2020-03-10, 18:26
Medlem
zorb89s avatar
Italy 10,149 +977 631 +168 1,004 8,514 733 167.9

170 nya dödsfall Italien men halvering av nya fall.
Har de gett upp att testa?
Citera
2020-03-10, 18:27
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Det här tycker jag är oerhört märkligt! Det rör sig om en coronasjuk patient som vårdades på flera avdelningar innan man förstod att det var Corona. ” Enligt Södersjukhusets vd Mikael Runsiö rör det sig om 70 anställda som varit i kontakt med patienten. Dessa sätts inte i karantän, utan uppmanas hålla egenkontroll.
– Vi har under dagen fått nya instruktioner från Smittskydd Stockholm och då gjort bedömningen att personalen kan fortsätta arbeta så länge de inte har symtom på luftvägarna säger Runsiö till Aftonbladet”. De som har varit i nära kontakt med patient med symtom ska alltså
Fortsätta att jobba med sjuka människor...?

Tror är en praktiskt fråga. Sjukvården har nog insett att flertalet anställda kommer råka komma i kontakt med smittade. Om alla dessa skulle skickas till karantän blir det ingen vård alls. Man väljer helt enkelt att riskera att de utan symptom inte smittar. Rätt beslut? Ingen aning.
Citera
Medlem
[quote=Woozah|70633712]Ja, av de yngre.

Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
Så då spelar ålder inte någon större roll om man är 24 eller 50 och blir svårt sjuk infekterad av detta viruset?

Jo, infekteras du av covid19 och är 80+ så är risken att dö 15% medan 20-29 har 0.2%. Ganska markant skillnad.

Problemet är att ju mer ansträngd vården blir, desto mer måste de prioritera. Äldre kommer dö först, men vad händer när 20-29 behöver vård. Ska vi låta 30-39 ta fallet? Det kan alltså krypa sig neråt i åldrarna och snabbt.

Finns det någon liknande statistik över vilka som behövt intensivvård?
Citera
Medlem
Problemet med råd som "tvätta händerna" och "stanna hemma om du är sjuk" är inte att jag slaviskt följer dem, det är att idioter tror att de minsann kan vägra. Det är ju trots bara en influensa och karensdagen är alldeles föööör dyyyyr. Ah juste, bara gamlingar som råkar illa ut, sååå syyyynd för dem dåååå.

När tror ni att Sverige inför adekvata åtgärder, dvs utegångsförbud, inreseförbud och liknande?

Jag tror det kommer dröja länge än. Såväl politikernas stelbenhet som gemene persons frisinniga attityd talar emot.

Jag känner att vi i tråden skulle kunna inta bunkerläge i åratal om vi ville - människor utan vett och sans skulle fortsätta leva som vanligt och hålla smittan igång.

Vi behöver agera som ett samhälle och en nation, en värld och en mänsklighet för att lyckas stoppa det här. Smittkedjorna måste helt enkelt brytas, där har FHM gjort helt rätt grundanalys. Det hela känns hopplöst.
Citera
Medlem
Är definitivt inte nojjig av mig i vanliga fall och har försökt att följa utvecklingen, känns som ingen riktigt vet hur allvarligt detta kan bli, helt ärligt så börjar man bli nervös och tänker på sina barn, någon som vet ifall dem är lika utsatta för detta som. En själv? Sluta spela tuffa och sprid inte massa falska rykten om. Ni inte har belägg för saker tack
Citera
Medlem
Den här Tegnell har man följt de senaste veckorna och oftast följer jag inte strömmen där man kritiserar enskilda individer. Men detta är tamejfan riktigt fegt och patetiskt.

Hur kan man mitt under en unik situation bestämma sig för att åka till Afrika. Jag sliter fullständigt i om det är Somalia eller Finland han åker till. Någon jävla ansvar får det fan vara i det här landet. Oavsett hur coronan utvecklar sig så tycker jag svenska folket ska kräva hans avgång. När det börjar bli varmt under fötterna så bestämmer man sig för att löpa iväg. Sicken oansvarig man.

Har jag fel?
Citera
2020-03-10, 18:28
Moderator
v50s avatar
Socialminister Lena Hallengren håller presskonferens om några minuter angående coronaviruset, det går att se på SVT

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
529 nya smittade i Italien idag.

http://www.rainews.it/
Nej.

977 nya smittade idag.

(Jag tror nettot smittade ökade med 529 - när man subtraherat antalet friskförklarade)
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
https://twitter.com/friatider/status/1237426698565627905

Brukar sitta rätt lugnt i båten men nu tycker även jag att detta kan få katastrofala följder, och då syftar jag mest på världsekonomin. Det ser faktiskt väldigt dystert ut just nu.
Å ena sidan kommer det dö betydligt fler av de smittade. Å andra sidan är inte alla smittade redovisade som smittade. Italien testar bara allvarliga fall den senaste tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Italien

977 nya fall

168 avlidna i dag

Mindre än igår va?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Antalet nya fall minskar i Italien.
Det är väl en väldig positiv utveckling?
Det var ju typ 1700 igår.

Ja fina nyheter,. trots minimialt med åtgärder. Kanske viruset tröttnar av sig själ liksom?
Citera
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det är 38.5% då det är 631 döda och 1004 friskskrivna.

Gjorde ju inte saken bättre..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in