Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Det blir lustig då många säger att Kina mörkar. Staten och myndigheterna vill kanske inte att andra länder ser oss som pestsmittade och då stänga flygtrafiken. Det är väl heller inte roligt för dom att svensk sjukvård och beredskap blir stående med byxorna nerdragna inför omvärlden, vi som bröstat upp oss och ansett oss vara bland det bästa. Sen dumheten andra länder kommer att se. Vi hade ingen pyrande inhemsk smitta som Italien men kunde inte låta bli att fylla på från just det landet bara för att inte störa turister och resenäring, smittspårning fungerar och ingen orsak till oro.
Till och med Rumänien är bättre på att hantera detta, tja, de flesta öststater av någon märklig anledning. Kanske har dom inte hunnit bli bortskämda och dekadenta.
Att FHM nu droppar smittspårningen och låter viruset härja fritt precis efter att vi i Stockholm haft värsta smittspridningsfestivalen Mello får mig att tänka att de vill gömma ett felbeslut. Man vill inte längre veta varifrån smittan kom utan nu får det bli som det blir. FHMs GD lade dessutom ansvaret på medborgarna. (ca vid - 6) Kan vara på order från MSB för de har ju flera år sagt att medborgarna ska ta ansvar för krisberedskap, så ligger i linje med att medborgarna nu ska ansvara för hantering av farlig smitta.
Jag hör mellan raderna att resurserna är slut nu och strategin måste ändras därför.
Nu går smittskyddet dessutom på känsla av att det kan finnas smitta ute. Per Folins medarbetare har känt på sig något. Det känner väl vi andra också så det är utmärkt att de tar känslan på allvar, gör en strategiändring och riktar om resurserna. Min "känsla" är att det kan vara någon av våra utländska grupper. Svenskar kan det inte vara för en svensk kontaktar sjukvården.
Men detta avslöjar att det inte finns "resurser" helt enkelt. Då de nu känner på sig att lokal spridning pågår då släpper de "alpsvenskarna" och säger att de får ta hand om sig själva. Nu tror jag att skidsvenskarna är fullt kompetenta att ta hand om sig själva och dessutom betala en massa skatt för att finansiera sjukvården.
Men våra myndigheter måste sluta behandla oss som dagisbarn utan tala klarspråk. Berätta rakt ut vilka smittade som man tror har fått lokal smitta är, men nej. FHM kan inte ens berätta hur många de är. Intressant att se honom slingra i slutet på pressisen då han fick en rak fråga.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/inbjudan-till-presstraff-om-covid-194/