Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kan det vara pga begravning av farfar Olof Thunberg?

Han dog ju för ca 2 veckor sedan.

Fortfarande enormt cyniskt att uppmana folk att delta på manifestationerna.
2020-03-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kan det vara pga begravning av farfar Olof Thunberg?

Han dog ju för ca 2 veckor sedan.
Hur kan en begravning vara viktigare än klimatet? Eller dog han pga klimatförändringar?
2020-03-10, 15:31
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Greta avbokar klimatjippot i Frankrike pga "familjeskäl": https://twitter.com/GretaThunberg/st...50734380904449

Har Svante eller Malena åkt på Covid? Så sinnessjukt oansvarigt att inte bara ställa in hela eventet, men sannolikt innebär det en sådan enorm prestigeförlust att tvingas erkänna att klimatet inte är det stora "existentiella hotet" att hon nu måste smita undan med svansen mellan benen.

Fast... var det inte så att hon sade någon gång, att hon inte brydde sig om sina föräldrar?

Däremot bryr hon sig om hundarna. Tänk om någon av dem har åkt på magsjuka för att den inte tål vegankost.

...och troligast är att hon inte fick tillstånd att ordna demonstrationer i frankrike. De är inte kloka, de där fransoserna - men inte är de korkade heller. :-)
2020-03-10, 15:36
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Fortfarande enormt cyniskt att uppmana folk att delta på manifestationerna.

Cyniskt är det om man fattar ett medvetet beslut om att utsätta andra för fara för att gynna sina intressen. Hur mycket intelligens vi än tillskriver Greta så är hon bara 17 år och har inget konsekvenstänk som en vuxen (känner dessutom många vuxna med s.k. "högre utbildning" som inte heller har det, trots sin ålder).

Så det är inte Greta som är cynisk. Inte för inte säger man "don't shoot the messenger". Hon är bara en springpojke...
2020-03-10, 15:48
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Fråga också de som har "STOPPA KLIMATFÖRÄNDRINGARNA NU" "STOP THE CLIMATE CHANGE NOW"
på sina skyltar

Bill Gates är rik som fan och har hög IQ.
Skulle det vara panik så skulle han satsa alla pengar på detta.
Vad gjorde han? Satsade på Vaccin och Sjukdomsbekämpning.

bill-gates-warns-millions-could-die-if-us-doesnt-prepare-next-pandemic

Så....sa Bill Gates att vi ska lyssna på Greta också?

Vem lyssnar på vad Gates säger? Det värsta hotet är väl om infektionskliniker använder Windows på sina datorer. :-) Ja, jag vet... off topic.

Skämt åsido, alla som vill leka "filantroper" med någons pengar har väl sina olika profiler. Soros är filantropen som satsar på mångfald, Gates är filantropen som satsar på bekämpning av sjukdomar, Bezos satsar på vaccin. Av de tre nämnda ovan så har jag inte hört något om att Bezos skulle ha skaffat sina pengar oärligt eller oetiskt. Greta har sin profil - och det är klimatet.

Skillnaden är att Greta inte är så rik så som de andra krösusarna. Men dock tillräckligt tät för förflytta sig i en Tesla, vara vegan och dessutom unna sig en vilostund hemma i en mjuk fåtölj gjord av (veganskt framställda) kohudar.
2020-03-10, 17:01
Medlem
Greta™ är kanske inte fullt så intressant som hennes beundrare tror. Den här tråden snittar mindre än 67 inlägg per dygn. Det tål att jämföras med tråden om Coronaviruset som ligger på 1467 inlägg per dygn. Kan det vara så att folk är mer bekymrade för en eventuell pandemi än för en flicka som predikar ett eventuellt klimathot? Ja, det tycks vara drygt 20 gånger mer intressant.
2020-03-10, 17:07
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Greta™ är kanske inte fullt så intressant som hennes beundrare tror. Den här tråden snittar mindre än 67 inlägg per dygn. Det tål att jämföras med tråden om Coronaviruset som ligger på 1467 inlägg per dygn. Kan det vara så att folk är mer bekymrade för en eventuell pandemi än för en flicka som predikar ett eventuellt klimathot? Ja, det tycks vara drygt 20 gånger mer intressant.
Nog är corona mera akut än Greta.
Som någon sade nyligen: Greta försvinner inte... ;-)
2020-03-10, 17:26
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Tror det är mera hur mycket man skriver i gammelmedia. Efter Davos började Greta att attackera tidningarna, det tycker dom inte om.

Koronaviruset har nog dödat intresset för Greta. Kanske de börjar skriva igen om hon drabbas själv?

Det är väl lättare att vara Corona-expert än Greta-expert
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-10 kl. 17:28.
2020-03-10, 17:30
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Nog är corona mera akut än Greta.
Som någon sade nyligen: Greta försvinner inte... ;-)

Hon borde räkna om sitt Carbon-Budget. Kina går på halvfart. Kanske vi har 8,1 år kvar???

(men vänta....Greta vet inte ett skit om Kina...då blir det svårt)
2020-03-10, 17:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej Surtruten! Det är inte det att jag är arrogant. Däremot läser alltmer sällan här, ibland kan det gå flera dagar och när jag väl går in i tråden hinner jag oftast bara läsa de senaste inläggen.
Tack, jag ser det som en ursäkt och hoppas du får tid att läsa så småningom.
2020-03-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Fast... var det inte så att hon sade någon gång, att hon inte brydde sig om sina föräldrar?

Däremot bryr hon sig om hundarna. Tänk om någon av dem har åkt på magsjuka för att den inte tål vegankost.

...och troligast är att hon inte fick tillstånd att ordna demonstrationer i frankrike. De är inte kloka, de där fransoserna - men inte är de korkade heller. :-)
I morse fanns det ett gällande undantag för demonstrationer i Frankrike, vilket jag till slut fick veta och meddelade vidare. Fick också veta att undantaget kunde omprövas med mycket kort varsel, vilket jag också angav. Tills annat meddelas, finns dock alltså ett undantag för demonstrationer i Frankrike.

Annars ska tilläggas att Gretas konton för sociala medier, är en logistisk mardröm. Greta får så många meddelanden, att även viktiga meddelanden och även viktiga meddelanden från dem som vill hjälpa Greta ofta försvinner i högen. Greta litar på, att den som vill något viktigt, påminner tills hon ser meddelandet, eller får fram det via någon av hennes medarbetare. Många orkar dock inte detta, men jag har varit envis och fått kontakt med henne.

Har förut flera gånger föreslagit Greta att skaffa ett WhatsApp-konto för den interna kommunikationen i FFF och för att underlätta för henne själv, men hon har bara svarat, att det tål att tänka på. Tyska FFF skaffade två WhatsApp-konton för intern debatt och interna beslut, när de fick liknande problem med sin interna kommunikation. Gränsen för ett sådant konto är tvåhundra medlemmar, och de tyska mest aktiva var fler än så, därav två konton.

Annars är inte heller jag felfri, men jag anses kunnig, väl insatt och intelligent och jag har försökt att ge Greta bästa möjliga råd. Som jag skrev, har hon dock påpekat att det är en betydande skillnad mellan att ge råd och att ta beslut. Greta har både sagt, att hon bara är en aktivist, och att bara Greta står bakom Greta, men hon har också sagt, att det är mycket ensamt att fatta beslut. De här olika uttalandena går förstås inte riktigt ihop.

Den troligaste möjligheten och förklaringen här är, att Greta är i olika roller, där hon ibland är aktivist och ibland är beslutsfattare. Eftersom Greta har omfattande dramaträning från flera dramagrupper och gillar drama till och med mera än dansen som hon är så förtjust i, vet vi inte heller när Greta tar på sig en mask och spelar Greta, och när hon är sig själv!

Greta har dock betonat, att dem som hon som har AS, har svårt för att ljuga och brukar säga som det är. När Greta spelar håller hon sig därför sannolikt så nära verkligheten som möjligt, då brukar rollen även bli bäst!

Sist kan man ha verkligt hög intelligens och ändå vara en hemmasittare! Många riktigt intelligenta vantrivs rejält i skolan, som ofta inte alls klarar av att ge dem stimulans och kunskaper på deras nivå. Greta fick problem, när hon ville prata om plasmafysik i skolan! Med Brian i Queen kan hon däremot prata om sådant och om astronomi, då han är både rockgitarrist och astrofysiker, en ovanlig kombination, som Greta säkert gillar!

Till sist även en formell kommentar, det är mycket möjligt att det finns en interimsförbundstyrelse för internationella FFF, och ja, det är mycket möjligt att interimsförbundsstyrelsen har antagit en budget, men då har interimsförbundsstyrelsen grovt överskridit sina befogenheter och dess medlemmar är då kollektivt ansvariga för detta formella större fel. Detta kan mycket väl sluta i ett mål hos en domstol!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-03-10 kl. 20:32.
2020-03-10, 20:34
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Annars är inte heller jag felfri, men jag anses kunnig, väl insatt och intelligent och jag har försökt att ge Greta bästa möjliga råd.
Hur förmedlar du råden till Greta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in