultraviolet light for at least 30 mins. The "washed" cash will be "quarantined" for 7-14 days before reentering the market"

Kanske något som svenska Riksbanken skall ta till sig för att få ner smittan av COVID-19.
Citera
2020-03-10, 19:01
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Stanna hemma sa hon faktiskt.

Men ingen beredning om slopande av karensdag, så hennes råd skulle följas. Jag är helt chockad av deras handfallenhet, de måste ju var chockade som oss? Skulle man förklara ordet förnekelse skulle man kunna se Sveriges myndigheter som ädlaste form.

Jo. Men få kommer stanna hemma då de flesta inbillar sig att det bara är en vanlig influensa. Sverige behöver en ledare som kan övertyga folk om vad det här handlar om. Innan dess kommer halva befolkningen tro på

"Mindre chans att dö av coronaviruset än av att äta en pizza" - Henrik Schyffert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in