2020-03-10, 22:50
Medlem
Varför ska alla barn hållas hemma från skolan/dagis i två veckor?

Betyder ju även att nån förälder behöver hålla sig hemma.
Och dom lär ju knappast ha husarrest. Utan man kommer åka och handla mm.

Sen råkar man träffa en smittad dag 8 utan att veta om det.
När 14 dagar gått så återgår man till det normala.

En vecka senare bryter allt ut.
Vad märkligt. Man höll ju både sina barn och sig själv hemma i två dagar. Det skulle ju lösa allt.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Fast handsprit innehåller glycerol för att motverka uttorkningen...men kanske fungerar det inte fullt ut?

Jag är också nyfiken på hur rekommenderat bruk av handsprit vs tvål & vatten är för att uppnå samma effekt.
Tvål och vatten framställs av FHM som ett bättre alternativ än handsprit mot Corona, men jag har inte sett dem ge någon motivering till varför det är så, och hur man isåfall ska använda handsprit för att få samma resultat som tvål och vatten.

Tvål löser fett bättre än alkohol och "corren" verkar trivas bättre i ett fett hölje så tvålen förstör detta hölje och corren dör snabbare.
Jag kör handsprit emellan tvålningarna.
Btw så kan du blanda glycerol+vatten+t-röd/isopropanol =handsprit
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Hoppas jag med! Hoppad även drakoniska åtgärder blir verklighet i Stockholm inom kort.

Det blir inga drastiska åtgärder. Tanken är att det skall rulla på nu. Ingen smittspårning, ingen provtagning av insjuknade patienter.

Framleds skall COVID-19 betraktas som en lättare förkylning, eller möjligen flunsa.

Friskskrivning sker genom patientens egen försorg o diagnos. D.v.s. när denne upplevt sig symtomfri i en vecka.

Jag misstänker att vår omvärld kommer att bli en aning konfunderade ..
Citera
2020-03-10, 22:51
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Grejen är ju att nu kommer siffrorna sjunka. Eftersom sthlm slutar testa personer som har milda symtom och bara testar de som är inneliggande på sjukhus så kommer siffrorna sjunka och då kommer alla se det som någonting positivt. Hur lyckas italien fortsätta testa så många positivt? Testar dom alla på sjukhus eller testar dom personer med milda symtom?
Ändå ganska rimligt. Smittspårning kan man ge upp nu i Stockholm. Så länge vi inte har betydligt större capacitet att testa är det nog bättre att koncentrera testerna till personer och personal som vistas på sjukhus för att minska risken för spridning där.
Citera
Medlem
Man blir hypokondrisk av att läsa tråden. Finns ingen vård, inga mediciner, maten snart slut och ekonomin går ner. Finns det något som talar för att det kan gå bra? Eller är läget helt hopplöst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Att folk beter sig hysteriskt är inte ett bevis för att viruset är farligt.

Varför skulle jag vilja ha handsprit? Har det iofs, men använder det aldrig och kommer inte göra det nu heller.
Reflekterade över detta häromdagen. I januari pratade jag med kollegor om viruset då jag fann det intressant. Blev avfärdad som domedagsprofet.

Samma kollegor har nu idag bunkrat mat och är helt hysteriska, medans jag inte har gjort någonting speciellt. Jag tvättar händerna lite noggrannare, är väl det.

Detta har blivit en riktig masspsykos.
Senast redigerad av baltazr 2020-03-10 kl. 22:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Man blir helt vansinnig när man läser detta. 10-20% är runt 1 miljon om man säger att det är nästan 10 miljoner i Sverige.

Dem flesta kommer inte ha några symtom alls, och smitta andra som är äldre och sjuka, det är ju det som är farligt. Jag är mellan 25-30 bra fysik, flesta i min ålder kommer det upplevas som en förkylning.
Citera
2020-03-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Tvål löser fett bättre än alkohol och "corren" verkar trivas bättre i ett fett hölje så tvålen förstör detta hölje och corren dör snabbare.
Jag kör handsprit emellan tvålningarna.
Btw så kan du blanda glycerol+vatten+t-röd/isopropanol =handsprit
Hur bra är det för händerna att få på sig tröd?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Varför ska alla barn hållas hemma från skolan/dagis i två veckor?

Betyder ju även att nån förälder behöver hålla sig hemma.
Och dom lär ju knappast ha husarrest. Utan man kommer åka och handla mm.

Sen råkar man träffa en smittad dag 8 utan att veta om det.
När 14 dagar gått så återgår man till det normala.

En vecka senare bryter allt ut.
Vad märkligt. Man höll ju både sina barn och sig själv hemma i två dagar. Det skulle ju lösa allt.

Jag har också funderat kring detta. Åtgärderna är inte genomtänkta, eller också så är de i värsta fall just genomtänkta.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Nu börjar stora hamstringen.. mathem kan endast erbjuda leverans om 3 dygn, man har i flera års tid alltid kunnat köpa på kvällen för leverans dagen efter... detta är nog bara början
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det blir ett ypperligt tillfälle för de verkliga makthavarna att genomföra sina planer. De som nu sitter på sina lyxkryssare och tittar på när världen går under. Ordning ur kaos är ett välkänt motto.

Dom har preppat ordentligt. En egen båt som kan ligga långt ut på havet och guppa och matförråden proppfulla tankarna lika så. Vill dom kan de gå till någon isolerad Ö i söderhavet som inte har en flygplats Kan inte tänka mig en bättre tillflyktsort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jag hoppas att migranterna nere vid grekiska gränsen nu informeras om att EU är en pesthärd med snart en totalt krashad ekonomi.

Ja detta är nog en av de mer komiska aspekterna av detta virus. En massa flyktingar kämpar för att komma till Europa som är är helt livsfarligt att befinna sig i. Troligen betydligt farligare än deras krigshärjade länder. Detta borde verkligen alla flyktingar informeras om. Snart kanske flyktingströmmen vänder åt andra hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in