2020-03-10, 14:31
Medlem
Folkhälsomyndigheten ökar nu riskbedömningen till mycket hög.

Åtgärden medborgare bör göra: fortsätt skicka ungarna till skolan

Åtgärden staten gör: slutar smittspåra om du inte är kritiskt sjuk
Citera
2020-03-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Var finns det för rimlig förklaring till att vissa personer bara får lindriga förkylningssymptom i övre luftvägarna, och andra får lunginflammation? Är det bara slumpen eller hur bra immunsystem man har? Alla som får viruset i halsen borde väl dra ner stora mängder virus i lungorna när de andas. Det förekom någon artikel innan om att viruset binder till celler i lungorna som är vanligare för asiater tror jag. Sen förekommer några andra uppgifter om blodgruppens inverkan. Skulle vara intressant att förstå bättre. Speciellt om man kan påverka sannolikheten för lunginflammation själv på något sätt.

Det är just detta som har fått mig att undra om de andra coronavirusen som ger vanliga förkylningar möjligen skulle kunna ha förberett immunförsvaret till viss del. Att det skulle kunna finnas någon liten likhet mellan de gamla virusen och detta nya som kunde göra att den som haft en "vanlig" coronaförkylning fick ett litet skydd av det.

De kunniga i tråden har dock förklarat att likheterna inte är tillräckligt stora, men jag kan inte sluta att hoppas på detta. Trots allt blir ju människor olika svårt sjuka. Så något måste det bero på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och du vet vad de sa om lindrigare eller hur? Att den lindriga det var "bara" vanlig lunginflammation utan komplikationer.
Det var så Amerikanerna hade klassificerat den lindriga.
Svår är att behöver hjälp med andningen, typ respirator, och kritisk, då behöver man vara i en Ecmo apparat dvs ha en maskin som andas åt en.

Länkar finns i tråden.
sök på google: covid-19 mild severe critical

Nä du.

Du behöver inte ECMO för att klassas som kritisk. Om du behöver respirator är du i kritiskt tillstånd. Allvarligt ej kritiskt skulle nog snarare innebära syrgas t.ex. Du sätts inte i respirator om du inte är i kritiskt tillstånd. Kräver du ECMO så är du snarare i oerhört dåligt tillstånd, det är en absolut sistaåtgärd.
Citera
Medlem
Flera 90 - 100 åringar har dött. Vakna upp nu.

Säkert planterat virus. Fast i vad för mat ?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dANii
Vågar man sätta sig på ett tåg från Malmö till Helsingborg i rusning?

Undvik kollektivtrafik.... Kom ihåg smittspårningen i Hunan som visade på 4.5 meter spridning i buss
Citera
2020-03-10, 14:33
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag förhåller mig väldigt lugn. Litar på att folk tar sitt ansvar och stannar hemma om de är sjuka.

Min arbetsgivare ringde mig precis och tjatade på mig att komma och jobba fast jag är hemma förkyld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vilken militär....?!? Den jag kände till har ju avrustats. Precis som sjukvården. Vi lägst antal intensivvårdsplatser i Europa (572 st på ca 10,5 miljoner invånare). Och de ska ju även räcka till andra (”de vanliga”) patienter än Coronasmittade!

Ändå betalar vi rekordbelopp i skatter; ”vad f-n får vi för pengarna?!??”

Var tar allt vägen???

Mångkultur. Det är massinvandringen från tredje världen och de 3 - 4 miljoner araber, negrer, kurder, afganer m.fl. som vi har i Sverige idag som under flera decenniers tid har ätit upp en mycket stor del av pengarna.

Det är bara så det är. Nu får vi betala dyrt, igen(!) när viruspandemin ödelägger vårt samhälle. Det kommer bli riktigt mycket KAOZ när corona tar fart i våra "utanförskspsområden" och när maten i affärerna tar slut.

"Game over man, game over!".
Citera
Avslutad
Så sorgligt att se på presskonferensen med ledare som har tics och småspasmer erkänna det vi på Flachback visste i Jan/feb.
Hela världen visste från Whuan och vidare. Det är år 2020 där alla medborgare har tillgång till ofantlig Information. Ställ dom ansvariga för detta och kommande till svars och utdela ordentliga straff.
Förresten, var är landsfader Löfven i denna storkris för svenska medborgarna?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Flera 90 - 100 åringar har dött. Vakna upp nu.

Säkert planterat virus. Fast i vad för mat ?
Välling?
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Som Stockholmsbo känner jag att det blev tryck över bröstet och svårare att andas efter denna presskonferens 😱😷😷😷😡
Ja det kändes tungt faktiskt
När till och med fhm ser bekymrade ut då vet man att det är illa!
Citera
Medlem
dANiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Samma tåg som resenärerna i södra Sverige från Kastrup tar så nej

Inte Öresundtåg, utan Pågatåg.
Citera
Medlem
Intrycket jag fick från pressträffen just nu är att dom börjar få lite panik, peaken är långt borta.
Riskläget höjt för allmän spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in