Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Att retas med Greta kan vara ett av de sämre sätten att komma fram till henne. Däremot vad gäller FFF så får du acceptera att det du inte vet inte nödvändigtvis måste saknas, det finns nog både styrelse och budget i och med att det finns ekonomiska medel. Det är nog bara det att man inte basunerar ut det, utan håller det på "need to know basis".

Från det ena till det andra: har du berättat för Greta att om hon vill ha ett skyddat kommunikationsforum för sin inre krets så är det lämpligast att hon ordnar det via FFFs websajt? Samma personer som hon har bett skapa websajten kan utöka den med den typen av programvara, finns hur många (gratis-)varianter som helst som är enkla att implementera.
Ja, jag har meddelat Greta om möjligheterna till att komplettera webbsajten för FFF med grupp-programvara, tack för dina goda tips!

Dock lär det dröja, innan jag i bästa fall får ett svar från henne om detta, hon har väldigt mycket att tänka på nu och har svårlösta problem. Hon är i vart fall en mycket talangfull och skicklig kommunikatör och talare!

En sak är säker, under det senaste internationella FFF-mötet i Lausanne i Schweiz, valdes ingen internationell styrelse av mötet och ingen internationell budget antogs heller av mötet. Något beslut om en förbundsstadga togs inte heller, allt man i stort sett hann med, var att anta ett rätt kort och rätt allmänt hållet principprogram, som ändå vållade en mycket långvarig och mycket intensiv debatt, där Greta under en stund kastade ut journalisterna!

Många planerade programpunkter utgick, för att det tog så lång tid, att debattera och besluta om principprogrammet. Rätt många nationella delegationer hann även lämna mötet, innan programbeslutet togs på sista mötesdagen, så vissa i FFF anser att inte ens detta beslut gick rätt till. Antagligen innebär denna ifrågasättande kritik mera huvudvärk för Greta, vid nästa internationella möte för FFF!

Om det idag finns en förbundstyrelse för internationella FFF, är det bara en ICKE vald interimsförbundsstyrelse, och en sådan har formellt juridiskt BARA rätt, att ordna med ett konstituerande möte, där en förbundsstyrelse väljs, och där en förbundsstadga antas! Så mycket behöver ordnas i internationella FFF.

Detta har jag påpekat för Greta, men fick inget svar för min påminnelse. När Greta inte vill svara eller inte tycker sig kunna svara, blir hon ofta som en mussla, som stängt sina skal!

Det är helt rätt, att det inte var lämpligt att retas med Greta, de med AS har ju extra svårt att förstå ironi. Jag blev dock till slut sur även här över Gretas bristande riskmedvetande, där viktiga problem läggs i långbänk. Jag har flera gånger varnat Greta att problem som man inte löser, oftast växer sig större.

Det är inte så lätt för en som är icke neurotypisk och en som är neurotypisk, att kommunicera bra med varandra, det kräver mycket träning och förståelse från båda två!

Ju längre tiden går med bara en eventuell och i så fall EJ vald interimsstyrelse för internationella FFF, desto större blir de formella riskerna, särskilt för Greta personligen som ytterst ansvarig! Räkningarna verkar dock betalas, då inga klagomål verkar ha skett rörande obetalda räkningar, vilket är förstås är mycket bra! Ändå måste mycket ordnas upp!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-03-10 kl. 10:44.
2020-03-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej Surtruten! Det är inte det att jag är arrogant. Däremot läser alltmer sällan här, ibland kan det gå flera dagar och när jag väl går in i tråden hinner jag oftast bara läsa de senaste inläggen.

När jag får tid ska jag mer än gärna gå tillbaka i din historik och mer än gärna bemöta dina läsförslag.

Sannolikheten för att få läsförslag som strider mot mina principiella invändningar mot Greta och hypen runt henne är dock nog obefintlig.

https://calgaryherald.com/opinion/op...0-2770fd9de867

Jag tycker det är förkastligt att skicka runt en tonårstjej med psykisk ohälsa som frontfigur i komplicerade vetenskapliga och politiska frågor. Jag tycker det är lika osympatiskt att med berått mod skrämma upp barn.

Du är nog lite dåligt påläst på IPCC. Det där med peer reviews etc. låter ju jättebra. Många har förklarat att regelverken ändå inte följs. Av allt att döma är IPCC en minst lika korrupt institution som flera andra FN-institutioner visat sig vara

200 arter utrotas varje dag, om vi ska tro Greta, och Osynlige.Mannen och jag har förgäves försökt att få information om hur man ö.h.t. kan räkna ut en sådan siffra.

Dessutom beror alla dessa dödsfall förstås på mänsklig, fossil förbränning. Inga insekter utrotas till följd av vindkraftverk, miljögifter, naturliga klimatförändringar, utdikade marker eller andra faktorer. Inte alls.

Lika lite som temperaturhöjningen på 0,8-1,2 grader sedan 1880-talet beror på något annat än mänsklig, fossil förbränning. Utan den hade klimatet varit exakt likadant nu som för 150 år sedan. Konstigt att det förändrats av sig självt under tidens gång ...

Är världens forskare bekväma med uttalanden som nedanstående?

Det finns tvärtom exempel på att forskare går ut aktivt och försöker tona ner alarmismen. Exempelvis Michael Tjernström som förklarade att flyghysterin var överdriven, eller Lennart Bengtsson som säger att det inte finns några tipping points av det slag Greta försöker hävda.

Vet inte om det varit till Gretas fördel att liera sig med XR, vänstergrupper och skrikiga ungdomar med ögonbindlar och lila hår.

För övrigt vet jag inte hur man ska uppnå nedanstående utan ett mer eller mindre omedelbart stopp för fossila bränslen. Our house is burning, you know, och vi har mindre än tio år på oss...

Högmod går före fall. Fruktansvärt att läsa om Gretas arrogans. Att hon anser att man ska strunta i förbudet om folksamlingar för hennes skull.

Frankrikes grannland Italien har karantän och nödläge. Coronaviruset sprider sig snabbt över Västeuropa. Så här säger t.ex. professor Agnes Wold:

Fast enligt Inspiratoeren så ställde ju Greta upp i Davos trots influensa. (Varför lät inte hennes föräldrar vaccinera henne? Av veganskäl?) Han verkade tycka att hon var hjältemodig den gången.
Du har inte läst noggrant var jag skrev! Jag skrev att Greta pressade sig till det yttersta under Davosmötet!

Det är EJ något som är vare sig rimligt eller lyckat! Så fort som jag fick veta att Greta mådde urdåligt och hade fått influensa, gav jag henne några enkla medicinförslag, men bad henne att stanna kvar i hotellsängen, och fråga om rumsservicen kunde ordna med medicinerna.

Tyvärr lyssnade Greta bara på mitt och kanske andras råd om ordentlig vila för den inledande dagens förmöte, som hon hoppade över!

-Sedan pressade hon sig alltså till det yttersta, och gick på resten av mötesdagarna, trots att jag varnade henne för att hon kunde bli ännu sämre och få värre komplikationer om hon inte vilade ordentligt!

Tyvärr valde Greta att ta risken, trots mina varningar och min bön om, att hon skulle ta det lugnt! Ibland tycks Greta har svårt för att fullt förstå eller fullt inse en klar personlig risk för henne! Vet inte om detta ingår i att ha AS!?

Vet ej om Greta var vaccinerad, det berättade hon aldrig, influensavaccinet skyddar för övrigt bara till cirka 70 procent.

-Naturligtvis finns det många tonåringar, som inte så gärna lyssnar på vuxnas råd, vet ej om detta problem fanns här med i bilden!?
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-03-10 kl. 11:21.
2020-03-10, 11:28
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Tyvärr valde Greta att ta risken, trots mina varningar och min bön om, att hon skulle ta det lugnt! Ibland tycks Greta har svårt för att fullt förstå eller fullt inse en klar personlig risk för henne! Vet inte om detta ingår i att ha AS!?

Dina varningar och böner till Greta, hur förmedlades dom?
2020-03-10, 11:51
Medlem
Janos avatar
Citat:
Det är bara Greta som kan välja att berätta om detta.

Det har cirkulerat uppgifter om, att hon skulle ligga runt IQ 160, och i så fall skulle hon vara nära genigränsen, som man i vart fall tidigare ansåg låg runt IQ 170. Dessa helt obekräftade uppgifter kan dock mycket väl vara helt fria spekulationer!

Om jag har förstått Greta rätt, så tycker hon att testresultat är väldigt personliga, och normalt därför inte ska lämnas ut! Inget är därför säkert idag.

Observera att det förutom den intellektuella intelligensen, även finns en emotionell intelligens!

Tänk också på att AS lägger vissa begränsningar i kommunikationsförmågan hos någon, som både är verkligt överintelligent/särbegåvad och samtidigt har AS.
Skulle förvåna mig något oerhört om den illa pålästa snorungen har ens i närheten av 160 i IQ.
2020-03-10, 12:06
Medlem
Picamagpies avatar
Vad hjälper det Greta att ha högt IQ när hon inte fattar att hon måste äta för att hålla sig frisk?
2020-03-10, 13:10
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Om det idag finns en förbundstyrelse för internationella FFF, är det bara en ICKE vald interimsförbundsstyrelse, och en sådan har formellt juridiskt BARA rätt, att ordna med ett konstituerande möte, där en förbundsstyrelse väljs, och där en förbundsstadga antas! Så mycket behöver ordnas i internationella FFF.

Ju längre tiden går med bara en eventuell och i så fall EJ vald interimsstyrelse för internationella FFF, desto större blir de formella riskerna, särskilt för Greta personligen som ytterst ansvarig! Räkningarna verkar dock betalas, då inga klagomål verkar ha skett rörande obetalda räkningar, vilket är förstås är mycket bra! Ändå måste mycket ordnas upp!

Nej, Greta är inte ansvaring för FFFs förehavanden, ty hon inte är en del av styrelsen. Att varken du eller Greta känner till styrelsen, må vara hänt. Hon är väl en av aktivisterna (om en framträdande sådan) och du en av gräsrötterna, antar jag. "Need to know basis". Man brukar inte basunera ut till alla FFFs alla förehavanden, snarare tvärtom: risken finns ju att allt hamnar på Flashback så småningom. ;-)
2020-03-10, 13:14
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Man pratar om klimatförändringar och klimatomställningar.

Det verkar som om
Klimatförändringar = Dåligt
Klimatomställningar = Bra

Hur går det ihop?

Bara för att utöka ordlistan med andra begrepp som Gertas krets använder:
Klimaterkännare = en som förnekar naturliga klimatförändringar
Klimatförnekare = en som erkänner naturliga klimatförändringar

Hur går det ihop?
2020-03-10, 13:39
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ja, jag har en viss tillgång till Greta, men det innebär inte nödvändigtvis, att hon vill lyssna noga på mej, eller ta större hänsyn till vad jag framför.
Så mycket som du verkar snacka, Greta skulle bli galen om du var nära Greta några stunder.

Skulle Greta ha 170 i IQ (eller>140) så skulle hon komma med lösningar, inte bara hot.
Skulle Greta ha över 120 så skulle hon fatta 100% att det är ingen klimatkris.
Skulle Greta ha över 110 så skulle Greta kunna retweeta vetenskapen och förklara.
Så....Det bästa för Greta jag kan tänka mig, är 100-110.
Men tittar man hur hon svarar på frågorna så har Greta IQ<85, Dessutom kan inte komma på något nytt, utan upprepar samma sak i sina 2-4min tal.

Vad jag har själv? Säkert över 130 men jag bryr inte mig.
Läste dagstidningarna i dagis(bara sportsidor dock hehe), alltid överlägsen i matte.
Problemet med Iq-tester är att det går att lära sig och ibland gissa sig framåt.
För mig det viktigaste är inte själva iq utan hur man använder sig av sina kunskaper och livserfarenheter för att lösa nya problem. Och viktigaste om MAN VET VAD MAN INTE KAN + kunna fatta snabbt sina misstag.

Greta har inte livserfarenheter, eller mer än högstadiekunskaper....och jag vet själv hur dum jag var i den åldern.

Gretas handlingar och nu Koronaviruset visar att hon är envis och känner sig överklok. (p.g.a alla priser och lovord) Gretas undernäring kan göra också att hon inte tänker klart. Hon verkade sjuk i EU-parlamentet.

De värsta är inte hur mycket Greta har i IQ, utan att det finns folk som tror att hon är:

-klimatkännare
-klok
-expert
-har högt IQ
-förstår vetenskapen
-osv

För mig är Greta en okunnig skolelev med psykiska problem och ätstörningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad hjälper det Greta att ha högt IQ när hon inte fattar att hon måste äta för att hålla sig frisk?

Precis, + psykiska problem + hennes krav saknar iq överhuvudtaget.
Vad man har sett, så är det nästan omöjligt att Greta har över 120.
Jag är inte ens säker på att hon har över 110.

Har man hög IQ, då vill man använda det och gå i skolan.
Det gjorde inte Greta.
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-10 kl. 14:24.
2020-03-10, 14:14
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Bara för att utöka ordlistan med andra begrepp som Gertas krets använder:
Klimaterkännare = en som förnekar naturliga klimatförändringar
Klimatförnekare = en som erkänner naturliga klimatförändringar

Hur går det ihop?

Fråga också de som har "STOPPA KLIMATFÖRÄNDRINGARNA NU" "STOP THE CLIMATE CHANGE NOW"
på sina skyltar

Bill Gates är rik som fan och har hög IQ.
Skulle det vara panik så skulle han satsa alla pengar på detta.
Vad gjorde han? Satsade på Vaccin och Sjukdomsbekämpning.

bill-gates-warns-millions-could-die-if-us-doesnt-prepare-next-pandemic

Så....sa Bill Gates att vi ska lyssna på Greta också?
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-10 kl. 14:30.
2020-03-10, 14:28
Medlem
Greta avbokar klimatjippot i Frankrike pga "familjeskäl": https://twitter.com/GretaThunberg/st...50734380904449
Citat:
Due to family reasons I will not be able to participate in the marches in Grenoble and Paris this Friday and Saturday. Hope to return to France as soon as it’s possible.

Har Svante eller Malena åkt på Covid? Så sinnessjukt oansvarigt att inte bara ställa in hela eventet, men sannolikt innebär det en sådan enorm prestigeförlust att tvingas erkänna att klimatet inte är det stora "existentiella hotet" att hon nu måste smita undan med svansen mellan benen.
2020-03-10, 14:31
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Greta avbokar klimatjippot i Frankrike pga "familjeskäl": https://twitter.com/GretaThunberg/st...50734380904449

Har Svante eller Malena åkt på Covid? Så sinnessjukt oansvarigt att inte bara ställa in hela eventet, men sannolikt innebär det en sådan enorm prestigeförlust att tvingas erkänna att klimatet inte är det stora "existentiella hotet" att hon nu måste smita undan med svansen mellan benen.

????????????????????

Varför inte skriva bara p.g.a Coronaviruset? Wow!
Alla "grejer" med över 1000 personer är förbjudna i Frankrike sedan förra veckan iaf.

Greta är arg på att Corona tar bort uppmärksamheten från henne?

Knappast ska de till Stockholm. Deras sommarhus?
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-10 kl. 14:34.
2020-03-10, 14:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Kan det vara pga begravning av farfar Olof Thunberg?

Han dog ju för ca 2 veckor sedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in