2020-03-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Folkhälsomyndigheten ökar nu riskbedömningen till mycket hög.

Åtgärden medborgare bör göra: fortsätt skicka ungarna till skolan

Åtgärden staten gör: slutar smittspåra om du inte är kritiskt sjuk

Jag ska göra en tentamen på fredag i en sal där det går in 800 personer. Svaret från universitetet är att det inte finns krav att hantera större folksamlingar. Jaja, jag blir nog inte sjuk.
Citera
2020-03-10, 14:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Inte kommit än. Jag tror man syftar på fallet i kungälv där en person är smittade som de inte hittat varifrån personen blivit smittad än.
Ah.

Ja på slutet lät det aningen mer positivt. GD på FHM att det var färre än 10 fall i sverige som man inte kunnat smittspåra.
Citera
2020-03-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Folkhälsomyndigheten ökar nu riskbedömningen till mycket hög.

Åtgärden medborgare bör göra: fortsätt skicka ungarna till skolan

Åtgärden staten gör: slutar smittspåra om du inte är kritiskt sjuk
Ja, helt absurt.
Vi verkar förutom att vara handlingsförlamade vid kris dessutom helt oförmögna att lära oss av tidigare misstag.
lex "oj, vi var naiva"
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jodå, imorgon är det bara ~20 sjuka för man testar bara 20 personer. Peaken är nådd min vän.

Ön så länge testas bara vissa "risk grupper" viruset finns ute i landet och många tror nog att de fått den vanliga influensan som också ger feber och hosta/snuva..Dessa vill nog inte dra till ett sjukhus i första taget då de vet att risken för smitta är 100 falt högre om man befinner sig på ett sjukhus.

Så många medd influensa symptom ligger istället hemma tills det blir riktigt illa och man får hoppas att de är hemma och inte ute bland folk. Går jag till min egen arbetsplats så älskar folk att gå till arbetet snuviga och med lite feber..de är nätintill stolta att visa upp att de minsan arbetar och inte ligger hemma för minsta lilla. Många av dessa har med all säkerhet corona och inte den vanliga influensan som går nu.. och kommer att sprida den vida omkring..
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det var HETT i Singapore när smittan började spridas där. Nej, Arktis eller Antarktis är vad som gäller....

Jag tror inte det egentligen är värmen som lugnar ner spridningen utan snarare antal soltimmar UV strålningen som viruset inte gillar. Jag hoppas hoppas att det kommer att bli så.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Båda två?

Yes, båda kom från annan vårdinrättning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Fan (!), min Fru har en god van ifran Stockholm som har resa bokad for att anlanda har i Luanda den 12:e Mars och besoka oss och aven bo hos oss...

Skall man stoppa henne?
Luanda? Har inte Corona kommit till er?
Ja, svår fråga hon kan mycket väl vara smittad. Fråga hur hon mår innan resa. Boka hotell
Citera
2020-03-10, 14:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det är inte många kvar av dem nu.
Jag blir mest så jävla arg att idiotjäveln Tegnell har fått sköta kommunikationen och tonat ner detta i flera veckor. Detta (och kommande) kaos ligger på honom.

Ja, de senaste månaderna skulle man jobbat hårt för att förbereda folk. Dvs ändra folks vanor o mentala förberedelse.

Det han gjort är att få folk att reagera så sent som möjligt för att paniken ska bli total.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
60 nya fall nu i Sthlm. Nu lär sjukhusen va överfulla. Kanske Sthlm sätts i karantän.
Hittils har det varit ungefär 5% som behövt sjukhusvård. Så av de ca 217 smittade i sthlm behöver ca 10pers sjukhusvård, vi vet att 2 är i intensiven.

Det positiva I Sverige, till skillnad från Iran och Italien, är att viruset fångats ganska tidigt. I Iran fångade man den när folk började dö, I Italien ungefär liknande. På så vis är situationen mycket bättre i Sverige, men det spelar mindre roll om medborgarna och myndigheterna inte tar sitt ansvar och utnyttjar den möjligheten för kväva viruset. Just nu är jag inte övertygad att man tar sitt ansvar speciellt inte ifrån myndigheterna. Sverige fick alla chanser i världen för att stoppa viruset innan den ens kom till Sverige, och nä den kom till Sverige hade vi alla chanser i världen att stoppa samhällsspridning, och nu är sannolikheten stor att det blir samhällsspridning vilket kommer innebär döda svenskar. Myndigheterna bär en stor skuld för varje svensk som dör, de kunde ha kvävt viruset medans den fortfarande befann sig i vaggan istället tillät de den växa. Smittspårning var nödvändigt men inte tillräckligt för att kväva viruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det kan du fetglömma!

Som AT skulle säga, jag glömde tänka på den försenade rapporteringen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Menar de att man ska stanna hemma från jobbet om man har symptom = även vanliga förkylningssymptom? Det är ju inga unika markörer för denna sjukdom utan det vanliga: feber, huvudvärk, etc.?

Så alla som är förkylda i Sverige rekommenderas alltså nu stanna hemma från jobb? Tyckte det slätades över lite väl snabbt.

Ta det säkra före det osäkra. Många (säkert de flesta) arbetsgivare i dessa tider är OK med att folk jobbar hemma. Känner du symptom (som ligger i linje med coronavirus) så ska du vara hemma i några dagar. Samhället går inte under för att du är hemma några dagar. Men tvärtom kan samhället gå under om du skulle råka vara smittad och sprider runt viruset på bussar och tunnelbana.

Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Kom precis in i tråden för att fråga om denna tomte. Har regeringen nu subtilt knuffat undan honom med full lön så han kan återvända till sin post efter krisen är över?

Jag har ingen aning men det måste röra sig om någon form av damage control. Jag kan fortfarande inte begripa vilken människa i sinna sinnes fulla bruk som satte honom på den där posten.
Han har varit rent farlig i sin bedömning. Att han dessutom tar tillbaka påståenden var och varannan dag visar ju bara på hans totala inkompetens och respekt för viruset.

Sorligt att vi fick en sån här start. Jag hoppas att det inte blir mycket värre men det känns som att vi inte sett det värsta än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror inte det egentligen är värmen som lugnar ner spridningen utan snarare antal soltimmar UV strålningen som viruset inte gillar. Jag hoppas hoppas att det kommer att bli så.
Uv strålning är desinfekterande men hur mycket vet jag ej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in