2020-03-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Helt enig!
Aftonbladet och Expressen har återigen lyckats elda på massorna.
Det är verkligen inte viruset som orsakar paniken utan det är människorna. Twitter flödar av alarmister och hemmasnickrade domedagsteorier förmedlas med inflation varje dag.
Tar man sig tiden att söka information och addera denna inser man att saker och ting blivit oproportionerligt hanterade.
Dock ett bra stresstest.
Det som oroar mig är inte Aftonbladet och Expressen - det som oroar mig är läsningen som finns på PubMed och andra vetenskapliga webbsidor.

Folk tror att det här en influensa. Folk tror att viruset kommer ta semester i april. Folk tror att det räcker med att de själva håller handhygien. Det signalerar myndigheter, eller för den delen Aftonbladet.
Citera
2020-03-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Väntar på besked om en kollega är corona positiv..
(hon borde vara som bäst o testa sig)

Om det är så, blir det karantän på mig. Är ärligt talad f-bannad.., för det som skedde, skulle inte ha skett !
Jag förstår din ilska!
Citera
2020-03-10, 15:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har du en vetenskaplig källa på detta? Det skulle lugna mig lite nämligen, då vissa som jag tänker på har just blodgrupp 0.

Också en nolla. Det finns en hel del längre bak i tråden men det är inte lätt att hitta. Gäller inte alla nollor men chansen är högre att man inte smittas. Kinesiska rön påstår att det gäller coronavirus i synnerhet på grund av att man saknar antigener mm. bla, bla.

En svensk virolog finns längre bak i tråden hävdade att var femte har skydd mot smittan men han utvecklade inte det mer än att det hade med cellstruktur att göra. Kopplade det inte till blodgrupp.

Tro inte att du är odödlig bara, du kanske inte är det.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Har ni börjat se folk gå med masker? Känns som att det kommer att ske när som helst nu.
Jag såg en i Malmö förra måndagen...dvs 8 dagar sedan.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Jag tror att vi kan vara lugna. Anders Tegnell har efter alla lögner och inkompetenta uttalanden valt att söka asyl i Somalia och nu är det istället Stefan Löfven som tar kontroll över situationen:

Citat:
TT: Regeringen har förberett för att snabbt kunna begränsa allmänna sammankomster.

- Det finns beredskap för att snabbt kunna fatta ett sådant beslut, säger statsminister Stefan Löfven (S).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Varför har ingen i Sverige dött än? För oss verkar det ju som en vanlig förkyldning 😔

Orsaken är enkel, merparten av de som har rest och importerat smittan är i åldern 40-55(källa dagens presskonferens från FHM), alltså inte i gruppen högrisk. Lägg till dessa personers barn och kanske barnbarn som varit med dem på skidresor till norra Italien. Svårare än så var det inte.

Det är när dessa börjar smitta personer som löper större risk som vården kommer gå under.
Citera
2020-03-10, 15:43
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
Sanerar man flygplanen? Har inte hört nåt om det.

Haha, inte Ryanair i alla fall. Dom flyger som vanligt till och från Italien.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Alltså, allvarligt, kan vi skynda oss att stänga ner flygen från Somalia nu, innan vår statsepidemiolog tänker resa hem igen?

Enligt min bedömning är denne statsepidemiolog lika farlig för landet som typ 1000 coronafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Läs de rekommendationer jag postat.

Täcker du inte ögon/öron samt trycktestar masken - växlar skyddet 50-100%.

Du behöver dessutom köpa 200 st filter. Vilket blir en dyr historia.

Lösningen :

Köp 40 st filter / 4 handlingstillfällen/månad. 10 månader.

jag har ingen kunskap inom detta område, och om ja ska vara helt ärlig så förstår jag inget av det du skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnells uttalande i lördags så kommer vi nå kulmen idag.
Jag vet vad jag tror om det.

Tja, har han rätt kan han bli årets svensk. Har han fel så blir han omplacerad till en annan hög post på någon av vänstermaffians myndigheter.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-03-10 kl. 15:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Idag ska jag köpa mig en hela Bombay Sapphire, nån riktigt bra Tonic och njuta ty imorgon ska jag Corona-jobba hemifrån. Nånting säger mig att gin och tonic är bra mot Corona. Det är nåt med kininet i tonicen som är bra, vill jag tro.

Hur ska ni tillbringa Er Corona-kväll? Ska ni vara Corona-hemma imorgon?

Kinin hjälper mot malariaparasiter, inte mot virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Varför stänger Italien ner i princip hela landet för något som inte är värre än en vanlig förkylning?
Annars värdelösa politiker får en chans att visa sk handlingskraft, något de är helt oförmögna till annars då det kostar dem något (ekonomi, maffian, korruptionen osv). Och så gillar de drama, blir nog en opera av det här så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in