2020-03-10, 17:50
Medlem
Shadowcrafts avatar
- Det bör köpas in fler andnings respiratorer
- Andings masker bör köpas in och delas ut till till gamla och sjuka
- Flyg från och till högrisk länder bör ställas in för att bromsa spridningen och köpa tid
- Utrustning för att kunna behandlas i sitt hem bör köpas in.

Några åtgärder jag kommer på, sen bör sthlm sättas i karantön hellre för tidigt än försent!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det blir lustig då många säger att Kina mörkar. Staten och myndigheterna vill kanske inte att andra länder ser oss som pestsmittade och då stänga flygtrafiken. Det är väl heller inte roligt för dom att svensk sjukvård och beredskap blir stående med byxorna nerdragna inför omvärlden, vi som bröstat upp oss och ansett oss vara bland det bästa. Sen dumheten andra länder kommer att se. Vi hade ingen pyrande inhemsk smitta som Italien men kunde inte låta bli att fylla på från just det landet bara för att inte störa turister och resenäring, smittspårning fungerar och ingen orsak till oro.

Till och med Rumänien är bättre på att hantera detta, tja, de flesta öststater av någon märklig anledning. Kanske har dom inte hunnit bli bortskämda och dekadenta.

Att FHM nu droppar smittspårningen och låter viruset härja fritt precis efter att vi i Stockholm haft värsta smittspridningsfestivalen Mello får mig att tänka att de vill gömma ett felbeslut. Man vill inte längre veta varifrån smittan kom utan nu får det bli som det blir. FHMs GD lade dessutom ansvaret på medborgarna. (ca vid - 6) Kan vara på order från MSB för de har ju flera år sagt att medborgarna ska ta ansvar för krisberedskap, så ligger i linje med att medborgarna nu ska ansvara för hantering av farlig smitta.

Jag hör mellan raderna att resurserna är slut nu och strategin måste ändras därför.

Nu går smittskyddet dessutom på känsla av att det kan finnas smitta ute. Per Folins medarbetare har känt på sig något. Det känner väl vi andra också så det är utmärkt att de tar känslan på allvar, gör en strategiändring och riktar om resurserna. Min "känsla" är att det kan vara någon av våra utländska grupper. Svenskar kan det inte vara för en svensk kontaktar sjukvården.

Men detta avslöjar att det inte finns "resurser" helt enkelt. Då de nu känner på sig att lokal spridning pågår då släpper de "alpsvenskarna" och säger att de får ta hand om sig själva. Nu tror jag att skidsvenskarna är fullt kompetenta att ta hand om sig själva och dessutom betala en massa skatt för att finansiera sjukvården.

Men våra myndigheter måste sluta behandla oss som dagisbarn utan tala klarspråk. Berätta rakt ut vilka smittade som man tror har fått lokal smitta är, men nej. FHM kan inte ens berätta hur många de är. Intressant att se honom slingra i slutet på pressisen då han fick en rak fråga.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/inbjudan-till-presstraff-om-covid-194/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
På sätt och vis känns det skönt att Sverige ställs inför en hård prövning. Nu kanske man äntligen fattar vad som kan hända när man oavbrutet skär ner på vitala samhällsfunktioner samtidigt som man dumpar skattemedel på ren skit.

Nä, det kommer bara tjatas om att vi behöver mer skattemedel och att utan skattesänkningar så hade detta inte hänt. Man kommer att påstå att de fattigaste i samhället och kvinnor drabbas värst. Värnskatten kommer att återinföras och skatten på kapital (ISK etc) kommer att höjas. Sen kommer allt fortsätta som vanligt igen.
Citera
2020-03-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Merkel tror att 60-70% av tyskarna kommer att drabbas. Låter mkt.
Vet hon något som inte vi vet...

https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/coronavirus-kanzlerin-merkel-60-bis-70-prozent-in-deutschland-werden-sich-infizi-69317208.bild.html

Nej. Dom som vill veta och lyssna vet. De flesta iaf.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dow
Corona får härja fritt precis som det var planerat. Världens regeringar kunde satt stopp för 3 månader sen.

Det är kanske ett sätt att lösa pensionsproblemet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Tegnell lättade från landet precis innan viruset slog till med full kraft.
Han visste att det var kört för sthlm

Det sas för ett tag sen att han tog sig dit för att jobba på ett vaccin. Man kan ju undra varför han måste göra det där borta av alla ställen. Tror han att det går att hitta det i nån jävla buske ute i Serengeti National Park eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du tänker på alla de som får bestående skador eller att pandemi skulle hålla på i flera år? Vilket en pandemi aldrig gör. Spanska sjukan varade i lite mer än ett år.

Men den lilla slynan (Corona) muterar sig och du kan dra på dig skiten flera gånger om. Fungerade spanska sjukan likadant?

Jag frågar för att jag undrar.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag noterar att oppositionen (SD, M, etc) håller tyst. De hade förmodligen varit lika värdelösa som nuvarande regering.
I krislägen brukar riksdagen stötta sittande regim.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Då kan vi prata om upplopp och kaos om det skulle bli fråga om sänkt sjukpenning eller utökad karens.

Det kommer nog att hända. Det är mest arbetande svenskar som drabbas av detta dock. Somalierna i förorten kommer nog däremot inte att få sänkta bidrag först i alla fall, för då blir det KAOZ.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tyvärr har råden varit väldigt flata i fråga om folk som varit ute o rest. Det är därför vi är där vi är nu. Hoppas ni klarar er.

Tack.

Ringde nyss min sjuka kollega som svarade. Lege-vakten (ambulans, bor i Oslo) skall komma hem till henne för att ta ett test. Dvs det var sträng karantän, bli hemma.

De har inte varit ännu (de har ju mycket att göra, förutom corona). Hon lät inte alltför risig.

Men bollen är i rullning. Återigen tack !
Citera
2020-03-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Just när man tror att han inte kan bli en större clown...
Var det inte presskonf med honom om typ 40 minuter?
Citera
2020-03-10, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CalleB87
Det som blir jobbigt är när det gäller att handlar mat, vilken tid är det minst folk i butikerna?

Många butiker har ju hemkörning. Åtminstone där jag bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in