2020-03-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtiofemkommaett
Kan någon rätta mig om jag har fel, men tror att jag såg en italiensk doktor varna om att det kunde bli en flaskhalseffekt på testerna nu när vården är så överansträngd? Eller är det bara jag som har fabulerat? Hoppas att nedgången av nya fall fortsätter i alla fall, stackars människor.

Det är klart att det är så. Viruset tröttnar ju inte och slutar av sig självt. Karantän och nedstängning har inte tillämpats tillräckligt länge i Italien för att det ska klinga av ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Nej, det ÄR ju en form influensa. Du överdriver, du vill att allt ska vara som på zombiefillm, din idiot.

Men SUCK! Det är inte en influensa utan ett av sju olika coronavirus som kan smitta människor. Just denna ger allvarlig luftvägssjukdom (som SARS och MERS) även om många får lindrigare symtom. De som dör av influensa dör ofta av en följdsjukdom som bakteriell lunginflammation, här är det coronaviruset i sig som orsakar lungproblemen.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vi har alltså experter på FHM och andra ställen som hade tillgång till minst lika bra information som folket här på Flashback. Från januari kunde många se vart det var på väg att gå. Tycker rimligen att dessa experter borde kunnat förutse vad som skulle kunna hända och förbereda och minimera risker för minst en månad sedan. I stället ligger de hela tiden steget efter. Någonting måste vara seriöst fel.
Citera
Moderator
v50s avatar
På presskonferensen tar Hellgren upp att man överväger att införa förbud mot allmänna sammankomster för att minska smittspridningen.

I övrigt var det mest upprepningar av vad som framkommit tidigare om vad man har gjort osv.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Vilken floskelbot. Ge oss siffror..
Citera
Medlem
Lena Hallengren på presskonferensen:

- Glöm inte att tvätta händerna, tack för mig!
Citera
2020-03-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback91
Är definitivt inte nojjig av mig i vanliga fall och har försökt att följa utvecklingen, känns som ingen riktigt vet hur allvarligt detta kan bli, helt ärligt så börjar man bli nervös och tänker på sina barn, någon som vet ifall dem är lika utsatta för detta som. En själv? Sluta spela tuffa och sprid inte massa falska rykten om. Ni inte har belägg för saker tack
Barnen tacklar sjukdomen bra. Däremot är det en helt annan fråga vad som händer med världen de växer upp i.

I ett absolut worst case-scenario är det en kamp på liv och död - civilisationen eller viruset. Det baseras på att det är osäkert om tillfrisknade får immunitet - tänk om sjukdomen fortsätter cirkulera i oändlighet, året om, och med nya döda i varje våg. Permanenta lungskador vet man heller mycket lite om. Risken är också att viruset muterar åt det värre hållet.

Säger inte att mänskligheten kommer försvinna. Däremot torde vår högteknologiska civilisation vara känslig, med större risk att kollapsa jämfört med forna bondesamhällen.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
För att sätta det hela lite i perspektiv. Detta virus är besläktat med det virus som startade SARS epidemin i Kina för ett antal år sedan. Dock så uppskattar man att detta virus inte kommer att bli lika dödligt som det tidigare. Så hur många dog i SARS epidemin? Svaret är ungefär 800 människor, vilket inte är många. Då pratar vi dessutom om ett virus som hade utbrott i Kina som är värdens mest befolkade land.

Jämför vi det viruset med exempelvis influensa så dödar influensa betydligt fler människor. Bara i Sverige så det inte ovanligt att fler människor dör av influensa under ett år än det totala antalet som dog av SARS i världen, trots vår lilla befolkningsmängd. Tittar vi på USA så är det däremot tiotusentals som dör varje år av influensa och nådde sin högsta siffra någonsin 2017-2018 då 80.000 dog. Dock så är influensan inte något som man går runt och oroar sig över, så det finns ingen anledning att börja oroa sig över just detta virus som inte visar några tecken på att bli särskilt dödlig. Dock så gillar media att skriva om det eftersom människor är lättskrämda pga bristande kunskap.

Hur tänker du nu?
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jo men enbart kunskapen vi alla i ett land som Sverige har kan och kommer hjälpa mycket.

Hur länge var Corona känlt innan det började spridas i Italien?

Jag tror du överskattar Sveriges myndigheter rejält och underskattar virusets potential till att skapa kaos i alla system av ett samhälle. Sverige är inte unikt och bara tanken av att man sett på vad som hänt i Kina och Italien en längre tid utan att förbereda Sverige på riktigt är skrämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Den här Tegnell har man följt de senaste veckorna och oftast följer jag inte strömmen där man kritiserar enskilda individer. Men detta är tamejfan riktigt fegt och patetiskt.

Hur kan man mitt under en unik situation bestämma sig för att åka till Afrika. Jag sliter fullständigt i om det är Somalia eller Finland han åker till. Någon jävla ansvar får det fan vara i det här landet. Oavsett hur coronan utvecklar sig så tycker jag svenska folket ska kräva hans avgång. När det börjar bli varmt under fötterna så bestämmer man sig för att löpa iväg. Sicken oansvarig man.

Har jag fel?

Nej, du har definitivt rätt.
Citera
Medlem
Det ökade till 354 smittade i Sverige nu. Men hur många är inte testade? Jag trodde siffran som fanns för en timme sedan som var 346 var allt för dagen. Jag förstår inte hur inrapporteringen sker. Jag anser att man måste sätta upp militärsjukhus, stora tält ala MASH, alla militärläkare och sjuksystrar bör mobiliseras för att man skall kunna testa alla som känner sig krassliga.
Sverige är fortfarande ett rikt land och vi klarar en total mobilisering.
Citera
Medlem
-Mystics avatar
En presskonferens med bara upprepningar och utan rejäla ingrepp. ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in